آخرین اخبار

میرسلیم از بنی صدر تا رقابت با روحانی

«حسین ردکا»، روزنامه نگار، در گزارشی نوشت: حضور سیاسیون در عرصه‌های ورزشی سالها است از جاده‌ی یک طرفه بیرون آمده و شاهد حضور افراد ورزشی در پست‌ها و یا انتخابات سیاسی هستیم. اولین رقیب روحانی یکی از مدیران ورزشی کشورمان است. رقیب روحانی حزب موتلفه نامزد نهایی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را معرفی […]

اشتراک گذاری
۲۹ آذر ۱۳۹۵
کد مطلب : 5525

«حسین ردکا»، روزنامه نگار، در گزارشی نوشت:

حضور سیاسیون در عرصه‌های ورزشی سالها است از جاده‌ی یک طرفه بیرون آمده و شاهد حضور افراد ورزشی در پست‌ها و یا انتخابات سیاسی هستیم. اولین رقیب روحانی یکی از مدیران ورزشی کشورمان است.

رقیب روحانی

حزب موتلفه نامزد نهایی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را معرفی کرد و او هم کسی نبود غیر از مصطفی میرسلیم. مصطفی میرسلیم هم سال‌هاست در گوشه‌ای ورزش برای خود دفتر و دستکی دارد. او که از جوانی به شنا علاقه داشته و مثل دیگر هم حزبی‌اش، غفوری‌فرد، از جوانی سابقه‌ی ورزشی داشته، از همان دهه‌ی ۷۰ برای خود تشکیلات یکی از فدراسیون‌های ورزشی را در اختیار گرفته و تقریباً مثل احمد ناطق نوری از دیرباز همان جا بوده و در کنار همه‌ی مسوولیت‌هایش که شاید خیلی از آنها مثل حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تحصیلاتش در رشته‌ی مکانیک همگونی نداشته است، ورزشی بوده. خبرآنلاین نوشت: اگرچه این اواخر سر اصرار محمود گودرزی برای اجرای قانون ممنوعیت حضور دو شغله ها در ورزش به شدت شاکی شده بود و با صدایی رسا در یکی از جلسات جمعی روسای فدراسیون‌ها با محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش دولت یازدهم، از او برای این قانون و اجرایش گلایه کرده بود.

بازگشت به صحنه؟

در مرداد ۱۳۵۹ اولین رییس جمهوری (ابوالحسن بنی صدر) قصد داشت میرسلیم را به عنوان نخست وزیر معرفی کند اما  پس از چند روز که فضای مجلس را مساعد ندید این پیشنهاد را پس گرفت. نه که افکار او به بنی صدر نزدیک باشد اما همین که گزینه اصلی حزب جمهوری اسلامی نبود برای رییس جمهور کفایت می‌کرد. عصر ایران در ادامه نوشته در سال ۷۶ با فشار محافظه کاران هاشمی رفسنجانی در حوزه فرهنگ و هنر عقب نشست و وزارت ارشاد را در دولت دوم خود به مصطفی میرسلیم سپرد و چهار سال بعد و در پایان دولت سازندگی، حمایت همه جانبه  هنرمندان و نویسندگان، از سید محمد خاتمی میر سلیم را  به خشم آورد.

هاشمی‌طبا

البته این بار اولی نیست که یکی از مدیران ورزشی بدنبال شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است. در انتخابات سال ۱۳۸۰ مصطفی هاشمی طبا با رئیس دولت اصلاحات به رقابت پرداخت اگرچه در انتخابات پیروز نشد.  هاشمی طبا  وزیر صنایع در دولت‌های محمدجواد باهنر و میرحسین موسوی،  معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی در دولت دوم هاشمی رفسنجانی (۱۳۷۲-۱۳۷۶)  بود که در دولت اول اصلاحات نیز  (۱۳۷۶-۱۳۸۰) رئیس سازمان تربیت بدنی بوده‌است. او همچنین مدتی رییس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران بود. هاشمی‌طبا در فروردین ۱۳۹۳، طی حکمی از سوی محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان  به عنوان مشاور وزیر  در امور زیربنایی، سرمایه‌گذاری و توسعه زیر ساخت‌های ورزش کشور معرفی شد.

مهرعلیزاده

چهار  سال بعد هم یک مدیر ورزشی دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد اما مجدداً برگزیده نشد. محسن مهرعلیزاده در دولت اول اصلاحات استاندار خراسان و در دولت معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی بود. محسن مهرعلیزاده معاون اگرچه شانس حضور در انتخابات ریاست جمهوری نهم را یافت اما رد صلاحیت وی و معین، دو چهره اصلاح طلب در انتخابات سال ۸۴ به اعتراض‌های گسترده‌ای از سوی طیف‌های اصلاح طلب منجر شد. نهایتاً صلاحیت آن‌ها از سوی شورای نگهبان تأیید شد اما نتیجه‌ای در بر نداشت چرا که  معین در آن انتخابات نفر چهارم شد و مهرعلیزاده نفر آخر.

رقیب جدی؟

به هر حال آنچه مسلم است اصولگرایان برای انتخابات ۹۶ به دنبال رقابت با دکتر روحانی هستند و البته به نظر می‌رسد تا کنون به گزینه مشترکی که قابلیت رقابت با روحانی را داشته باشد دست نیافته‌اند. از طرف دیگر در دوره‌های قبلی حزب موتلفه هم گزینه خود را اعلام کرده‌اند اما در نهایت به نتیجه نرسیده و نامزد آنان ناکام بوده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *