آخرین اخبار

روحانی کهگیلویه و بویراحمدی که از راه کشاورزی امرار و معاش می کند

،مسجد در همه زمینه‌های عبادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی، قضایی و… دارای نقش بوده که امام جماعت در این موارد دارای نقش کلیدی است، امام جماعت با توجه به نقش رهبری و امامت که عهده‌دار است، باید دارای رفتار و عملکرد نیکو باشد. مساجد محل تجمع اقشار با گروه‌های سنی مختلف است که نقش چشمگیری در […]

اشتراک گذاری
۰۲ مهر ۱۳۹۵
کد مطلب : 814

،مسجد در همه زمینه‌های عبادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی، قضایی و… دارای نقش بوده که امام جماعت در این موارد دارای نقش کلیدی است، امام جماعت با توجه به نقش رهبری و امامت که عهده‌دار است، باید دارای رفتار و عملکرد نیکو باشد.

مساجد محل تجمع اقشار با گروه‌های سنی مختلف است که نقش چشمگیری در تقویت ایمان آنها ایفا می‌کند به این وسیله می‌توان از توانمندی افراد در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استفاده کرد.اجتماعاتی که در مساجد شکل می‌گیرد، می‌تواند مشکلات فراوانی از مردم را حل کند، به طوری که از این مکان مقدس به عنوان سنگرهای توحیدی یاد می‌شود، امام خمینی(ره) نیز همواره بر استفاده از کارکردهای مسجد برای حل مشکلات تأکید داشتند.

به همین منظور و برای آشنایی با یکی از روحانیون مردمی و موفق مساجد استان به سراغ حجت الاسلام رامین درویشی معروف به شیخ درویشی روحانی نمونه کانون مساجد کهگیلویه و بویراحمد رفتیم .روحانی که از راه کشاورزی امرار و معاش می کند ،ساده زیست و ارتباط خوبی با مردم و نسل جوان دارد و در روستای کره شهبازی مورد وثوق و اطمینان مردم است و محبوبیت خاصی میان جوانان و گروه های مختلف جامعه دارد.

 حضرت آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ظرفیت کانون یک ظرفیت عظیم است، گفت: باید تجربه کانون های موفق به کانون های دیگر منتقل شود.

از این رو به سراغ این چهره موفق کانون مساجد استان و چرام رفتیم و با او به گفتگو نشستیم که ماحصل این گفتگو در ذیل ادامه آورده شده است.

ابتدا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید؟

شیخ رامین درویشی متولد ۱۳۵۱ اهل روستای کره شهبازی(شهرک) از توابع بخش مرکزی چرام در یک خانواده کشاورز متولد شدم و این روستا از روستاهای شاخص و پرجمعیت چرام محسوب می شود که دارای سه فرزند ۱دختر و ۲پسر می باشم.و هم اکنون مسول کانون مسجد روستای شهرک می باشم.

سوابق تحصیلی و اینکه در کجا تحصیلات حوزوی داشتید؟

دوران ابتدایی و راهنمایی در روستای خودمان بودم و دوران دبیرستان در شهر چرام مشغول تحصیل شدم.اما بعداز گرفتن دیپلم با توجه به علاقه مندی به حوزه علمیه بهبهان رفتم و به مدت ۳سال مقدمات حوزوی و بخشی از فقه را در حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) بهبهان با کسب فیض از اساتید برجسته حوزه حضرت آیت الله سید محمد حسین موسوی،آیت الله مجتهدی،آسید علی شهابی به تحصیل علوم مشغول بودم.

بعدازآن به شهر مقدس قم رفتم و به مدت ۱۸سال از در حوزه علمیه قم با بهره گیری از کرسی درس اساتیدی همچون آیت الله سبحانی در فقه،و آیت الله میانجی در اصول مقدمات فقه اصول را یاد گرفتم و همچنین به مدت ۶سال از درس خارج فقه آمیرزا جواد آقا تبریزی ،اصول آیت الله وحید خراسانی،تفسیر آیت الله جوادی آملی و همچنین آیت الله سید محمد باقر خرازی ،و مباحث اخلاقی را زیر نظر اساتید آیت الله اشتهادی و آیت الله امینی فرا گرفتم.

همچنین بخشی از طب بوعلی را نزد حضرت آیت الله آل اسحاق طی کردم.

حاج آقا چند فرزند دارید آیا فرزندانتان را به حوزه می فرستید؟

سه فرزند دارم که یکی دختر و ۲تای دیگر پسر می باشد،اما در بحث فرستادن به حوزه ،هر چند دوست دارم این امر اتفاق بیفتد اما معتقد به اجبار و اکراه نیستم ،راهنمایی و مشاوره می دهم تا خود تصمیم نهایی را بگیرد و برای عاقبت بخیری و اینکه فرد مفیدی برای جامعه در هر کسوتی باشد دعا می کنم.

آسیب ها و تهدیدهای نسل جوان در جامعه امروزی چیست؟

نسل جوان امروزه در معرض آسیب های جدی هستند که به صورت اجمالی اگر اشاره کنیم شامل تحقیر و سرکوب جوانان به صرف پوشیدن لباس و تیپ خاص.نبود بازار کار و اشتغال،کمبودفضاهای فرهنگی و ورزشی ،مشاهده کردن نابرابری های اجتماعی،تبعیض در شغل و جایگاه های اجتماعی،فسادهای اقتصادی موجود از قبیل اختلاس های کلان و کلاهبرداری کلان در سیستم دولتی تا فیش های حقوقی نابرابر و نامتعارف می باشد.

همچنین در بحث آموزش عالی نبود دانشگاه های با کیفیت و فضاهای آموزشی هم کیفی شکلی و کیفیت محتوایی ،خرید و فروش مدارج علمی در دانشگاه ها که این کار ها باعث یاس و نامیدی در جوانان نخبه و صاحب با استعداد و منزوی شدن آنها می شود.

آخرین مورد که امروزه همه درگیر آن هستند بحث فضای مجازی که البته مثل تیغ دو لبه است یعنی هم دارای کارکرد سالم و ناسالم است که این نرم افزار اگر خوب استفاده شود می تواند بهترین فرصت برای آموزش و تبادل اطلاعات مفید از آن استفاده نمائیم اما متاسفانه فرهنگ استفاده از آن را نداریم ،این فضا می تواند فرصتی برای توسعه باشد اما متاسفانه تبدیل به فرصت سوزی و بطلان وقت شده است.

با توجه به ارتباط جنابعالی و حضور در میان مردم مهم ترین موانع توسعه شهرستان چرام چیست؟

در بحث توسعه نیافتگی دلایل زیادی وجود و علیرغم کارهای بسیار خوبی که انجام شده اما واگذاری کارهای بزرگ به آدم های کوجک و ناتوان و متملق ،بی انگیزه نمودن درویشیافراد توانمند و متخصص است.اما راهکار برای توسعه همه جانبه شهرستان چرام واگذاری کارها به افراد متخصص است.

یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در انتخابات بخصوص عدم انتخاب نمایندگان تاثیرگذار به واسطه چند فاکتور،ثروت،باندبازی،قومی و قبیله گرایی است که این مانعی بزرگ بر سر راه انتخاب افراد افراد شایسته است.همچنین عدم استفاده از از بسترهای بالقوه موجود بدلیل عدم شایسته سالاری و عدم وجود نیروهای آموزش دیده و صاحب مهارت در روستاها و شهرهای محل زندگی و همچنین نبود کارخانه های تولیدی برای جذب نیروی کار می باشد.

اما یکی از علل اصلی توسعه نیافتگی چرام بخصوص در بحث توسعه نیروی انسانی در سطح استانی و ملی برمی گردد به عدم وحدت و یکپارچگی میان مردم چرام با هر گرایش فکری و سیاسی و عدم حمایت از نیروهای خودی و باور کردن فرزندان تحصیلکرده و متخصص خود است و ترجیح دادن دیگران بر فرزندان خود می باشد.

با توجه به سابقه تحصیلات ،دلیل اینکه تاکنون پست و مقام دولتی نگرفتید چه بوده است؟

حقیر اعتقادات و باورهایی دارم که برآن اصرار دارم و آن اینکه به کسوت روحانیت به عنوان شغل و منبع درآمد نگاه نکردم و نخواهم نمود ،بلکه کسوت روحانیت را یک نوع منصب پیامبری می دانم که همان وظیفه پیامبری را دارد و بنده چون سیستم را یک سیستم بیمار و ناسالم می دانم ،سیستمی که همراه با زد و بندهای سیاسی است بنابراین تاکنون به این سیستم ورود پیدا نکردم.

چرا که اعتقاد دارم وظیفه یک روحانی حق گویی و حق مداری و دفاع از حقوق حقه مردم است ،یک روحانی  باید صدای مردم باشد نه صدای اشخاص و احزاب،یک روحانی نباید وامدار جریان خاص باشد ، نباید سیاست زده باشد چون سیاست زدگی او را در قید و بند اشخاص می نماید و این قیدیت،حریت و آزادگی را از او می گیرد و به جای حق گویی و باطل ستیزی به سمت و سوی باطل گرایش پیدا می کند.

منبع درآمد و از چه راهی امرار و معاش می کنید؟

چون در یک خانواده کشاورز بزرگ شدم و همیشه به این کار مشغول بودیم و شغل کشاورزی با زحمت انجام می شود و دارای رزق و حلال است امرار و معاش خود و خانواده ام از راه کشاورزی شامل برنج و گندم می باشد و از این کار راضی هستم.

عملکرد دولت روحانی در روستاها بخصوص روستای محل سکونت چگونه بوده است؟

در روستاها و بخصوص روستای شهرک بهسازی و آسفالت معابر و کوچه ها در سال های اخیر جهش خوبی داشته است که البته هنوز در بعضی روستاها هم نیاز به کار بیشتر دارد اگر امکانات زیر ساختی فراهم شود مهاجرت از روستا به شهر کم تر می شود و اگر بخواهیم در اقتصاد پیشرفت و مشکلات حاشیه نشینی اطراف شهرها و ناهنجاری ها کاهش یابد می بایست به روستا به عنوان مرکز تولید و محور توسعه کشور و ایجاد شغل نگاه ویژه ای دولت ها و نظام داشته باشد.

برای جذب جوانان به مسجد چه اقدامی باید انجام شود؟

متولی مسجد باید خود عامل باشد آنچه که در حرف می گوید در عمل انجام دهد،مسجد و مکان های مقدس متعلق به طیف خاصی نباشد یک مسجد بیش از آنکه مرکزی باشد برای ترویج افکار خاص ،همت خود را صرف نشر معارف قرآنی و اهل بیت نماید.

آیا در جایی تدریس دارید؟

بله در دانشگاه پیام نور دهدشت و به مدت ۵سال در حوزه علمیه خواهران دهدشت مشغول تدریس بودم،که لازم می دانم از حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای جعفری مدیر حوزه علمیه استان تقدیر و تشکر نمایم.

صبح خرد

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *