آخرین اخبار

معیار سنجش عملکرد مدیران باید عدالت باشد

امروز وظیفه ی ما مبارزه با اشرافیت و تجمل گرایی است. وظیفه ما مطالبه گری شفافیت در هر حوزه ای است. وظیفه ما شناخت اسلام ناب و مبارزه با اسلام امریکایی و حفظ سیرت انقلاب است. دیده بانی عدالتخواهانه از انقلاب است.

اشتراک گذاری
۰۲ مهر ۱۳۹۵
کد مطلب : 795

در ادامه سخنرانی ها فعالان دانشجویی قبل از خطبه های نماز جمعه شهرهای مختلف کشور، این هفته در شهر دهدشت، سیدسیروس خلیلی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی و از اعضای مرکزی جریان عدالت خواه استان کهگیلویه و بویراحمد،سخنرانی کردند.

وی با گرامی داشت هفته دفاع مقدس و عرض تبریک به به جانبازان و ایثارگران و خانواده های شهدا، گفت: امروز نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی می گذرد و نیک مستحضرید این ملت انقلابی و آرمانخواه با تمام هستی خویش و نثار خون خود برای استقرار آرمانهای عدالتخواهانه انقلاب قیام کرده است تا توفیق حیات در حکومت روح الله را بیابند و کیست که نداند انقلاب ما انقلاب انسانی بود برای ترفیع مستضعفین و تحقیر مستکبرین و پیاده سازی عدالت و تعالی معنوی آحاد انسان های روی زمین. این فعال دانشجویی ادامه داد: اکنون سؤال و مسئله ی جدی تمام دل هایی که به عشق امام و انقلاب می تپد چرایی انحراف از بعضی آرمان ها و ارزش های اصیل انقلاب در برخی عرصه های گوناگون است.

خلیلی اذعان داشت: مبنای از بین رفتن عدالت انقلابی به پای مصلحت جناحی توسط برخی جریان ها چیست؟ اساس ترجیح آبرو و حرمت دزدان بیت المال بر منافع ملی و عدم شفاف سازی برای مردم چیست؟ امنیت برخی رانت خوارها و گردن کلفت های پر روی قانوندان رذیل چگونه تأمین می شود؟

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون گروه ها و جریاناتی با تمسک به صورت انقلاب به جنگ با سیرت انقلاب رفته اند، گفت: اما انقلابیون متعهد به وظایف خود عمل کردند و در مقابل آنان ایستادند.

سیروس خلیلی در ادامه گفت: ما معتقدیم با مطرح کردن دوگانه اسلام ناب – اسلام آمریکایی باید به مبارزه با کسانی که از طریق صورت انقلاب به جنگ با سیرت انقلاب رفته اند برخاست.

وی با بیان چرایی عدم پرداخت به دو قطبی اسلام ناب – اسلام آمریکایی، گفت:  یکی از مهم‌ترین دلایل، آن است که معرفی اسلام حقیقی، اسلام پابرهنگان، منجر به رسوایی پیروان اسلام آمریکایی، اسلام سازش و فرومایگی، رسوایی بساط اشرافیت، فساد، رشوه گیران، صاحبان ثروت های بادآورده می شود و بنابراین هزینه‌های بسیاری را در پی خواهد داشت ولی دستاورد آن حفظ سیرت و عدم انحراف در آرمان های انقلاب اسلامی است.
عضو شورای مرکزی جریان عدالت خواه استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که معیار سنجش ساختارها و قوانین یک سیستم و عملکرد مدیران درجمهوری اسلامی مسئله «عدالت» است. یعنی خروجی و کارایی این ساختارها و قوانین و برآیند نهایی عملکرد افراد را نظاره کرده و بر اساس دوری و نزدیکی از این شاخص قضاوت می کنیم.

