آخرین اخبار

۷۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی در کهگیلویه وبویراحمد قاچاق و یا تقلبی اند

در روزهای گذشته تعزیرات حکومتی استان به فروشگاه های آرایشی و بهداشتی و لوازم خانگی سر می زند و برخی کالا ها را ضبط می کند.

اشتراک گذاری
۱۴ دی ۱۳۹۵
کد مطلب : 6517

اگر چه این ضبط کالاها قانونی است با این حال برای فروشندگان و فروشگاه هایی که کالاهایشان ضبط می شود باعث ایجاد ابهاماتی شده است.
برخی از این فروشندگان می گویند دقیقا نمی دانیم به چه دلیلی کالاهای موجود در فروشگاه ضبط شده است. و حتی نمی دانیم کالای ضبط شده  کجا رفته و چه سرنوشتی پیدا می کند.
برداشت برخی این است که کالایشان به دلیل نداشتن برچسب شبنم ضبط شده و برخی بر این باروند چون کالایشان مشابه داخلی دارد دولت برای حمایت از تولید ،جلوی توزیع آن را گرفته است.
با این حال رئیس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی قانونی می گویداین کالاها ضبط شده اند چون حکم قاچاق یا تقلب را داشته اند.
امان الله پارسه در تعریف کالای قاچاق می گوید: به موجب قانون هر فعل یا ترک فعلی است که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز شود و بر اساس این قانون یا سایر قوانین، قاچاق محسوب و برای آن مجازات تعیین شده باشد، در مبادی ورودی یا هر نقطه از کشور حتی محل عرضه آن در بازار داخلی کشف شود .
پارسه ادامه می دهد: تعزیرات مرجع رسیدگی کننده به مواردی است که  به آن ارجاع می شود و در هر صنف و موضوعی ضابطین خاص دارد که این ضابطین باید کار نظارت را انجام دهند و با هماهنگی با همین ضابطین مشخص می کنیم سراغ کدام صنف برویم.
وی می افزاید: تعزیرات حکومتی در گذشته به رغم اجازه قانون در سطح عرضه وارد نمی شد اما حدود دو ماه است که در سطح عرضه نیز قاچاق را کنترل می کند.
وی تاکید می کند هر هفته سراغ فروشگاه های لوازم خانگی و آرایشی و بهداشتی عرضه کننده  کالاهای قاچاق می رویم که باید اسناد گمرکی ، شناسه کالا و شناسه رهگیری  اثبات می کند کالا قانونی است.
پارسه درباره کالاهایی که همه موارد را داشته و باز هم ضبط شده اند نیز می گوید: برخی کالاها همه چیزشان قانونی است اما تاریخ تولید و انقضا ندارند یا تاریخ مصرفشان گذشته که بر اساس تبصره ۴ ماده ۹۵ قانون نظام صنفی عرضه این کالاها تقلب محسوب می شود.
وی می گوید: هم کالای قاچاق و هم کالای تقلبی پس از کشف ،ضبط می شوند وتا زمان صدور رای قطعی این  کالاها به صورت امانی در انبارهای سازمان اموال تملیکی نگهداری می شود.
وی تاکید می کند: در زمان ضبط کالا نمایندگان چندین دستگاه از جمله،بهداشت،تعزیرات،اداره صنعت و معدن و تجارت و اصناف حضور دارند  و هیچ فردی نمی تواند دخل و تصرفی در اموال ضبط شده داشته باشد.
پارسه تصریح می کند: در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ۷۰ درصد کالاها یا قاچاق و یا تقلبی اند  به همین دلیل ضابطان همه کالاهای یک فروشگاه را یکجا خالی نمی کنند چرا که در این صورت آشفتگی در بازار به وجود می آید.
وی می گوید: علاوه بر ضبط کالا جریمه ای دوبرابر قیمت کالا برای فروشگاه های تعیین می شود .
رئیس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی درباره سرنوشت کالاهای ضبط شده هم می گوید: این کالاها پس از صدور رای نهایی در صورتی که مشابه داخلی داشته باشند به صورت صددرصد معدوم و منهدم می شوند .
وی درباره کالاهایی که مشابه داخلی ندارند هم ادامه می دهد اگر این کالاها شرایط صادرات را داشته باشند برای ورود ارز به کشور صادر می شوند و در غیر این صورت معدوم می شوند.
به گفته پارسه از استان کهگیلویه وبویراحمد تاکنون کالایی صادر نشده اما چندین بار نسبت به انهدام و انعدام کالاهای ضبطی  در منطقه دوپشته دشتروم یا زباله دان اقدام شده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *