گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

دنیای اقتصاد نوشت: «براساس خبرهایی که به ما رسیده تاکنون حضور سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محسن رضایی برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی تقریبا نهایی شده است. محمدباقر قالیباف نیز در انتظار نتایج انتخابات هیات رئیسه و نشستن بر کرسی ریاست مجلس است و لذا هنوز به جمع‌بندی نهایی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم نرسیده است.

علی لاریجانی نیز که با رد صلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰به یکی از شگفتی‌های تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری درکشور بدل شد، ظاهرا در انتظار سیگنالی برای حضور مجدد در این عرصه است. بنا بر گزارش‌ها، او درصورت دریافت نشانه‌ای مثبت برای حضورش در انتخابات تمایل دارد یک‌بار دیگر شانس خود را آزمایش کند.

براساس گزارش‌ها، تکلیف محمد مخبر و مهرداد بذرپاش برای حضور در انتخابات هنوز مشخص نیست. این درحالی است که محمد مخبر، پس از شهادت ابراهیم رئیسی بر اساس اصل۱۳۱ قانون اساسی تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به مدت ۵۰روز به‌عنوان جایگزین موقت رئیس‌جمهور اداره کشور را بر عهده خواهد داشت و می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح برای تصدی پست ریاست‌جمهوری باشد.

از سوی دیگر اخبار و اطلاعات از حضور احتمالی سیدپرویز فتاح که هم‌اکنون به‌عنوان رئیس ستاد اجرایی فرمان امام فعالیت می‌کند و سابقه ریاست بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی را در کارنامه خود دارد، حکایت می‌کند.

خبرهای رسیده به «دنیای‌اقتصاد» همچنین حاکی از تمایل مصطفی پورمحمدی به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است. او نیز سابقه رد صلاحیت و اعتراض و درنهایت تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان در انتخابات مجلس خبرگان۱۴۰۲را درکارنامه خود دارد. محمدرضا عارف نیز ظاهرا تمایل خود رابرای کاندیداتوری اعلام کرده است.

در میان اسامی‌ای که این روزها مطرح است، نام محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه اسبق نیز به چشم می‌خورد که براساس شنیده‌ها به جد اعلام کرده است که تمایلی برای حضور ندارد. علی‌اکبر صالحی نیز اعلام کرده که باتوجه به سنش امکان حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد و بنابراین نامش در لیست نامزدهای احتمالی انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری نیست. براساس قانون برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری حداقل سن نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۴۰ و حداکثر سن ۷۵سال در نظر گرفته شده است.»

تسنیم نوشت: «شنیده‌های خبرنگار ما حاکی از این است که از میان کاندیداهای مطرح جریان اصلاحات، تاکنون حضور چهره‌هایی چون محمدرضا عارف، عبدالناصر همتی محتمل به‌نظر می‌رسد. 

همچنین برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که به‌خلاف گمانه‌زنی‌ها و نظرسنجی‌هایی که در روزهای اخیر در فضای مجازی داغ شده است، محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ندارند، اگرچه مشخص نیست طی روزهای آتی چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

علاوه بر این، گمانه‌زنی‌ها از اردوگاه اعتدالیون نیز حکایت از آن دارد که علی لاریجانی نسبت به حضور در عرصه انتخابات این دوره بی‌رغبت نیست منتها در جلسه‌ای که با یکی از احزاب داشته، گویا کاندیداتوری خود از طرف این طیف را منوط به تحقق برخی شرط و شروط از سوی آنها کرده است…

چنانچه شرایط به سمت انتخاب نزدیک‌ترین فرد به تفکر رئیس دولت سیزدهم پیش برود، سعید جلیلی احتمالا شانس زیادی را برای نشستن بر صندلی سلف خود خواهد داشت… از سوی دیگر می‌توان از پرویز فتاح درصورتی که جلیلی پا به عرصه انتخابات نگذارد، به‌عنوان یکی دیگر از نمادهای این تفکر یاد کرد. فتاح یکی از افرادی است که به تفکر سعیدجلیلی نزدیک است و آمدن او به میدان رقابت‌ها به عدم حضور پدر این تفکر وابسته است…

 دراین میان گزینه دیگری نیز مطرح است و آن احتمال حضور جدی محمد مخبر درانتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۳ است. محمد مخبر که تا پیش ازاین معاونت ریاست‌جمهوری را در دولت سیزدهم برعهده داشت، به نظر می‌رسد نیم نگاهی به ریاست‌جمهوری دارد و شاید از دید بسیاری مطلوب‌ترین گزینه برای ریاست دولت چهاردهم باشد. خصوصا انکه او از همه مسائل و مشکلات دولت سیزدهم آگاه است و از این منظر شاید بتواند امور را بهتر از دیگران به‌دست بگیرد.»

انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

مشرق نوشت: «در میان عزاداری‌های بی‌پایان این روزها اما رفتارهای برخی گروه‌های سیاسی از چپ و راست قابل‌تأمل و تفسیر است، هنوز ساعتی از اعلام سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش نگذشته که برخی چون اصحاب سقیفه در گعده‌های شبانه جمع شده و با کمک شبکه‌های رسانه‌ای مرتبط ستادهای انتخاباتی خود را راه‌اندازی کردند، این تلاش زودهنگام حتی به رسانه ملی (صداوسیما) نیز کشیده شده و آن‌چنان پررنگ بود که صدای کارشناسان سیاسی را درآورد.

این خط عجیب برای راه‌اندازی کمپین انتخاباتی چنان برخی را دچار شور و شعف کرده که حتی پا را فراتر گذاشته و تلاش کردند در طول مراسم‌های مختلف تشییع در شهرهای تبریز، قم، تهران و مشهد، خیابان‌ها را نیز تحت تأثیر قرارداد و از سوگ ملی ستاد انتخاباتی بسازند.

البته امتداد «سوگ ملی» به «امر انتخابات» امری گریزناپذیر است و ادامه راه شهید رئیسی به‌طور قطعی از مطالبات عمومی سیاسی در روزهای اخیر از سوی طیف‌های مختلف بوده است، به‌ هر تقدیر باید از کمتر از چهل روز آینده به ایستگاه انتخابات برسیم اما آنچه باعث حیرت است سوءاستفاده برخی جریانات سیاسی است که از تشییع شهید رئیسی نیز نگذشته و بوالهوسی رسیدن به کرسی ریاست را با عبور از مرام رئیسی آغاز کرده‌اند!

این اشتیاق کور به حدی است که برخی حتی به ظرف ظرافت سیاسی نیز توجه نکرده و به‌صورت عیان آن را جار زده و اشخاص موردنظر را در کوی و خیابان جار می‌زنند تا جایی که یکی از موکب‌های مسیر تشییع تبدیل به ستاد انتخاباتی یک نامزد بالقوه انتخابات شد.»

اما رجانیوز در مطلبی بر «ادامه راه شهید رئیسی» تاکید کرد و نوشت: «به شهادت رهبر انقلاب، رئیس جمهور شهید نه فقط مخلص و پر تلاش، که با کفایت و کارآمد بود. از این رو بازگشت به دوگانه‌های عصر حجری کارآمدی و توسعه‌گرایی و مانند آن در جریان انقلاب از امروز منتفی است و انگاره مردم از کسی که بتواند جمهوری اسلامی را به جلو هدایت کند، با الگوهای جدیدی تعریف خواهد شد که شهید رئیسی به یادگار گذاشت.
 
نباید فراموش کرد که آقای رئیسی هیچگاه به سازوکارهای مرسوم سیاسی تن نداد، نه خروجی ائتلاف‌های یک‌بارمصرف شب انتخاباتی بود و نه علیرغم مدعیانی که امروز رو به افزایش‌اند، ستادهایش را به جریان خاصی سپرده بود. او در هر دو دوره به روشنی و شفاف اعلام کرد که به صورت «مستقل» در انتخابات شرکت می‌کند.
 
معیارهای بیشتری هم هست اما بگذریم و بدانیم خواه ناخواه، شهید مظلوم ایران پرچم سیاست را در نقطه‌ای کوبیده که بازگشت به معیارهای ۱۴۰۰ و ماقبل آن برای ریاست جمهور، مصداق تعرّب بعد از هجرت است. 
 
هنوز برای تعیین مصداق زود است اما به قطع می‌توان گفت که نهمین رئیس جمهور ایران را نه قدرت مناظره و بگم بگم انتخاباتی تعیین می‌کند و نه تکنوکراسی و عمل‌زدگی ماشینی؛ مردم در کف خیابان نشان دادند که در انتخابات پیش رو به دنبال یک «شهید زنده» هستند.»

پیشنهاد وزارت کشور برای ثبت نام الکترونیکی نامزدهای ریاست جمهوری

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور  در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۸ تیر ۱۴۰۳، گفت: قانون انتخابات ریاست جمهوری با قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی متفاوت است. در قانون جدید انتخابات مجلس، موضوع پیش‌ثبت‌نام‌ها مطرح شده بود که با افراد می‌توانستند با صحت‌سنجی مدارکی که در راستای قانون است، وارد انتخابات شوند. اما در قانون انتخابات ریاست جمهوری، پیش‌ثبت نام نداریم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: اما باتوجه به تجربیاتی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دست آوردیم، درخصوص ثبت نام الکترونیکی به شورای نگهبان پیشنهاداتی دادیم که ثبت نام را به صورت الکترونیکی انجام دهیم و آن دسته از افرادی که شرایط لازم را دارند، برای ثبت نام قطعی به ستاد انتخابات کشور مراجعه کنند.

وی یادآور شد: هنوز منتظر هستیم، شورای نگهبان پاسخ نهایی را نداده است، به محض اینکه نهایی اعلام شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد. فعلا با فرض همین قانون، ثبت نام به صورت سنتی و حضوری خواهد بود.

***

افزایش تورم ماهانه و نقطه به نقطه اردیبهشت

دنیای اقتصاد نوشت: « مرکز آمار ایران  آخرین آمار تورمی مربوط به اردیبهشت امسال را منتشر کرد. طبق این آمارها تورم نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت‌ماه با افزایش 0.1واحد درصدی نسبت به فروردین‌ماه به 31درصد رسید. به این ترتیب می‌توان گفت روند کاهشی تورم که در چهار ماه گذشته طی شده بود در اردیبهشت‌ماه متوقف شده است.

همچنین تورم ماهانه اردیبهشت ماه با ۰٫۲واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۲٫۸درصد رسید. هدف تورمی که تا پایان سال گذشته در نظر گرفته شده بود رسیدن به تورم ۳۰درصدی بود، با‌این‌حال آمارها نشان می‌دهد حتی در این ماه نیز هدف تورمی بانک مرکزی محقق نشد…

در صورتی که روند تورم ماهانه در ماه‌های آینده مشابه این دو ماه باشد و نرخ تورم ماهانه 2.5درصد در نظر گرفته شود، تورم نقطه‌به‌‌نقطه در پایان سال به 34.45درصد می‌رسد، که حتی از تورم 32.2درصدی اسفندماه 1402 نیز بیشتر است.

بانک مرکزی هدف‌گذاری تورمی امسال را رسیدن تورم به کانال 20درصدی اعلام کرده است. به نظر می‌رسد در صورتی که تورم در ادامه سال وضعیتی مشابه با دو ماه اخیر را تجربه کند رسیدن به این هدف برای بانک مرکزی امکان‌پذیر نباشد، با‌این‌‌حال بررسی وضعیت متغیرهای پولی نشان می‌دهد اوضاع کلی متغیرهای پولی نسبتا رو به بهبود است و این موضوع در ادامه راه سیاستگذاری پولی می‌تواند اثر مثبتی بر وضعیت کشور داشته باشد.»

***

چه کسانی در انتخابات هیئت رئیسه مجلس نامزد می‌شوند؟

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی منتخب مردم تهران در مجلس در گفت وگو با ایرنا گفت: برای ریاست مجلس محمد باقر قالیباف منتخب تهران و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری منتخب قم و منوچهر متکی منتخب تهران نامزد خواهند شد.

منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم اظهار داشت: همچنین برای نائب رئیسی مجلس حمیدرضا حاجی بابایی منتخب همدان، علی نیکزاد منتخب اردبیل، حسینعلی حاجی دلیگانی منتخب شاهین‌شهر، عبدالرضا مصری منتخب کرمانشاه و حمید رسایی منتخب تهران نامزد می‌شوند.

وی افزود: برای دبیری هیات رئیسه حدود ۲۰ نفر از منتخبین بنا دارند تا نامزد شوند: از جمله آنها می‌توان به الهام آزاد منتخب نائین، سارا فلاحی منتخب مردم ایلام ، محمد رشیدی منتخب کرمانشاه، روح‌الله متفکر آزاد منتخب تبریز، احمد راستینه منتخب شهرکرد، محمد سرگزی منتخب زابل، احمد نادری منتخب تهران، اکبر رنجبرزاده منتخب اسدآباد اشاره کرد.

سلیمی خاطرنشان کرد: برای نظار هیات رئیسه علاوه بر بنده سید جلیل میرمحمدی منتخب تفت و میبد ، عبدالحسین روح‌الامینی منتخب تهران، رحیم زارع منتخب آباده، حمیدرضا کاظمی منتخب پلدختر ، حسن قشقاوی منتخب رابط کریم تعداد دیگری از منتخبین نامزد می‌شوند.

توافق متکی و ذوالنور برای ریاست مجلس منتفی شد

منوچهر متکی منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، از قطعی بودن کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت که برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست مجلس، تردیدی ندارد.

منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره کاندیدای انتخابات ریاست‌مجلس، گفت: به نظرم سه کاندیدای جدی وجود دارند؛ بنده. آقای ذوالنوری و آقای قالیباف.  دو نگاه بر انتخابات هیئت رئیسه حاکم است؛ نگاه تحول‌خواه و نگاه حفظ وضع موجود.

متکی با بیان اینکه”بنده و آقای ذوالنوری نامزدهای نگاه تحول‌خواه هستیم”، در پاسخ به سؤالی درباره احتمال ائتلاف نامزدهای – به تعبیر وی- تحول‌خواه گفت: ما جلسه مفصلی نزدیک به دو ساعت با هم داشتیم. بعد از اینکه معلوم شد که از آن 5 نفر من و آقای ذوالنور مصمم هستیم، راهکار یکی شدن این بود که با هم بنشینیم. دو ساعت نشستیم و من در آن نشست دلایلی را خدمت ایشان عرض کردم، ایشان هم شنیدند البته ایشان به هیچ یک از آن دلایل پاسخ ندادند اما معتقدند که هم خودشان را مناسب می‌دانند هم زمینه رای دارند و در میدان می‌مانند.

منتخب مردم تهران، گفت که بعد از دو ساعت جلسه با مجتبی‌ذوالنوری درباره یکی شدن برای انتخابات ریاست مجلس، نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال ” با وجود کاندیداتوری همزمان شما و آقای ذوالنوری برای ریاست مجلس آیا میزان احتمال پیروزی جریان به تعبیر شما تحول‌‌خواه کمتر نمی‌شود” تصریح کرد: اولاً ما هنوز زمان داریم. ثانیا در میدان انتخابات قاعدتا اگر 290 نماینده حضور داشته باشند، برنده 146 رای باید کسب کند تا انتخاب شود. لذا دو نامزد در میدان خیلی منافات ندارد. و نامزد شدن دو نامزد از جریان تحول‌ خواه لزوماً به معنای پیروزی رقیب نیست.

رئیس مجلس سه‌شنبه مشخص می‌شود

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم در گفت‌وگو با فارس، درباره جزئیات جلسه افتتاحیه مجلس شورای اسلامی گفت: این جلسه صبح روز دوشنبه 7 خردادماه آغاز می‌شود.

وی افزود: علاءالدین بروجردی نماینده لارستان به عنوان رئیس و حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان نایب رئیس و ۲ تن از جوانترین نمایندگان اعضای هیئت رئیسه سنی هستند.

وی ادامه داد: در بعد از ظهر روز دوشنبه شعب تشکیل جلسه می‌دهند و اعتبارنامه‌های منتخبین در جلسات شعب مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه بررسی‌ها به صحن مجلس ارائه خواهد شد.

سلیمی در پایان تاکید کرد: انتخابات هیئت رئیسه برای اولین اجلاسیه مجلس دوازدهم نیز در روز سه‌شنبه هشتم خرداد ماه انجام خواهد شد.