خلیلی گفت: وقتی فساد را سیستمی دیدیم راهکار و حل آن تسهیل تر می شود یعنی مبارزه با آن هم سیستمی می شود. البته ما ادعا نمی کنیم همه سیستم دچار فساد است خیر این قضاوتی منصفانه نیست. روی سخن ما با ناکارآمدی ها و پاره ای از قوانین غیر شفاف فسادزا و رانت آور است.

وی ادامه داد: اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس رشد اقتصادی سال گذشته را منفی چهار دهم درصد اعلام کرد، در حالی که مرکز آمار این نرخ را مثبت یک درصد اعلام کرده بود و از طرف دیگر بانک مرکزی ایران در یک سال و نیم گذشته از اعلام رسمی آمار تولید ناخالص ملی خودداری کرده است. خوب این آمار متفاوت چه در الان و چه در دولت های گذشته حاکی از معیوب بودن و فقدان یک سازوکار مطمئنی در نهادهای آماری است.
این فعال دانشجویی خاطر نشان کرد: ریشه فساد در یک سیستم در بدترین وجه آن به ضعف قوانین و نظامات آن برمی گردد. این موضوع در اقتصاد ایران، بخصوص در نظام بانکداری و مالیاتی و فقدان شفافیت اطلاعات اقتصادی مربوط می شود که فرصت پنهان کاری و سوء استفاده را فراهم می کند. امروز اگر شاهد فیش های نجومی قانونی، املاک تخفیفی قانونی هستیم و شاهد سود نجومی وام های بانکی برای مردم و جوانان هستیم. ریشه در معیوب بودن آن ساختارها، قوانین ناکارآمد و آن عدم شفافیت اطلاعات است.
خلیلی اظهار داشت: اگر مسئله ای به نام شفافیت به یک راهبرد ملی تبدیل شود یعنی دولت اتلاف فرصت نکند برای اصلاح قوانین و بازسازی نظام های بانکی، مالیاتی که سر منشاء فساد هستند. یا اگر دولت وظیفه و دغدغه ای ندارد مجلس با تدوین طرح های اصلاحی در عرصه بانکداری و مالیاتی و غیره در جهت شفافیت اطلاعات با فشار بر دولت باب فساد سیستمی را محدود کند. قوه قضاییه به برخورد قاطع و سریع با مفسدین بپردازد. نتیجه چنین رویکردی شفافیت و درگیر شدن مردم با شفافیت است.

ایشان در ادامه با بیان اینکه چناچه شفافیت در جامعه دنبال شود قوانین کارآمدی بوجود می آید، افزود: آن وقت کارگزارانی که از دل مردم برمی آیند مدیرانی نیستند که برای منافع خود در مجلس، دولت و سایر جاها مقابل طرح ها و قوانین اصلاحی و شفاف گونه مقاومت و دسیسه پردازی کنند.
فعال دانشجویی افزود: در جامعه شفاف، مسئولان زیر ذره بین مردم هستند خطایی کنند مردم می بینند. در جامعه شفاف مردم شاهد ذخیره خواندن مسئولین با فیش نجومی و شاهد حق اوقات فراغت میلیونی فیش های حقوقی نخواهند بود. در جامعه شفاف دیگر نحوه واگذاری صنعت نفت و چاه های نفتی در قراردادهای ipc محرمانه نخواهد بود و واگذاری املاک به افراد خاص، لایحه ها و طرح های دولت و مجلس برای مردم شفاف می شود. در جامعه شفاف تأمین غذا و خوراک مسافران قطارهای کشور به کشور اروپایی سپرده نمی شود بلکه به مردم و کارگران کشور اعتماد می شود. و در جامعه یک کارگر نانوایی یا یک سرمایه دار نمی تواند از پول بیت المال یک شبه ثروت اندوزی میلیاردی کند و آزادانه در جامعه اشرافی گری و تجمل گرایی کند. پس در جامعه شفاف مردم مطلع اند و آن بی اعتمادی که رهبر انقلاب از آن تذکر می دهند ایجاد نمی شود اعتماد جلب می شود و جامعه به عدالت امیدوار می شود.

خلیلی با بیان اینکه  آزادی ابزار و شرایطی است که برای رشد و اصلاح لازم است، گفت: آزادی مثبت به معنای مهیا کردن توانائی ها برای به فعلیت رسیدن استعدادهاست. اگر آزادی فقط به معنای رهایی و داشتن فرصت ابراز وجود باشد، وقتی داشته ای نداشته باشی این نوع آزادی فکر و بیان ارزشی و کارایی ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنان پیش از خطبه خود با پرداختن به مسائل استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: شاید بشود گفت که مهمترین مشکل استان و شهرستان قبیله گرایی های سیاسی و ایلی طایفه ای است. قبیله گرایی امروزه تنها بمعنی اهل کدام طایفه بودن نیست بلکه بمعنای قبیله گرایی سیاسی، زد و بندهای منفعت طلبانه می باشد و در این مناسبات ناعادلانه رشد انسان های سالم ناممکن است، زیرا بستر عدالت مهیا نیست و فضا به سمت نقش آفرینی قدرت و ثروت و قبیله گرایی سیاسی و طایفه ای سوق پیدا می کند.

عضو جریان عدالت خواه، گفت:مردم عزیز همانطور که در بحث سیرت و صورت انقلاب و شفافیت عرض کردیم در این مدل و الگو ما نباید توقع و انتظار پیشرفت کارها در هر مسئله ای از جزءترین مسائل همچون برخورد باجه بانکداری در بانک و ادارات با مردم بعنوان ارباب رجوع! تا پیشبرد پروژه هایی همچون سیمان سپو، پتروشیمی و احیای کشاورزی در شهرستان را داشته باشیم. البته ذکر این تذکر لازم است که اگر روزی این کارخانه ها هم ایجاد شدند باید سهام داران و سرمایه داران آن شفاف باشند و خدای نکرده فضای رانت و سوء استفاده غلبه نداشته باشد.

معتقدیم که معیار سنجش عملکرد مدیران در شهرستان باید «عدالت» باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: وقتی شما می بینید هنگام انتخابات در فاتحه خوانی ها با پوشیدن کت و شلوار و با طرفداری از یک کاندیدی که بخت پیروزی را دارد با نگاه جیبش و به طمع پست و مقام در کنار آن می ایستد و با سخنان قلمبه و سلمبه ابراز وفاداری می کند و بعد از انتخابات از مدیران جامعه می شود. فردا روز هم این آقا اقوام و خویشانش را بر سر کار خواهد آورد. آیا شما در این ساز و کار عدالتی می بینید؟!

سیروس خلیلی گفت: دولت محترم بعد از ۳ سال در سی امین سفر استانی به استان ما که از محروم ترین استان ها می باشد سفر می کند. اگر الگوی عدالت محور مدنظر دولت بود باید این استان را در سفرهای استانی اولیه اش می گذاشت. ظاهرا به این آخر بودن ها عادت کرده ایم! این خسارت بود که دولت در سال پایانی خود به استان ما می آید زیرا فرصت ها و زمان های زیادی از دست رفت.

وی با اشاره به مصوبات دولت در سفر اخیر خود به استان کهگیلویه و وبویراحمد، گفت: شما نگاهی به مصوبات دولت پیرامون شهرستان بیندازید حدود ۷ مورد کلیدی است که بودجه و اعتبار برای آنها تصویب شده است سئوال این است چه اشکالی داشت همین اعتبارها ۳ سال پیش در نظر گرفته می شد؟ بعنوان مثال دولت با تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان وعده داده است جاده دهدشت – پاتاوه سال آینده به بهره برداری می رسد. اگر این بودجه و اعتبار در سال ۹۲ یا ۹۳ با سفر استانی دولت انجام میشد الان کهگیلویه در زیرساخت راه با پیشرفت مواجه نبود؟! همینطور مصوبه هایی که برای کارخانه های مرغ و طیور و پرورش ماهی ومعدن فسفات چرام زده شد. بنابراین این از دست رفتن فرصت ها و خسارتی بود که بوسیله کم کاری مدیران عالی رتبه استانی و دولت انجام شد. در هر صورت ان شاءالله این بودجه ها در زمان خود منظم تزریق بشود و طوری نشود که دلخوش به این ارقام میلیاردی روی کاغذ بشویم. بعد از زیرساخت راه که شهرستان را از بن بست درمی آورد ظرفیت کشاورزی را باید توجه کنیم. .

خلیلی در بخش پایانی سخنرانی پیش از خطبه خود گفت: به دهدشت که وارد می شوید چشم اندازهای مناسب و زیبایی نمی بینید وضعیت کانال های انباشته از زباله های آلوده و کثیف فاضلاب شهری، فضاهای سبز آمیخته با علف های هرز و خار، بلوارهای شهری اصلاح و هرس نشده، گرد و خاک همیشگی در پارک های مرکز شهر، دودهای طاقت فرسای ناشی از آتش زدن زباله های شهری توسط شهرداری در مناطق بالادست بیمارستان امام خمینی (ره) یا کوی آزادگان ۲ که این خود باعث بیماری های تنفسی پنهانی زیادی و کم رونقی وضعیت مسکن در آنجا می شود. افزایش بی رویه بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر، عدم اندیشه برای گذران اوقات فراغت فرزندان خانواده ها، تعطیلی شهربازی شهر، خاموشی تلویزیون میدان مرکزی شهر که دلخوشی خوب برای همشهری ها در گذران عصرانه شان بود، حفاری های سالانه ی در سطح شهر وغیره همه حاکی از سوء مدیریت در این شهر می باشد.

وی در ادامه بیان داشت: دهدشت در بن بست اقتصادی قرار دارد، مهاجرت مردم به شهرهای اطراف و خصوصا مرکز استان افزایش یافته است. پول های سرمایه گذاران خصوصی بسمت پاساژها و مکان های تجاری رفته است. این وضعیت رضایت بخش نیست و نقد جدی به شهرداری و شورای شهر هست.

وی با اشاره به گلایه شهرداری دهدشت از کمبود بودجه، خاطرنشان کرد: شهرداری دهدشت معمولا از کمبود منابع گلایه می کند در حالی که اساسا مدیریت یعنی آوردن بودجه و مذاکره با دولت در راستای همکاری، یا گرفتن عوراض و حقوق شهرداری از همین پاساژها با دریافت قیمت واقعی کارشناسی شده در جهت تامین منابع تلاش کند.

این هنر نیست که صرفا از کمبود منابع گلایه کنیم اما وظایف اساسی و بدیهی را فراموش کنیم. مثال ساده ای مطرح میکنم شما بلوار جلوی خود شهرداری را ببینید چقدر بی ریخت و نامرتب است؟ شورای شهر نباید محل گروکشی هایی به اسم اقلیت و اکثریت طایفه ای و سیاسی باشد. بلکه محل شفافیت، اندیشه و عمل برای آبادانی و آرامش شهروندان است.

وی در پایان گفت: در خصوص بهداشت و درمان شهر شاهدیم که زنان و مردان از ساعت های ۳ بامداد در تب و تاب برای گرفتن نوبت روبروی کلینیک های درمانی هستند از مسئولان می پرسم آیا این حفظ کرامت مردم است؟ آیا با ایجاد ارتباظی تلفنی یا اینترنتی این موضوع بامداد خیزی مردم‌ برای صرف نوبت گرفتن پزشک مربوطه را نباید حل کرد؟ اخیرا شنیدیم که یک دستگاه جراحی چشم بیمارستان دهدشت که در انبار بوده را به گچساران انتقال دادند. ما فرض می گیریم اصلا امکان بکارگیری این دستگاه نبود سئوال این است چرا پولی برای خرید این دستگاه در ابتدا صرف شد که در انبار بیمارستان ماه ها بماند در حالی که این پول را در جای لازم و اولویت دار می توانستند بکار بگیرند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *