آخرین اخبار

بازار نامناسب قیمت گوجه‌فرنگی در زمان برداشت؛کشاورزان زمین ها را رها کرده اند

کشاورزان از ابتدای سال ۹۵ با هزاران امید و آرزو کار آماده سازی اراضی کشاورزی را آغاز کردند به امید اینکه بتوانند روزی حلال به دست آورند و نیازهای زندگی خود را تأمین کنند و در این مدت با اخذ وام و هزینه‌کرد سرمایه های زیاد تلاش کردند تا محصول خود را آماده و به بازار عرضه کنند.

اشتراک گذاری
۲۳ آذر ۱۳۹۵
کد مطلب : 5119

روند نزولی قیمت گوجه فرنگی ادامه یافته است و هم‌اکنون گوجه‌فرنگی با کمترین قیمت خود به فروش می‌رسد و حتی برخی از کشاورزان تمایلی برای برداشت محصول خود نیز ندارند.

دشت لیشتر یکی از قطب‌های کشاورزی استان  است که افراد زیادی در این منطقه در زمینه کشاورزی و کاشت گوجه‌فرنگی فعالیت دارند.

امرار و معاش و زندگی مردم این منطقه به وضعیت محصول و قیمت ان گره خورده است و هر گونه نوسان در بازار گوجه فرنگی زندگی مردم این منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

برداشت گوجه فرنگی در استان بوشهر

زمانی که آفتی در مزارع گوجه فرنگی این منطقه نفوذ می‌کند و تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به نوعی زنددگی کشاورزان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

یا وقتی که قیمت محصول گوجه‌فرنگی افت می‌کند و یا مشتری برای محصولات برداشت‌شده و یا محصول مانده روی بوته‌ها پیدا نمی‌شود، باز هم زندگی مردم این منطقه دچار چالش می‌شود.

قیمتی که ارزش فروش ندارد

کشاورزان این منطقه از ابتدای سال ۹۵ با هزاران امید و آرزو کار آماده سازی اراضی کشاورزی را آغاز کردند به امید اینکه بتوانند روزی حلال به دست آورند و نیازهای زندگی خود را تأمین کنند و در این مدت با اخذ وام و هزینه‌کرد سرمایه های زیاد تلاش کردند تا محصول خود را آماده و به بازار عرضه کنند.

حدود یک ماه از فصل برداشت گوجه فرنگی گذشته اما مردم و کشاورزان با نگرانی این ایام را سپری می‌کنند و با وجود صرف هزینه‌های هنگفت، قیمت گوجه فرنگی به دو هزار ریال رسیده که این قیمت جوابگوی تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری آنان نیست.

با این شرایط برخی از کشاورزان حتی قید برداشت محصول خود را هم زده‌اند چراکه هزینه‌های برداشت و حمل و نقل محصول را هم با این قیمت‌ها نمی‌توانند پرداخت کنند.

شرایط موجود باعث هم رسی محصول با استان‌های مجاور که این امر اشباع بازار و کاهش قیمت محصول گوجه فرنگی را در پی داشته است.

علاوه بر این بسته بودن مرزهای خروجی با کشور عراق که مبادی خوبی برای خرید گوجه‌فرنگی  است از جمله دیگر عوامل کاهش قیمت این محصول عنوان شده است.

عدم دسترسی به بازار مصرف و عدم صادرات محصول گوجه فرنگی باعث کاهش قیمت شده که می توان با حمایت کافی از کشاورزان و بیمه محصولات کشاورزی زیان های این قشر پرتلاش را جبران کرد.

 

 

 

سال گذشته نیز کشاورزان به دلیل کاهش قیمت گوجه، نابودی محصول و عدم تقاضای گوجه فرنگی متحمل زیان‌های بسیاری شدند که امید به جبران داشتند.

این مشکل هر سال تکرار می‌شود و امیدواریم فکری اساسی برای رفع این مشکل شود تا شاهد تکرار آن و خانه‌نشین‌شدن کشاورزان نباشیم.مهر

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *