آخرین اخبار

خطر در یک قدمی ساکنان بافت فرسوده گچساران

ساکنان بافت فرسوده گچساران شب را با دعا صبح می‌کنند تا زلزله‌ای یا حادثه‌ای رخ ندهد که جانشان به خطر بیفتد. ۱۳۹۴/۰۶/۱۴ به گزارش ۱۹آبان ، «کوچک‌ترین زلزله‌ای در بافت فرسوده شهرستان گچساران رخ دهد، بزرگ‌ترین فاجعه انسانی را به دنبال دارد». این جمله‌ای است که فرماندار گچساران همیشه در جلسات مختلف هنگامی که بحث […]

اشتراک گذاری
۰۷ مرداد ۱۳۹۶
کد مطلب : 10025
ساکنان بافت فرسوده گچساران شب را با دعا صبح می‌کنند تا زلزله‌ای یا حادثه‌ای رخ ندهد که جانشان به خطر بیفتد.

۱۳۹۴/۰۶/۱۴

به گزارش ۱۹آبان ، «کوچک‌ترین زلزله‌ای در بافت فرسوده شهرستان گچساران رخ دهد، بزرگ‌ترین فاجعه انسانی را به دنبال دارد». این جمله‌ای است که فرماندار گچساران همیشه در جلسات مختلف هنگامی که بحث بافت فرسوده این شهر به میان می‌آید، بیان می‌کند.
یکی از ساکنان بافت فرسوده گچساران اظهار کرد: زندگی در این منطقه خیلی سخت است و  با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.
مهران امین گفت: خانه‌های بافت فرسوده قدمت زیادی دارد و از استاندارد کافی برخوردار نیست و اگر زلزله‌ای رخ دهد معلوم نیست چه بلایی بر سر ما و فرزندانمان می‌آید.
این ساکن بافت فرسوده گچساران عنوان کرد: خطر مرگ در یک قدمی ساکنان بافت فرسوده گچساران است و ازمسئولان درخواست داریم که در ارائه تسهیلات برای بهسازی خانه‌های بافت فرسوده با ما همکاری کنند.
یکی دیگر از ساکنان بافت فرسوده گچساران با اشاره به این‌که خانه‌های بافت فرسوده استانداردهای لازم را ندارد، گفت: قدمت خانه‌های بافت فرسوده این شهر بسیار بالا است و با کوچک‌ترین حادثه، مرگ هزاران نفر از ساکنان این مناطق اتفاق می‌افتد.
شهرام نظری بیان کرد: خیلی از ساکنان بافت فرسوده توانایی مالی پایینی دارند و قدرت جابه‌جایی از محل زندگی خود را ندارند و مجبورند در این منطقه زندگی کنند.
او ادامه داد: مسئولان باید فکری به حال ساکنان بافت فرسوده کنند. با این وضعیتی که خانه‌های بافت فرسوده این شهر دارد، جان خیلی از افراد ساکن در این منطقه در خطر است.

نگاه دولت به بافت فرسوده گچساران
از سوی دیگر فرماندار گچساران با اشاره به مشکلات بافت فرسوده این شهرستان اظهار کرد: محلات سادات، رادک، لبنان و بخشی از محدوده خیابان کیامرثی در محدوده بافت فرسوده قرار دارند.
عبدالرحیم رحیمی افزود: میزان بافت فرسوده گچساران ۱۶۴ هکتار بوده و بیشترین میزان بافت فرسوده در بین شهرهای کهگیلویه و بویراحمد مربوط به این شهرستان است.
وی بیان کرد: بافت فرسوده گچساران از معضلات اساسی این شهر بوده و کوچک‌ترین زلزله در بافت فرسوده این شهر رخ دهد، بزرگ‌ترین فاجعه انسانی را به دنبال دارد.
فرماندار گچساران تصریح کرد: توجه و تلاش در راستای پیگیری مشکلات آن بسیار ضروری است و از دولت درخواست داریم که اعتبار کافی برای بافت فرسوده این شهر اختصاص دهد.
رحیمی خاطرنشان کرد: برای بافت فرسوده گچساران۲ برنامه داریم که یکی تخریب تعدادی از واحدهای مسکونی و ایجاد پروژه‌های عمرانی و تفریحی درآن محدوده تخریب شده و دیگری ارائه تسهیلات بهسازی واحدهای مسکونی است.
وی با بیان این‌که ارائه تسهیلات بهسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده در گچساران در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: در زمینه ایجاد پروژه‌های فرهنگی، عمرانی در بافت فرسوده اکنون پروژه‌هایی همچون احداث پارک محله‌ای و کتابخانه عمومی در دست اجرا بوده است.
فرماندار گچساران گفت: رفع مشکلات بافت فرسوده این شهر نیازمند تأمین اعتبار کافی است و مردم نیز باید همکاری و مشارکت داشته باشند.
رحیمی ابراز کرد: از دولت درخواست داریم که نگاه ویژه‌ای به بافت فرسوده گچساران داشته باشد.

صرف هزینه در بافت فرسوده جواب نمی‌دهد
شهردار گچساران نیز با اشاره به مشکلات بافت فرسوده این شهر، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل بافت فرسوده این شهر این است که هزینه کردن در این مناطق جواب نمی‌دهد و برای یک شهروند قابل قبول نیست که خانه‌ای را در این مناطق تخریب و نوسازی کند. اردلان زینل‌زاده گفت: بافت فرسوده شهرستان گچساران نسبت به بافت فرسوده سایرشهرها ۲ ویژگی بسیار خاص دارد و بافت سنگی و شیب زیاد ۲ ویژگی خاص بافت فرسوده این شهر نسبت به بافت فرسوده سایر شهرها است.
وی با اشاره به این‌که ۷۵ درصد واحدهای مسکونی در بافت فرسوده گچساران بالای ۷۰ سال قدمت دارند، عنوان کرد: ساکنان بافت فرسوده این شهر در حال حاضر با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
شهردار گچساران تصریح کرد: خدمات درمانی، رفاهی و فرهنگی درمناطق بافت فرسوده این شهرستان مناسب نیست.
زینل‌زاده خاطرنشان کرد: درحال حاضر بیش از۲۰ هزار نفر در بافت فرسوده گچساران زندگی می‌کنند و خانه‌های مسکونی این مناطق از استحکام کافی برخوردار نیستند.
وی تأکید کرد: رفع مشکلات بافت فرسوده گچساران نیازمند یک برنامه‌ریزی صحیح و بلندمدت است.

جلسات بی نتیجه
نایب رئیس شورای اسلامی شهر گچساران دیگر فردی است که نظر خود را درباره بافت فرسوده گچساران با ما در میان گذاشت و اظهار کرد: تاکنون جلسات متعددی برای پیگیری و رفع مشکلات بافت فرسوده این شهر برگزار شده ولی خروجی مناسبی نداشته است. غلامرضا شکوهی بیان کرد: بافت فرسوده گچساران بسیار خطرناک بوده و مردم و ساکنان این مناطق با یک حادثه کوچک به طور قطع با بلایایی بسیار روبه‌رو می‌شوند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر گچساران گفت: یکی از موانع حل مشکلات بافت فرسوده این شهر کمبود اعتبار است و انتظار داریم با توجه به وضعیت خطرناکی که بافت فرسوده این شهر دارد، دولت نگاه ویژه‌ای به این مناطق داشته باشد.

مکث
فرسودگی بافت مسکونی گچساران
یکی از معضلات اساسی امروز گچساران مساله بافت فرسوده این شهرستان بوده که وضعیت موجود و مشکلات آن نگرانی‌های بسیاری را برای ساکنان این مناطق به دنبال داشته است.
در حال حاضر حدود ۲۰ هزار نفر در بافت فرسوده گچساران و در محلات محلات سادات، رادک، لبنان و خیابان کیامرثی زندگی می‌کنند و این جمعیت حدود ۲۵ درصد جمعیت این شهرستان را شامل می‌شود.
اکنون ۱۶۴ هکتار بافت فرسوده در شهرستان گچساران وجود دارد و بافت فرسوده این شهر بیشترین میزان بافت فرسوده در مقایسه با دیگر شهرهای استان کهگیلویه‌ و بویراحمد است.
به اعتقاد کارشناسان، بافت فرسوده شهرستان گچساران خطرناک‌ترین بافت فرسوده در مقایسه با دیگر شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد است.
شیب زیاد و بافت سنگی ۲ ویژگی خاص بافت فرسوده گچساران در مقایسه با بافت فرسوده دیگر شهرها بوده و منازل مسکونی در مناطق بافت فرسوده این شهر قدمتی بالای ۷۰ سال دارند.تسنیم

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *