آخرین اخبار

سوختن در انتظار نفت

روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد امسال هم با وجود قرار داشتن در لیست مناطق نیازمند اتصال به شبکه گازرسانی نه تنها هنوز گاز ندارند بلکه در دریافت نفت سفید هم با مشکل مواجه اند

اشتراک گذاری
۲۰ آذر ۱۳۹۵
کد مطلب : 4934

در حالی که چند روز پیش مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بویراحمد با اعلام رضایت از افزایش میزان توزیع نفت سفید در میان روستاییان، سوخت رسانی به مناطق روستایی منطقه شان را در سال جاری در حد مطلوب اعلام کردند اما هنوز بسیاری از روستاهای این منطقه و کهگیلویه از داشتن نفت سفید برای استفاده در وسایل گرمایشی بی بهره مانده اند!

گویا تعلل در توزیع سوخت مورد استفاده روستاییان هم به سرنوشت اتصالشان به شبکه گازرسانی دچار شده و در این روزهای سرد چاره ای جز انتظارکشیدن برای رسیدن تانکرهای توزیع سوخت ندارند.

به عنوان نمونه روستاهای بی‌بی زلیخایی و برم سبز از توابع بخش سوق در کهگیلویه از جمله روستاهایی است که نه تنها از ساده ترین امکانات زندگی محروم مانده اند بلکه هر سال هم جزو آخرین روستاهای دریافت کننده سوخت قرار می گیرند. با گذشت بیش از دو ماه و نیم از فصل پاییز و با وجود اینکه این روستاها در مناطق سردسیر قرار گرفته اند اما تا به امروز حتی یک لیتر نفت هم در این روستاها توزیع نشده و اهالی همچنان مجبورند با زحمت و صرف هزینه فراوان از شهرهای اطراف کپسول گاز تهیه کنند.

این در حالی است که بنا به اعلام دهیاری روستای بی بی زلیخایی اهالی مدتهاست مبالغ اعلام شده برای دریافت نفت را پرداخت کرده اند اما همچنان بلاتکلیف مانده اند. مبالغی که بعضا برای خانوارهایی که هیچ منبع درآمد مشخصی ندارند رقم بالایی است!

با اینکه این مشکل هر سال با رسیدن فصل سرما دوباره سر باز می کند، با این وجود مسئولان مربوطه برای تعلل در اقدام به سوخت رسانی بهانه های خودشان را دارند .در حالی که مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی این منطقه با اذعان به اینکه نفت به عامل‌های توزیع سپرده و در روستاها توزیع می‌شود و در روستای بی بی زلیخایی عاملی برای تامین نفت مراجعه نمی کند، مسئولان بخشداری، دهیاری و شرکت تعاونی روستایی هم دراین خصوص پاسخی نمی دهند!

البته رئیس پخش فرآورده‌های نفتی کهگیلویه معتقد است تاکنون ۳۰ درصد کار سوخت رسانی در این شهرستان به شکل مطلوبی توزیع شده و این اقدام با سرعت همچنان ادامه دارد.

امیرحسین سبزی‌پوربا بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون چهار میلیون لیتر نفت سفید در ناحیه کهگیلویه توزیع شده است می گوید : طی این مدت هم چنین بیش از ۹ میلیون لیتر نفت و گاز و ۲۶ میلیون لیتر بنزین توزیع شده است.

ناگفته نماند مشکلات سوخت رسانی به روستاهای بخش سوق در حالی به گره کور تبدیل شده که خط گاز لنده تنها ۵ کلیومتر یا این روستاها فاصله دارد و خط لوله گاز روستای بلوط بنگان هم در ۷۰۰ متری این بخش قرار دارد!

هر سال بدتر از پارسال

طبق گزارشات سال گذشته تا آخر آبان ماه عملیات توزیع سوخت در مناطق روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد به اتمام رسیده بود و حتی برخی روستاها به مرحله توزیع مجدد سوخت رسیده بودند اما امسال با گذشت نیمی از اذر تنها ۳۰ درصد مناطق موردنیاز، سوخت دریافت کرده اند. این در حالی است که سال گذشته مسئولان شهرهای مختلف در خصوص دیرکرد عملیات توزیع بارها و بارها تشکیل جلسه دادند و خواستار تسریع در انجام این کار شدند اما حالا گویی مسئولان هم به این وضع عادت کرده اند و نه خبری از جلسه ای هست نه از اعتراض مسئولی!

سال گذشته در جلسه آبان ماه که به منظور رسیدگی به مشکل توزیع نفت سفید درمناطق فاقد گاز با حضور مسئولان استانی برگزار شد، ضمن تاکید بر نظارت بر توزیع عادلانه و سریع سوخت، درخصوص اتمام گازرسانی به روستاهای این استان ظرف کمتر از دو سال هم وعده هایی داده شد.

ابوالفضل روح‌الهی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده بود طبق مصوبه مجلس باید تا دو سال آینده کلیه روستاهای استان به شبکه گاز متصل شوند! این در حالی است که از سال گذشته تا کنون بسیاری از طرح های گازرسانی هنوز به نتیجه نرسیده و برخی دیگر با سرعتی لاک پشتی پیش می رود.

نویسنده : مریم احمدی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *