آخرین اخبار

سلاجقه: تا روشن شدن نتیجه آزمایش‌ها، مجوز آبگیری سد «چم‌شیر» را نمی‌دهیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به علت دغدغه کارشناسان و سمن‌ها درباره آبگیری سد «چم‌شیر» از وزیر نیرو خواستم تا دوباره نمونه‌برداری انجام شود که با نظارت کامل سازمان خواهد بود بنابراین تا روشن شدن نتایج مبنی بر ایجاد نکردن مشکل، مجوز آبگیری نخواهیم داد.

اشتراک گذاری
01 December 2022
کد مطلب : 116083

ایرنا: سلاجقه، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره سرنوشت سد چم‌شیر گفت: سد چم شیر در استان کهیگلویه و بویراحمد به مرحله بهره برداری رسیده یعنی کاملا عملیات ساختمانی سد تمام شده است، اما با توجه به اینکه در این استان سازندهای زمین شناختی تقریبا حساسی قرار داد مانند سازندهای میشان ، گچساران و پابده گورپی که معمولا هم واجد املاح فراوان مانند کربنات کلسیم و نمک هستند، از این رو آبگیری سد با اما و اگرهایی مواجه شده است.

علی سلاجقه افزود: البته محل خاستگاه سد مشکلی ندارد بلکه بحث بر روی دریاچه سد است، این دیدگاه وجود دارد که چون در آن منطقه سازندهای زمین شناسی واقع شده و امکان اینکه بعد از آبگیری سد املاحی مانند کلسیم و نمک موجود در سازندها در آب حل شود و کیفیت آنرا تحت تاثیر قرار دهد، مشکل ایجاد کند.
وی ادامه داد: در بازدیدی که از سد داشتم و با مدیر آب منطقه ای استان صحبت کردم اعلام کرد که نتایج آزمایش ها نشان داد که هیچ مشکلی وجود ندارد اما به علت دغدغه کارشناسان و سمن ها با وزیر نیرو نیز صحبت کردم و خواستم که یکبار دیگر گمانه زنی انجام شود؛ یعنی حفر چاهک در نقاط مختلف و کاملا تصادفی صورت گیرد و نتایج املاح آن به صورت نیم رخ های عمقی و عرضی به سازمان محیط زیست داده شود تا مشکلی پیش نیاید، البته وزارت نیرو آخرین نتایجی را که اعلام کرد می گوید مشکلی ندارد اما باز ما هم مجددا نتایج را می گیریم و امیدواریم مشکلی نداشته باشد.
سلاجقه افزود: وقتی از بدنه سد فاصله می گیریم یعنی در قسمتی که پایاب سد به آن می ریزد چشمه هایی وجود دارد که از لحاظ کیفی وضعیت مناسبی ندارند البته فاصله آنها از سد زیاد است یعنی ۳ تا ۴ کیلومتر فاصله دارد اما ممکن است برای آنها هم مشکلی ایجاد شود.
وی اظهارداشت: گفته می شود با توجه به تراز آبی که زمان آبگیری سد انجام می شود فعلا مشکل خاصی نخواهد داشت اما چون احتمال وجود گنبدهای نمکی نهفته و حبس شدن نمک در دوره های مختلف زمین شناسی با توجه به جنس سنگ های مختلف در آن منطقه وجود دارد، از وزارت نیرو خواستیم که دوباره نمونه برداری انجام دهد، با وجود اینکه وزارت نیرو با حفر چاهک ها و آزمایش نمونه ها این احتمال را رد کرده است اما سازمان محیط زیست اصرار بر آزمایش مجدد دارد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از آنجا که برای احداث این سد هزینه زیادی صرف شده و سرمایه گذاری برای کشور صورت گرفته ؛ اگر نتایج نشان دهد که مشکلی وجود ندارد مجوز لازم را می دهیم اما اگر این اتفاق نیفتد به هیچ وجه مجوز آبگیری نخواهیم داد.
وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان محیط زیست فقط به جواب وزارت نیرو اکتفا می کند یا اینکه در تمام مراحل فرایند آزمایش حضور دارد افزود: قطعا فقط به جواب وزارت نیرو اکتفا نمی کنیم بلکه کارشناسان سازمان محیط زیست به طور کامل در روند کار حضور خواهند داشت و حتی آزمایش ها هم در آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست انجام می شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *