آخرین اخبار

رتبه اول بیکاری سهمیه کهگیلویه و بویراحمد از ایجاد اشتغال بی سابقه دولت یازدهم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ایجاد اشتغال برای یک میلیون و ۴۴۵ هزار نفر در بهار و تابستان ٩۵، گفت: این میزان ایجاد اشتغال از سوی دولت تدبیر و امید، در تاریخ ایران بی‌سابقه است.

اشتراک گذاری
۰۴ دی ۱۳۹۵
کد مطلب : 5822

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ایجاد اشتغال برای یک میلیون و ۴۴۵ هزار نفر در بهار و تابستان ٩۵، گفت: این میزان ایجاد اشتغال از سوی دولت تدبیر و امید، در تاریخ ایران بی‌سابقه است.

علی طیب نیا روز پنجشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) در استانداری، افزود: در بهار ٩۵ برای ٧۴۵ هزار نفر به صورت خالص و در تابستان برای بیش از ٧٠٠ هزار نفر از سوی دولت تدبیر و امید شغل ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: این تعداد شغل با تلاش دولت یازدهم در شرایط ناشی از تحریم‌های پیش از آن به وجود آمده است و این عملکرد دولت تدبیر و امید بی‌نظیر بوده است.
وی گفت: در فاصله سال های ٨۴ تا ٩٢ و طی این هشت سال، سالانه متوسط ١۴ هزار شغل در کشور ایجاد شد و این در حالی است که در دولت یازدهم طی ۶ ماه، یک میلیون و ۴۵۵ هزار شغل اضافه شده است.
وی، رشد اقتصادی بالا، توسعه اشتغال و تک رقمی شدن نرخ تورم را از نشانه های قرارداشتن اقتصاد کشور در مسیر درست عنوان کرد و افزود: باید وحدت و همدلی در این مسیر افزایش پیدا کند.

صحبت های وزیر اقتصاد درحالی بر روی خروجی رسانه دولت منتشر شده است که وی با آمارهای همیشگی این تعداد ایجاد اشتغال آماری را از برکات دولت تدبیر و امید و بی نظیر عنوان کرده است.

این درحالی است استان کهگیلویه و بویراحمدبر خلاف امارهای وزیر اقتصاد نه تنها شغل جدید به خود ندید بلکه رتبه نخست نرخ بیکاری را از آن خود کرد و بسیاری از واحدهای تولیدی آن نیز به دلیل رکود تعطیل و از چرخه تولید خارج شدند.

طبق گزارش های مرکز آماردر فروردین امسال استان کهکیلویه و بویراحمد با ۱۷٫۷ درصد و استان آذربایجان شرقی با ۷٫۳ درصد بیکارترین و پُرکارترین استان های کشور بودند.نرخ بیکاری در استان‌های خراسان رضوی، کهکیلویه و بویراحمد و یزد در فاصله سال های ۹۳تا ۹۴افزایش داشته است . به عبارت دیگر بیکاری این استان‌ها در دوره ذکر شده  بین ۲٫۵ تا ۳٫۴ درصد افزایش یافته است.

کهگیلویه وبویراحمد بر اساس اعلام مرکز آمار ایران با ۱۶٫۴ درصد بعد از استان های کرمانشاه و چهارمحال وبختیاری سومین استان به لحاظ نرخ بیکاری در بهار سال۹۵ است که کاهش و یا کنترل محسوس این روند نجومی و باز کردن این گره کور در وهله نخست دستانی با کفایت و درایت می خواهد.

روند نجومی و افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد در سالیان متمادی با رشد قارچ گونه و قابل مشهودی مواجه بوده و زنگ خطر را آن هم به شکل جدی و محسوس برای مسئولان و متولیان امر به صدا درآورده است.
آنگونه که آمارها نشان می دهد کهگیلویه و بویراحمد در یک دهه اخیر همواره بین استان های اول تا پنجم به لحاظ نرخ بیکاری دست و پا می زند و اوج این فرایند ناخوشایند نیز در سال گذشته، با میانگین نرخ ۱۷٫۸ درصد بود.
نرخ بیکاری کهگیلویه و بویر احمد در این سالها بین ۱۴ تا بالای ۱۷ درصد در نوسان بوده است.
این استان حتی ظرف سه سال گذشته با وجود گشایش ها، تدابیر و نظم بخشی که در اوضاع بی سامان گذشته اقتصادی روی داد نتوانست خود را با این شرایط تطبیق دهد و در این مدت برای تصاحب صدرنشینی و گرفتن جایگاه نخست «بیکاری» مصاف نفس گیری را با استان کرمانشاه داشته است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه وبویراحمد آبان امسال در گفت و گو با خبرنگاران نرخ بیکاری در بین دانش آموختگان این استان را حدود ۲۹٫۱ درصد اعلام کرد.
آیت ارمغانی در این زمینه اظهار داشت: بر اساس آخرین برآورد آماری، تعداد دانش آموختگان دانشگاهی بیکار در این استان ۱۵ هزار و ۶۵۴ نفر است.
وی بیان کرد: تعداد فارغ التحصیلان شاغل در این استان ۳۷ هزار و ۳۳۱ نفر و تعداد جوانان بیکار سنین ۱۵ تا۲۴ سال نیز ۶ هزار و ۳۰۶ نفر است.
وی میزان نرخ بیکاری فصلی در استان را نیز هم اکنون ۱۷٫۷ درصد اعلام کرد و افزود: شهرستان گچساران با ۲۲٫۳ درصد بیشترین و شهرستان دنا نیز با ۱۱٫۹ درصد کمترین نرخ بیکاری در استان را دارند.
ارمغانی نرخ بیکاری در شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه، بهمئی، لنده، چرام و باشت را نیز به ترتیب ۱۷٫۸، ۱۶٫۵، ۲۰٫۶، ۱۷٫۶، ۱۵٫۱ و ۱۵٫۷ درصد ذکر کرد.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۴ در دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی بیش از ۵۲ هزارو ۲۰۰نفر بود.
ارمغانی اظهار کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد تغییر ساختار جویندگان کار و جابه جایی این ساختار از افراد دیپلم و زیر دیپلم به دانش آموختگان دانشگاهی با انتظاراتی به مراتب بیشتر و نبود تناسب بین رشته های دانشگاهی و نیازهای بازار کار استان است.
وی عنوان کرد: طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی راهکاری مناسب در این راستا بوده و الگوی توانمندسازی، اشتغال پذیری و کارآفرینی دانشجویان نیز از مهمترین راهکارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است.
ارمغانی ابراز داشت: این الگو مجموعه ای از اقدام های منسجم و نظام مند است که به آشنایی گسترده و علمی دانشجویان با بازار کار و ایجاد تعامل سازنده بین دانشگاه و بازار کار منجر می شود.
مدیر کار آفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد و مدرس مدیریت تولید و کارآفرینی دانشگاه های یاسوج افزود: فرصت های شغلی در این استان محدود و استان نیز فاقد صنایع مادر است و تنها راه ایجاد فرصت های شغلی توسعه سرمایه گذاری با بهره گیری از توان بخش خصوصی خواهد بود.
ارمغانی گفت: بخش خصوصی چالش های مربوط به خود را دارد و علاوه بر ضعف مالی سرمایه گذاران بومی و بالا بودن هزینه های تولید در مقایسه با سایر استان های کشور به دلیل کمبود زیرساخت های تولید از قبیل حمل و نقل و انرژی نارسایی های فضای کسب و کار نیز بخش عمده ای از مشکلات بخش خصوصی و از دلایل کمبود فرصت های شغلی در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: دریافت تسهیلات بانکی از دغدغه های اصلی فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد است و بیش از ۷۰ درصد واحدهای اقتصادی این استان به دلیل داشتن مشکل سرمایه در گردش غیرفعال و یا در سطحی پایین تر از ظرفیت فعالیت می کنند.
ارمغانی اظهار کرد: فضای کسب و کار از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد بنگاه های اقتصادی است که خارج از کنترل مدیران بنگاه هاست.
وی عنوان کرد: در زمینه راه اندازی کسب و کار وجود قوانین پیچیده، موازی، متناقض و غیرشفاف و بروکراسی طولانی موجب شده تا علاقه مندان بنگاه های اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد با مشکل مواجه شده و به سمت اقتصاد غیررسمی هدایت شوند.
وی وضعیت بنگاه های تولیدی در بخش های مختلف اعم از کشاورزی، صننعت خدمات را در استان نامطلوب توصیف کرد و یاداور شد: از مجموع یکهزار و ۶۲۱ کارگاه تولیدی در استان ۶۴۴ مورد آن با میانگین سه هزار و ۲۰۱ نفر اشتغالزایی به طور کامل راکد هستند.
وی تصریح کرد: ۱۹۸ مورد با ۲ هزار و ۱۵۴ نفر اشتغالزایی نیز نیمه فعال و ۳۵۴ مورد هم اکنون با ظرفیت کامل مشغول فعالیت است.
ارمغانی تصریح کرد: ۶۲۳ کارگاه تولیدی با میزان ۴ هزار و ۹۵۰ نفر هم اکنون زیر ظرفیت خود کار می کنند.
وی با بیان اینکه ۵۲ طرح و کارگاه تولیدی در بخش های مختلف با پیشرفت بالای ۸۰ درصد در سطح استان در حال اجرا هستند، گفت: میزان اشتغالزایی این تعداد طرح نیز یک هزار و ۳۸۴ نفر براورد شده است.
وی ابراز داشت: ۹۵ طرح نیز با اشتغالزایی یکهزار و ۴۱۲ نفر نیز با میانگین پیشرفیت فیزیکی بالای ۵۰ درصد نیز در حال اجراست.
ارمغانی تصریح کرد: در صورت فعال شدن واحدهای راکد و بهره داری از طرح های تولیدی در حال اجرا در استان حدود ۱۰ هزار و ۹۴۷ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.
وی یاداور شد: در صورت تحقق این مهم نرخ بیکاری در استان از ۱۷٫۷ درصد به کمتر از ۱۱٫۸ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.
بر اساس امار اعلام شده ثبت احوال جمعیت استان کهگیلویه وبویراحمد هم اکنون بیش از ۷۰۳ هزار نفر است .
کهگیلویه وبویراحمد با یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یکهزارو ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.

** مهاجرت افزون بر ۶۵ هزار نفر ازکهگیلویه و بویراحمد برای یافتن کار

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: ۶۵ هزار و ۶۴۱ نفر بین سال های ۹۰ تا ۹۴ از این استان به استان های دیگر مهاجرت کرده اند که براساس بررسی های صورت گرفته بیشتر آنها با هدف یافتن کار رفته اند.
ارمغانی اظهار کرد: استان های فارس، خوزستان، اصفهان و بوشهر به ترتیب بیشترین مقصد جمعیت مهاجر کهگیلویه و بویراحمد است.
وی عنوان کرد: ۲۶ هزار و ۲۹۴ نفر از این تعداد از شهرستان بویراحمد، ۱۱ هزار و ۹۲۷ نفر از گچساران و ۱۵ هزار و ۱۱۷ نفر از این تعداد از کهگیلویه و سایر مهاجران از شهرستان های باشت، چرام، لنده، بهمئی و دنا بوده اند.
ارمغانی بیان کرد: ۶۵ هزار و ۱۷۵ نفر نیز بین سال های ۹۰ تا ۹۴ به کهگیلویه و بویراحمد مهاجرت کرده اند که پنج هزار و ۴۴۲ نفر از این تعداد از استان فارس به این استان مهاجرت کرده اند.
وی گفت: ۲۹ هزار و ۱۸۷ نفر از این تعداد به شهرستان بویراحمد به مرکزیت یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد سفرکرده اند.
ارمغانی اظهار داشت: شهرستان های کهگیلویه با ۱۳ هزار و ۹۲۸ نفر، گچساران با ۱۱ هزار و ۶۳۲ نفر و دنا با سه هزار و ۱۷۴ نفر بعد از بویراحمد بیشترین پذیرش جمعیت مهاجر را داشته اند.
وی با بیان اینکه شهرستان بویراحمد بیشترین خروجی و ورودی جمعیت مهاجر را داشته است، گفت: در چهار سال منتهی به ۹۴ از شهرستان بویراحمد ۲۶ هزار و ۲۹۴ نفر مهاجرت کرده اند و ۲۹ هزار و ۱۸۷ نفر مهاجر وارد این شهرستان شده اند که میزان مهاجرت به این شهرستان در این مدت ۲ هزار و ۸۹۳ نفر بیشتر از خروجی آن بوده است.
ارمغانی تصریح کرد: ۴۸ هزار و ۴۴۴ نفر مهاجرت داخل استانی در چهار سال منتهی به ۹۴ انجام گرفته است که ۲۰ هزار و ۹۵۷ نفر ازاین تعداد به شهرستان بویراحمد مهاجرت کرده اند.
وی گفت: کهگیلویه با ۱۲ هزار و ۵۶۹ نفر، گچساران با ۶ هزار ۱۸۶ نفر دنا با ۲ هزار و ۲۱۲ نفر بعد از بویراحمد بیشترین پذیرش جمعیت مهاجر داخل استانی را داشته اند.
ارمغانی افزود: میزان مهاجرت از کهگیلویه و بویراحمد به دیگر استان ها ۴۶۶ نفر بیشتر از جمعیت مهاجر ورودی آن است که بیشتر مهاجرت ها از این استان با هدف یافتن کار در دیگر استان ها صورت می گیرد.

علی طیب نیا در حالی از ایجاد یک میلیون و ۴۴۵ هزار نفر اشتغال در بهار و تابستان ۹۵ در کشور خبر داده است که ذره ای از این تعداد شغل به کهگیلویه و بویراحمدی ها نرسید و تنها این استان در آمارهای مدیران به عنوان استان اول در زمینه بیکاری یاد می شود.

حال باید دید وزیر اقتصاد دولت یازدهم می تواند دقیقا تعداد اشتغال ایجاد شده در استان کهگیلویه وبویراحمد را از آمار میلیونی و کم نظیر خود مشخص و متمایز کند یا همچنان این آمار و ارقام نیز همچون گذشته برای فرافکنی و رهایی از سوالات بدون پاسخ افکار عمومی منتشر شده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

۳ پاسخ به “رتبه اول بیکاری سهمیه کهگیلویه و بویراحمد از ایجاد اشتغال بی سابقه دولت یازدهم”

  1. راشد گفت:

    کجا همه انها برای کار رفتنند امار ها چیز دیگه میگند اقای پرفسور

  2. ناشناس گفت:

    را شد عزیز پرفسوران اداره کار زیاد هستند از مدیر تا معاون پرفسور ۷۴ صربه ۷۴ سند ۷۴جریمه ۷۴ تقدیر نامه ۷۴ مجموعه ورزشی ۷۴ بیمه کوثر ۷۴ کارگر ساختمانی و۰۰۰۰۰

  3. بیکار گفت:

    اگر برای کار نرفتن. پس برای چه رفتن حتما رفتن برای تفریح حجالت بکشید . اتفاقا بدبختها فقط و فقط برای کار و بدبختی رفتن ارمغانی درست گفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *