آخرین اخبار

موردستان‌خواری؛جدیدترین شگرد منفعت‌طلبان و غفلت گاه مسئولان

آتش‌سوزی‌ سالیان اخیر در موردستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تنها یک شائبه را در ذهن ایجاد می‌کند که نکند زمین‌خواران پس از کوه‌خواری، دره‌خواری و جنگل‌خواری اکنون به موردستان‌خواری روی آورده‌اند.

اشتراک گذاری
۲۴ آبان ۱۳۹۵
کد مطلب : 3168

مگر می‌شود اهل کهگیلویه و بویراحمد و در کل حاشیه‌نشین زاگرس باشی و درختچه مورد را نشناسی و برای یکبار هم که شده به موردستان‌های مناطق گرمسیری در دشت‌های زاگرس مرکزی سری نزده باشی و طعم مورد را نچشیده باشی.

در کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از استان فارس در منطقه نورآباد ممسنی مردم با درختچه مورد خاطرات زیادی دارند و خانواری نیست که از برگ و میوه و ساقه و شاخه آن استفاده‌ای نکرده باشد.

در پاییز و در روزهای میانی این فصل زیبا موردستان‌های مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد افراد زیادی را به خود می‌بیند که برای بهره بردن از این نعمت خوش طعم و خوش بوی خدادادی به دل موردستان‌ها می‌زنند.

از قدیم مردم در زمینه‌های مختلف از مورد و برگ آن استفاده‌های زیادی می‌کرده‌اند به نحوی که برای احترام به ساحت مردگان و خوشبویی مزار آن‌ها همراه با میت چندین شاخه مورد در درون قبر قرار می‌داده‌اند که این رسم هنوز هم در مناطق گرمسیری وجود دارد.

 

 

همچنین مردم استان به خصوص در مناطق گرمسیری از این درختچه و برگ آن در تشک‌ و بالش به دلیل خوشبویی استفاده می‌کنند.

اما حرف امروز ما در مورد این درختچه نادر و کمیاب به آن دلیل است که عده‌ای عرصه را برای حیات آن در استان تنگ کرده‌اند.

همین امروز خبری مبنی بر آتش‌ زدن موردستان باشت شنیدیم که بسیار نگران کننده بود چرا که منفعت‌طلبان پس از کوه‌خواری و دره‌خواری به موردستان‌ خواری روی آورده‌اند و با آتش زدن آن‌ها سعی در تصرف زمین موردستان‌ها دارند به بهای اینکه دیگر در استان ما خبری از مورد و موردستان نباشد.

بی‌شک مردم استان کهگیلویه و بویراحمد که خودشان و آبا و اجداداشان با این درختچه انس و الفت دارند و آن را مظهر زیبایی و شمیم خوش در طبیعت می‌دانند به هیچ وجه حاضر و راضی نخواهند بود که منفعت‌طلبان به این میراث طبیعی استان هم دستبرد زده و نسل آن را منقرض کنند.

در همین خصوص با مهندس شهرام عسکری کارشناس ارشد کشاورزی و معاون کنونی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد همکلام شدیم و از وی در خصوص این درختچه و موردستان‌های گرمسیری پرسیدیم و این که چرا باید شاهد چنین آتش‌سوزی‌ها در میراث طبیعی استان خود باشیم.

 

 

وی با بیان اینکه نه به عنوان یک مسوول بلکه به عنوان یک هم استانی از این موضوع بسیار نگران و متأسف هستم، تبیین کرد: این گیاه یک ذخیره ژنتیکی است که در مناطق گرمسیری ما وجود دارد و اگر روند کنونی ادامه داشته باشد دیگر در استان چیزی به نام مورد نخواهیم داشت.

عسکری با انتقاد از کسانی که به دنبال از بین بردن طبیعت و میراث طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد هستند، تصریح کرد: چرا باید آدم‌ها برای اضافه کردن ۱۰۰ یا ۲۰۰ متر به زمین‌خواری خود استان را به نابودی بکشانند و میراث طبیعی را زیر لگدهای خود له کنند.

به سراغ یکی از اهالی شهرستان باشت رفتیم و از وی در خصوص مورد و نوع نگاه مردم به این درختچه سوالاتی پرسیدیم.

علی راهی از ساکنان روستای گروس که در اطراف روستایشان چندین موردستان وجود دارد، اظهار کرد: مورد درختچه‌ای مقدس برای مردم این شهرستان بوده که مردم همواره با لطافت و نرم‌خویی با موردستان‌ها رفتار می‌کرده‌اند.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی گفت: ما قدیمی‌ها هیچ گاه موردستان‌ها را آتش نمی‌زدیم و در مقدس‌ترین کارها از مورد استفاده می‌کردیم که از جمله در خاکسپاری درگذشتگان از این درختچه و برگ و شاخه آن برای تزیین داخل مزار استفاده می‌کردیم.

 

 

راهی با بیان اینکه در این سال‌ها هیچ‌گونه نظارتی بر روی این اقدامات نبوده است، مطرح کرد: دیگر ناامید شده‌ایم و به زودی شاهد انقراض نسل مورد هم خواهیم بود همچنان که بسیاری از گیاهان از جمله کرفس که روزگاری رویشگاه آن در این مناطق بود منقرض شده‌اند.

به گزارش فارس، هرچه تلاش کردیم تا مسؤولان دست‌اندرکار توضیحی در مورد این فاجعه بدهند امروز را به فردا و فردا را به پس فردا پاسکاری کردند و انگار مورد و موردستان باید همچنان در آتش بی‌توجهی مسؤولان و خواب خرگوشی آن‌ها بسوزد و زمین‌خواران منفعت‌طلب میراث طبیعی ما را یکی پس از دیگری فتح کرده و به املاک خود بیفزایند و به ریش مردم و نسل‌های آینده بخندند.

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *