آخرین اخبار

کارخانه هایی که تالار و تالارهایی که ویلا شدند

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد قول داده است که لیست همه زمین‌های ملی واگذار شده را از ابتدای انقلاب تا الان اعلام کند؛ قولی که البته اجرای آن شجاعت می‌خواهد چرا که مسئولان این استان در حفاظت از اراضی ملی امانتدار خوبی نبودند.

اشتراک گذاری
۲۲ آذر ۱۳۹۵
کد مطلب : 5022

سؤالی که این روزها در افکار عمومی بی‌پاسخ مانده، این است که آیا نگهبانان منابع خدادادی این استان در آب و رود و جنگل واقعا در مبارزه با زمین‌خواری جدی هستند؟

کمتر کسی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد نداند که در همه ۳۷ سال گذشته، افراد زیادی با سؤء استفاده از رانت و نفوذ و مسئولیت اراضی ملی و دولتی زیادی را تصاحب کردند و به نان و نوایی رسیدند.

در این تصاحب‌های طالمانه، عمدتا” رد و پای مسئولانی است که شریک دزد بودند و رفیق قافله.

مسئولان و دست اندرکارانی که یا با سوء استفاده از جایگاه خود اراضی ملی را به نام خود، بستگان و نورچشمی‌ها دادند یا با بی‌تدبیری و بی مسئولیتی زمین‌های زیادی در منابع ملی را به اسم تولید و اشتغال به افرادی دادند که هرگز کاری در آن نکردند و فقط صاحب زمین شدند؛ طرحهایی که توجیه فنی نداشت و از اول هم معلوم بود که متقاضی زمین میخواهد نه طرح و کار و اشتغال.

در این بین نیز مواردی از ضعف‌های شدید نظارتی در این واگذاری‌ها و عدم قاطعیت در اعمال قانون از سوی متولیان است.

کارخانه های ماکارونی که تالار شدند و تالارهایی که ویلا شدند

آنگونه که مسئولان ارشد و خود متولیان امر در این استان هم تأیید می‌کنند، متقاضیانی هم در همه این سال‌ها بودند که نه تنها چندین برابر نیاز کارشناسی طرح خود زمین دریافت کردند بلکه یا طرحی اجرا نکردند یا تغییر کاربری دادند و طرح‌های دیگری بنا کردند.

کارخانه‌های ماکارونی زیادی در این استان تالار شدند و تالارهای زیادی نیز ویلا شدند تا در سایه عدم نظارت به شیوه‌های مختلف و به میزان کم و زیاد، اراضی ملی و طبیعی این استان که همه سرمایه‌اش همین جنگل‌ها و مراتع و منابع ملی بکر آن است، بر باد برود.

جنگل و مرتع را برای طرح کارواش واگذار کردند!

چوب حراج بر اراضی ملی این استان در حالی است که جنگل و مرتع را برای احداث کارواش و هزاران هکتار را برای یک سیلندر پرکنی واگذار کردند.

اکنون کسی در این موارد شکی ندارد آنچه مقصود این گزارش است این بوده که دولت تدبیر و امید همیشه مدعی بوده و اینطور نشان داده که به دنبال عملکرد شفاف و عقلانی است.

در جلسه کارگروه زیربنایی کهگیلویه و بویراحمد یکبار دیگر این موضوع به دستور کار آمد تا حداقل روی کاغذ، مسئولان برای مبارزه شفاف با زمین‌خواری و رانت‌خواری‌ها در عرصه اراضی ملی خود را جدی نشان دهند.

اذعان مدیر دولت قبل!

حسین کاظمی، یکی از مدیران دولت احمدی‌نژاد است که اذعان می‌کند تا قبل از این دولت، عمده زمین‌های شهری و اطراف آن و حتی پیاده‌رو‌ها هم واگذار شدند؛ او که در این دولت هم مسئولیت دارد می‌گوید که البته اکنون قضیه فرق کرده و دیگر از این خبرها نیست.

موضوعی که می‌توان از دستور استاندار کهگیلویه  بویراحمد به مدیرکل منابع طبیعی تا حدی آن را مشاهده کرد البته اگر در عمل هم جدی باشند و نتیجه آن در اختیار رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی قرار گیرد.

اگر لیست واگذاریها را احصا کردید، اعلام کنید

سید موسی خادمی از مدیرکل منابع طبیعی خواست تا همه واگذاری‌ها را به تفکیک منطقه، نام طرح، نام فرد و وضعیت فعلی تهیه و به او اعلام کند.

دستوری که البته عزت الله بهشتی می‌گوید این کار را کرده و برای او لیست واگذاری‌ها مشخص است.

اگر اینگونه باشد که مدیرکل منابع طبیعی می‌گوید اکنون نوبت آن است که اولا این لیست با حفظ مسائل امنیتی آن به مردم اعلام شود و دوما با یک همت همه جانبه این اراضی پس گرفته شوند.

اداراتی که زمین خام میگیرند!

اکنون چشم افکار عمومی به مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویارحمد است تا ببینند چه لیستی در جیب او است.

استاندار همچنین هر گونه واگذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی را در شهر یاسوج ممنوع کرد و در نامه به علیمردانی این ممنوعیت را به او ابلاغ کرد تا بلکه نظام لجام گسیخته واگذاری‌ها و بذل و بخشش‌ها در شهر و جنگل کمی سامان گیرد.

نمونه دیگری از این تخلفات حوزه زمین، به درخواست‌های عمده برخی ادارات دولتی برای گرفتن زمین‌های خام-بدون مشخص بودن کاربری و هدف تقاضا- برمی‌گردد که بعد از آن به افرادی واگذار می‌شود که محل شک و شبهه بوده و نظارتی بر آن‌ها نمی‌شود.

اکنون، مسئولان فعلی دولت یازدهم در کهگیلویه و بویراحمد مسئول هستند و باید پاسخگوی آنچه بر سر منابع طبیعی این استان از گذشته تاکنون رفته باشند و بدانند که عملکرد خود آنها نیز زیر ذره بین رسانه ها و مردم است.ریواس جنوب

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *