آخرین اخبار
اشتراک گذاری
13 June 2019
کد مطلب : 28737

از روزگاران قدیم همواره میان چادرنشینان عشایر و روستانشینان، نزاع ها و دعواهای بسیاری رخ داده است. عمده این نزاع ها بر سر مالکیت آب و گاها بر سر مالکیت مراتع و خوراک دام اتفاق افتاده که موارد بسیاری از این نزاع ها، به قلع و قمع درختان باغ ها و تخریب مزارع توسط عشایر و یا شخم زدن مراتع و محل چرای احشام توسط روستاییان و باغ داران منجر شده و اگر زمان این نزاع ها طولانی تر می شد، به درگیری های خونین می انجامید.

خردادماه امسال، برای دومین بار شنیده ها حاکی از قلع و قمع درختان کهنسال باغ ها توسط افراد خودخواه و شروری است که نه جان درختان بی زبان برای آنها اهمیتی دارد و نه از برباد دادن زحمات طاقت فرسایی که باغداران به پای یک درخت کشیده اند تا تنومند و به بار نشینند، ترسی دارند. چندی پیش برخی رسانه های استانی خبر از قلع و قمع درختان یک باغ در منطقه دیلگون شهرستان بویراحمد دادند، اما فاجعه در دیلگون مسکوت نماند و اکنون در یکی از باغ های روستای وزگ شهرستان بویراحمد، رخ داده است.

طی تماس تلفنی اهالی روستای وزگ با بشارنیوز؛ خبرنگار این سایت تحلیلی خبری به منطقه مورد نظر اعزام و به بررسی های میدانی منطقه ای که درختان آن قلع و قمع شده بودند پرداخت و با باغبان باغ تخریب شده و تعدادی از اهالی این روستا به گفت و گو نشست.

طی بررسی های میدانی منطقه مورد نظر مشخص شد که هفتاد و چهار اصله درخت از یک باغ چهل و پنج ساله قلع و قمع شده اند که عمر هر یک از این درختان قطع شده بین بیست و پنج تا چهل و پنج سال تخمین زده می شود. این باغ در مجاورت و همسایگی سیاه چادر عشایری واقع شده است و دارای یک چشمه آب نیز می باشد.

به گفته اهالی این روستا، چندی پیش منبع آبی که بر روی این چشمه نصب شده بود، توسط چادرنشینان مجاور تخریب شد که با شکایت اهالی فرد تخریب گر روانه دادسرا و محکوم گردید. اما حکایت در اینجا پایان نمی یابد و افراد محکوم شده برای باغداران و اهالی شاکی، خط و نشان کشیده و آنها را تهدید می کنند. دو روز بعد باغداران و اهالی روستا متوجه قلع و قمع تعداد بسیاری از درختان گردوی باغی که در مجاورات سیاه چادرها قرار داشت می شوند. به گفته اهالی این روستا، خانواده عشایری که در مجاورت این باغ سکونت دارند، مضنون به قلع و قمع این درختان هستند و از قوه قضاییه و نهادهای امنیتی و انتظامی خواستار پیگیری جدی این فاجعه شده اند.

باغبان در سوگ نشسته از مراجع قانونی خواستار پیگیری موضوع شد

محمدجعفر حسین پور، باغبان شصت و هفت ساله این باغ با بیان اینکه تک تک درختان قلع و قمع شده را با دستان خود کاشته و پرورش داده است، گفت: درختی که به دست باغبان کاشته، آبیاری و مراقبت می شود، هیچ فرقی با فرزند باغبان ندارد.

این باغبان شصت و هفت ساله، افزود: امروز خودخواهی و خودبینی فردی شرور سبب شده است تا در سوگ درختانی بنشینم که همانند فرزندانم بودند. حسین پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا و به چه قصدی این افراد باید درختان را قلع و قمع کنند و چه دشمنی با شما داشته اند، پاسخ داد: این باغ دارای یک چشمه آب ضعیف می باشد که ما و سایر باغداران بر روی این چشمه منبع آبی قرار دادیم تا پر شود و بتوانیم درختانمان را آبیاری کنیم. وی ادامه داد: این چشمه دارای پروانه بهره برداری می باشد که این مجوز بهره برداری از سوی شرکت آب منطقه ای استان صادر شده است. حسین پور با بیان اینکه طبق قوانین منعی برای ایجاد منبع آب نداشته اند، ادامه داد: این منبع آب روباز بوده و هرکسی که می خواست، می توانست از آن استفاده نماید.

وی با بیان اینکه نمی تواند از قاتلین و قلع و قمع کنندگان درختانش بگذرد، از قوه قضائیه و نهادهای امنیتی و انتظامی خواستار پیگیری جدی موضوع شد و گفت: از تمامی نهادهای متولی انتظار داریم که موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند و با متخلفان و مجرمان برخورد قانونی شود. حسین پور ادامه داد: اصلا مایل نیستیم که این درگیری ها ادامه یابد و متولیان اجرای قانون نباید اجازه دهند بیش از این درگیری ها ادامه یابد.

 

 

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

One response to “تکرار تراژدی قلع و قمع درختان گردو در کهگیلویه و بویراحمد”

  1. امراله مهماندوست says:

    ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از۹۵% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج ازشهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۲ تا تاریخ ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ ۱۳۷۶/۰۸/۰۱ تا تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۲ که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۳ تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.
    ۵ نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۳- … ۴- … ۵- … این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *