آخرین اخبار

تفاوت سرمایه گذاران بومی و غیربومی کهگیلویه و بویراحمد؛ خدمت یا خیانت!

مطالبات عجیب و غریب سرمایه گذاران بومی کهگیلویه و بویراحمد تمامی ندارد.

اشتراک گذاری
۲۸ خرداد ۱۳۹۷
کد مطلب : 18187

سرمایه گذاری یکی از مهم ترین گزینه های پیش روی کهگیلویه و بویراحمد برای برون رفت از محرومیت تاریخی فعلی است، از همین رو نگاه به سرمایه گذار و جلب سرمایه گذاری همواره امری مهم و مخالفت با آن هم گاهاً به خیانت تعبیر شده است.
همین نگاه زمینه ساز سوء استفاده برخی سرمایه گذاران بومی استان را فراهم آورده است، سرمایه گذارانی که همیشه با درخواست های عجیب و غریب خود در ستادهای تسهیل و رونق تولید استانداری خبر ساز می شوند.
بیایید دقیق تر به موضوع نگاه کنیم، میشود به مالک سیمان مارگون و پیمانکار غار ده شیخ به عنوان تنها سرمایه گذاران غیر بومی استان اشاره کرد، در کارخانه سیمان بدون هیاهو، جنجال و خواسته عجیب، زمینه قریب به ۲۰۰۰ اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و همچنین صادرات به خارج از کشور فراهم شده است.
در مساله غار ده شیخ هم پیمانکار بدون خواسته غیر معقول و با همان همکاری نسبی ادارات کار را شروع کرد و در حال ادامه است.
به سرمایه گذاران بومی که می رسیم وضع فرق می کند، اولاً همانطور که استاندار گفت بسیاری از تسهیلاتی که آنها می گیرند نه تنها به سرمایه گذاری در استان نمیرسد بلکه در نهایت آن را باید در ماشین های گرانقیمت و املاک در سایر شهرها دید.
مثلاً خانواده ای هست که قریب به ۱۵۰ میلیارد تومان به سیستم بانکی استان بدهکار است، هر روز هم در ستاد تسهیل به بهانه سرمایه گذاری و چالش اشتغال و اقتصاد استان درخواست های واهی از اخذ تسهیلات جدید گرفته تا تنفس هایی برای پرداخت بدهی که هیچ وقت هم به آنها عمل نمی کنند!
اگرچه سرمایه گذاری برای استان حیاتی است، اما سرمایه گذار بومی که با غوغاسازی رسانه ای به دنبال جذب منابع و فرصت های طلایی می رود و در نهایت منافع عمده طرح در جاهای دیگر هزینه می شود و سودی جز بدهی های کلان و پرداخت نشدن حقوق و مطالبات کارگران به استان نمی رسد چه منفعتی می تواند داشته باشد؟
در زمان دکتر خادمی و کمی قبل تر راه برای این دست سرمایه گذاران بومی بسیار فراهم بود، به بهانه اهمیت سرمایه گذاری، توسعه و اشتغال هم وام های خوبی گرفته شد و هم دوره های تنفس عجیب و زیاد برای پرداخت بدهی ها، اما استاندار جدید گویا به درستی موضوع را موشکافی کرده و هشدار جدی و چند باره به این فراد داده است.
دکتر احمدی در این باره گفت: سرمایه گذارانی که بدهی های کلان دارند تا مبالغ قبلی بدهی خود را تسویه نکنند نمی توانند تسهیلات جدیدی دریافت کنند، وی البته به این موضوع هم اشاره کرد که راه اندازی صنعتی که توانایی یا عزم پرداخت بدهی های اولیه خود را هم ندارد دلیلی برای ادامه کارش در استان نیست.
این سخنان استاندار را باید عین دلسوزی برای استان دانست، چرا که اهمیت سرمایه گذاری پیش از این دستاویزی برای جذب تسهیلات و مصرف آنها در زمینه های دیگر و تحمیل بدهی های کلان به سیستم بانکی استان بوده است و بس و بدون شک با اجرایی شدن این هشدار دکتر احمدی میتوان به آینده استان خوشبین بود

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *