به گزارش ایرنا، مهدی ضیغمی روز شنبه در نشست مجازی به خبرنگاران افزود: در نخستین مرحله سامانه خودروهای برقی، تعداد خودروهای تخصیصی حدود ۱۰ هزار دستگاه است که از طریق این سامانه به متقاضیان بر اساس قرعه کشی اختصاص می یابد.

وی گفت: در دور جدید ثبت نام خودروهای برقی بیش از ۱۴۰ هزار نفر برای خودروهای برقی حساب خود را وکالتی و انتخاب اولیه را انجام داده اند و خودروهای مختلفی از سوی متقاضیان انتخاب شده است و استقبال صرفا از چند خودرو خاص نبوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: روز دوشنبه هفتم خرداد ماه اولویت بندی انجام می شود و کسانی که انتخاب شوند در موعد مقرر خودرو دریافت می کنند. همچنین روز دوشنبه پول های بلوکه شده مشتریان از وکالتی خارج می شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شرکت های واردکننده خودروهای برقی این امکان را دارند تا تیراژ بیشتری از محصولات را به بازار بفرستند.

ضیغمی با بیان اینکه قیمت خودروهای برقی ها آزاد است، گفت: خودروهای برقی طبق مصوبه سازمان حمایت خودرو برقی از بند انحصاری خارج شده و هیچ محدودیتی ندارد اما با شرکت ها در زمینه قیمت گذاری در حال تعامل هستیم تا در حق مشتری اجحاف نشود اما شرکت ها می توانند هر مبلغی را با مشتری توافق کنند اما اجازه نمی دهیم قیمت ها خیلی غیرمتعارف باشد.

وی ابراز کرد: شرکت ها بر اساس قانون سازمان حمایت می توانند جدا هم بفروشند اما تصمیم گرفتند که از طریق سامانه باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه اکنون بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی خارجی به کشور وارد شده است، گفت: از این میزان بیش از ۱۳ هزار خودرو ترخیص شده و بخش عمده آن با پلاک ملی به متقاضیان سامانه تحویل داده شده است ضمن اینکه حجم قابل توجهی از خودروهای وارداتی در مسیر ایران هستند و بخشی دیگر هم پشت گمرک قرار دارند.

وی بیان داشت: در دوره قبلی سامانه وارداتی ها (بنزینی)، هشت هزار خودرو از نشان های ژاپنی، کره ای و اروپایی به متقاضیان سامانه وارداتی ها تخصیص داده شد. اما کمتر از سه هزار مشتری این خودروها را انتخاب کردند.

ضیغمی با بیان اینکه دور جدید عرضه خودروهای وارداتی در سامانه طی روزهای آتی برگزار می شود، گفت: این دوره هم به دارندگان اولویت های قبلی اختصاص دارد. اما با توجه به اینکه حجم عرضه فراتر از تعداد اولویت های باقی مانده در سامانه وارداتی ها است، بزودی بخش قابل توجهی از خودروهای ژاپنی، اروپایی و… در قالب عرضه مازاد به فروش خواهند رسید.

وی افزود: با توجه به سیاست گذاری های انجام شده، در صورت عدم انتخاب خودرو توسط دارندگان اولویت در سامانه وارداتی ها (بنزینی)، عملاً از اواخر تیر ۱۴۰۳ این اولویت ها ارزش کاربردی ندارد. برای همین پیشنهاد می شود که در عرضه های پیش رو، افرادی که هنوز خودرو در سامانه انتخاب نکرده اند، تعیین تکلیف نهایی را انجام دهند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به عرضه حجم بالای خودروهای وارداتی گفت: به دنبال آن هستیم که از تابستان ۱۴۰۳، متقاضیان خودروهای وارداتی بتوانند دسترسی راحتی به این دسته از محصولات داشته باشند. لذا با توجه به حجم عرضه انجام شده و عدم تعیین تکلیف توسط بخشی از دارندگان اولویت (از اسفند ۱۴۰۱)، در عرضه های بعدی اولویت های قبلی ارزشی در تخصیص نخواهند داشت.

ضیغمی با بیان اینکه فرایند اجرایی کردن تخصیص ارز به خودروهای جانبازان در دست انجام است، افزود: بزودی نتایج مثبت آن اعلام خواهد شد. همچنین در زمینه تخصیص ارز به سایر خودروهای وارداتی (برقی – بنزینی – هیبرید) دستورالعمل هایی در دست انجام است و همکاری خوبی را در این زمینه شاهد هستیم.

وی گفت: در بحث شماره گذاری خودروهای وارداتی هم باید گفت که با همکاری پلیس راهور، سرعت تخصیص پلاک ملی به خودروهای صفر کیلومتر وارداتی افزایش چشم گیری داشته و در حال حاضر به صورت روزانه تعداد قابل توجهی از خودروهای وارداتی به دست خریداران می رسند.