کارشناس مسائل فلسطین با بیان این‌که عملیات طوفان الاقصی و نیز وعده صادق، معادلات را تغییر داد، گفت: سیر تحولات از ابتدا و به ویژه پس از عملیات طوفان الاقصی، موجب شد که دیگر کشورهای اروپایی نمی‌توانند از رژیم صهیونیستی دفاع کنند. 

به گزارش ایسنا، جنایت‌ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و کشتار مردم فلسطین و همچنین عدم اجازه برای کمک‌های انسان دوستانه موجب شد تا سیل اعتراضات در تمامی کشورهای جهان دامنه دار شده و حتی برخی از همین کشورها که حامیان رژیم صهیونیستی بودند خواستار توقف کشتار از سوی این رژیم شدند و تهدید کردند اگر دست از جنایت‌هایش بر ندارد، استقلال فلسطین را به رسمیت خواهند شد. 

سرانجام کشورهای نروژ، ایرلند و اسپانیا به رسمیت شناختن کشور فلسطین را اعلام کردند. سیمون هریس نخست وزیر ایرلند روز پنجشنبه در این ارتباط اظهار کرد که سه کشور اروپایی استقلال فلسطین را به رسمیت می‌شناسند . امروز یک روز تاریخی و مهم است و از کشورهای دیگر می‌خواهیم به ما بپیوندند. 

    
وی یادآور شد: در سال ۱۹۴۷ قبل از ایجاد رژیم منحوس صهیونیستی این مساله مطرح شد که هم دولت فلسطین تشکیل شود، هم دولت اسرائیل و مساله سرنوشت قدس شریف هم بماند تا زیر نظر سازمان ملل به توافق برسند، لذا بعد از این که رژیم صهیونیستی نیز تشکیل شد، چندین بار بین اعراب و اسرائیل جنگ در گرفت و در تمام جنگ‌ها اعراب شکست خوردند. گسترده‌ترین آن‌ها در سال ۱۹۷۳ در زمان انورسادات بود که باز اعراب شکست خوردند و در همان زمان قرارداد ننگین کمپ دیوید به امضا رسید، اما رژیم صهیونیستی باز هم به هیچ کدام از بندهای آن وقعی ننهاد. 

این کارشناس مسائل فلسطین همچنین بیان کرد: بعد از این جریانات یاسر عرفات رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین نیز قرارداد اسلو را امضا کرد که در آن مساله حقوق فلسطینیان و… مشخص شد اما باز هم رژیم صهیونیستی به هیچ کدام از این مسایل وقعی ننهاده و احترام نگذاشت، بنابراین جهان ناظر به رفتار رژیم صهیونیستی بود. 

سید افقهی در ادامه اظهار کرد: در واقع آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل این رژیم را ایجاد کردند تا منافع‌شان را در منطقه حفظ کنند و حتی قطعنامه‌هایی که علیه عملکرد ننگین رژیم صهیونیستی مصوب‌ می‌شد توسط آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و یا فرانسوی‌ها مورد وتو قرار می‌گرفت، نتیجه این شد که رژیم صهیونیستی رو به روز نسل‌کش‌تر  شد. 

وی افزود: نهایتا بعد از این که عملیات طوفان‌الاقصی پیش آمد ابتدا قدری مظلومیت رژیم صهیونیستی را به رخ کشیدند اما وقتی جنایت‌های این رژیم رو شد، یکی پس از دیگری کشورهایی که حامی رژیم صهیونیستی بودند عقب نشینی کردند و این موضوع ادامه داشت تا این که اسرائیل عملیات نظامی و حمله به رفح را در دستور کار قرار داد در این مرحله اوج اختلافات میان رژیم صهیونیستی و آمریکا را به لحاظ تاکتیکی و نه موجودیتی شاهد هستیم.

این کارشناس مسائل فلسطین همچنین گفت: هم عملیات طوفان الاقصی وهم عملیات وعده صادق که ایران سیلی محکمی به رژیم صهیونیستی زد معادلات را تغییر داد و کشورها دیدند این‌گونه نیست که رژیم صهیونیستی فعال ما یشاء باشد، فلذا کشورهایی به ترتیب شروع به اعلام مواضع و تهدید کردند که اگر دست از نسل‌کشی بر نداری ما دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم. 

سید افقهی ادامه داد: ۲ بار در سطح سازمان ملل و چندین بار نیز در شورای امنیت این مساله مطرح شد که کشتار در غزه متوقف شود و اجازه دهند کمک‌های انسان‌دوستانه وارد غزه شود، اما رژیم صهیونیستی گوش نکرد و هر بار نیز با وتو آمریکا مواجه شدند تا این‌که تحولاتی در سطح دنیا پیش آمد از جمله تظاهرات در آمریکا و در میان دانشگاهیان که حتی به سایر قاره‌های جهان نیز سرایت کرد و آمریکا متوجه شد در حالت تزلزل قرار دارد و از طرفی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیز می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه این جریانات و تحولات،‌ چند کشور اروپایی، استقلال فلسطین را به رسمیت شناختند و این مساله روندی است که روز به روز ادامه پیدا خواهد کرد. لذا داستان این شد که کشورهای اروپایی دیگر نمی‌توانند از رژیم صهیونیستی دفاع کنند. 

این کارشناس مساله فلسطین همچنین اظهار داشت: دولت خودگردان فلسطین که محمود عباس در رأس آن قرار دارد به‌عنوان عضو ناظر پذیرفته شده، اما رسمی نیست لذا اگر رسمی شود حقوق و ظرفیت‌های زیادی برای دولت فلسطین ایجاد خواهد شد. از طرفی نتانیاهو با مسائل متعددی از جمله فروپاشی اقتصادی، دادگاه لاهه، دادگاه جنایت جنگی، شکاف میان نظامیان در سرزمین‌های اشغالی و… مواجه است و این عوامل دست به دست هم می‌دهد و نمی تواند حقوق مردم فلسطین را انکار کند و به تدریج کشورهای زیادی استقلال فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.