آخرین اخبار

پایتخت طبیعت در محاصره زباله ها

در روزهایی که مسئولان تنها به ذکر تعداد گردشگر و مسافر در استان کهگیلویه و بویراحمد و ارائه این آمار نه چندان کاربردی می‌پردازند اما در بسیاری از مناطق شاهد چهره زیبایی از مناطق گردشگری استان نیستیم.

اشتراک گذاری
۳۰ آذر ۱۳۹۵
کد مطلب : 5574

در روزهایی که مسئولان تنها به ذکر تعداد گردشگر و مسافر در استان کهگیلویه و بویراحمد و ارائه این آمار نه چندان کاربردی می‌پردازند اما در بسیاری از مناطق شاهد چهره زیبایی از مناطق گردشگری استان نیستیم.

ضربه های مهلک بر بدنه پایتخت طبیعت

این بی‌سلیقگی مربوط به امروز و دیروز نبوده بلکه از هنگامی که سنگ بنای این استان گذاشته شده و افراد زیادی بر مسندها تکیه داده‌اند این بی‌توجهی همواره وجود داشته است.

بی‌تردید مسیر توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد تنها از طریق صنعت گردشگری محقق می‌شود اما با وجود چنین وضعیتی که مدیران بیشتر به صندلی‌های خود چسبیده‌اند تا اینکه به فکر توسعه باشند راه همچنان پر سنگلاخ خواهد بود.

مقصر کیست؟!

اگر بستر توسعه گردشگری را منابع طبیعی و محیط زیست استان بدانیم در هر دو زمینه یعنی حفظ منابع طبیعی و محیط زیست وضعیت خوبی در استان دیده نمی‌شود.

رها سازی زباله ها و پسماند های خانگی امروزه در شهر یاسوج و بعضاً روستاهای اقماری و گردشگری آن که از اکوسیستم شکننده تری نسبت به دیگر مناطق این استان برخوردار است از مهمترین خطرات زیست محیطی به شمار می روند و خسارات جبران ناپذیری به پیکره طبیعت وارد می سازد.

زباله ها معضل پایان ناپذیر پایتخت طبیعت

سالهاست که  معضل زباله در شهر یاسوج و بیشتر در مناطق توریستی به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده که حل شدن آن زمان طولانی را سپری کرده است.

شهر یاسوج که در بین طبیعت دوستان به نام پایتخت طبیعت با داشتن رودخانه های خروشان، جنگل های بلوط و طبیعت زیبا  معرفی شده ،شهروندان بیشتر این مناطق در دفن زباله ها و پسمانده های خانگی خود گیر افتاده است.

باید گفت این امر تا جایی پیش رفته که فریاد مظلومانه طبیعت شهرچهارفصل طبیعت در میان فراموشی و سهل انگاری مدیریت شهری گم شده و در میان وعده و وعیدهای شعاری غریب مانده است.

امروز به هر نقطه از مناطق تفریحی و توریستی شهر یاسوج مرکز استان و بخش سرود شمالی بویراحمد ،اعم از تنگه مهریان،تنگه سریز، آبشار یاسوج، مناتطق توریستی مادوان پا می گذاری به غیر از زباله چیز دیگری را مشاهده نخواهی کرد.

چه کسی پاسخگو است

انباشته شدن انواع زباله در این محل ها خصوصا در فصل گرم تابستان و جمع شدن انواع حیوانات و حشرات و پخش شدن بوی آزاردهنده و تفعن آنها با اضافه آتش زدن قسمتی از این زباله ها در این محلها، باعث شده تا علاوه بر سلامتی مردم منطقه، برخی مالکان اراضی کشاورزی و باغداران روستاهای بنسنجان و مهریان از معضل دامن گیرزباله ها گلایه داشته باشند.

امروز که در زیبایی شهری باید لازمه پاکیزگی و تمیز نگه داشتن معابر شهری یکی از مهمترین رده های شهرزیبا باشد ،آیا باید گفت، شهروندان و مسافران پایتخت طبیعت باید از وجود این همه زباله و بوی تعفن آن رنج ببرند.

مناطقی زیبا و بکری که با داشتن طبیعتی زیبا ،امروز در معادله های خود پیچ خورده و به غیر از سیاسی بازی برخی اشخاص چیز دیگری را برای خود نمی بیند.

گردشگری پایتخت طبیعت در خطر

یاسوج شهری است که از بلوار ورودی‌اش تا خیابان‌ها و کوچه‌هایش همه گردشگری است و لذت بخش و اگرچه همواره این شهر از درد نبود زیرساخت‌های گردشگری ناله سرداده و فریادش از جلسات درون و برون استانی مختلف هم به  گوش رسیده است اما هیچ بهره‌ای از زیرساخت‌های گردشگری نبرده است.

اما امروز ورودی این شهر زیبا غرق در زباله‌هاست، زباله‌هایی که شهروندان از سر قدرناشناسی نعمت بزرگ طبیعت، در کوچه و خیابان‌های این شهر رها کرده اند.

زباله های که حتی روزها ،هفته ها و یا ماهها ازاین مکانها برداشته نشده و باعث رنجش مسافران، اهالی محل و رهگذاران شده است.

در نقاطی از ورودی شهر در منطقه بلهزار و مهریان حتی در روزهای غیر تعطیل هم کوههایی از زباله وجود دارد و ساعت‌ها بو و شیرابه آن مردم و شهروندان را می‌آزارد تا ماموران شهرداری از راه برسند و این لکه ننگ را از چهره شهر برای چند ساعت پاک کنند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج با بیان اینکه این کارخانه در صورت راه اندازی بیش از ۹۰ درصد زباله های شهر یاسوج و حومه را بازیافت می کند،تصریح کرد:روزانه ۱۲۰ تن زباله در شهر یاسوج و حومه جمع آوری و بدون هیچ گونه فرآوری دفع می شوند که این حجم زیاد زباله تاکنون مشکلات زیست محیطی زیادی را بوجود آورده است.

شهریار فرزانه در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به آغاز به کار معاون پسماند و جمع آوری زباه در مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد اشاره کرد و گفت: قانون سازمان مدیریت پسماند در سال ۸۳ تصویب و در سال ۸۴ پس از انجام اصلاحاتی آیین‌نامه اجرایی آن ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: شهرداری یاسوج در سال‌های گذشته مجوز تأسیس این سازمان را نداشت تا اینکه سال ۹۴ با پیگیری‌های انجام شده مجوز تأسیس این سازمان اخذ و سال۹۵ راه‌اندازی شد.

تولید روزانه ۱۲۰ تن زباله در مرکز استان

وی با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۱۲۰ تن زباله در شهر یاسوج تولید، حمل و دفن می‌شد که کار غیرعلمی و غیرتخصصی بود که به قسمت های مختلف شهرداری محول می‌شد، تصریح کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج در راستای فرهنگ بهینه‌سازی دفن زباله و ساماندهی جایگاه دفن زباله راه‌اندازی شد ه است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج  به احداث کارخانه بازیافت زباله در این شهر اشاره کرد و گفت:نبود مکان مناسب مشکل تاخیر راه اندازی کارخانه بازیافت زباله این شهر است.

فرزانه با بیان اینکه این کارخانه در صورت راه اندازی بیش از ۹۰ درصد زباله های شهر یاسوج و حومه را بازیافت می کند،تصریح کرد:روزانه ۱۲۰ تن زباله در شهر یاسوج و حومه جمع آوری و بدون هیچ گونه فرآوری دفع می شوند که این حجم زیاد زباله تاکنون مشکلات زیست محیطی زیادی را بوجود آورده است.

سرانه تولید زباله مرکز استان بالای استاندارد کشوری

وی به سرانه تولید زباله در مرکز استان اشاره کرد و گفت:سرانه تولید زباله در یاسوج یک کیلو و ۳۰۰ گرم بوده و این در صورتی است که میزان استاندارد آن کمتر از ۸۵۰ گرم است.بویر خبر

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *