آخرین اخبار

حلقه گمشده توسعه کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن حدود ۱۵ هزار و ۵۱۷ کیلومترمربع یک درصد خاک ایران و کمترین جمعیت و وسعت استان کشور، از ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری برخوردار است. نزدیکی به بنادر جنوبی برای صدور کالاهای تولیدی، داشتن منابع عظیم نفت و گاز، آب، جنگل، مراتع و سایر ثروت‌های طبیعی امکان سرمایه‌گذاری در […]

اشتراک گذاری
۰۱ مهر ۱۳۹۵
کد مطلب : 729

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن حدود ۱۵ هزار و ۵۱۷ کیلومترمربع یک درصد خاک ایران و کمترین جمعیت و وسعت استان کشور، از ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری برخوردار است.

نزدیکی به بنادر جنوبی برای صدور کالاهای تولیدی، داشتن منابع عظیم نفت و گاز، آب، جنگل، مراتع و سایر ثروت‌های طبیعی امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم است.

حمایت‌های ویژه دولت در کاهش ۵۰ درصدی سود تسهیلات بانکی می‌تواند مشوق خوبی برای ترغیب سرمایه‌گذاران به فعالیت اقتصادی و سودآور در این استان باشد.

داشتن منابع آبی فراوان برای سرمایه‌گذاری

تولید سالانه حدود ۱۱ میلیارد مترمکعب روان آب در ۲ حوضه مهم آبی، تعداد پرشماری رودخانه پرآب و چشمه‌سارهای بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد امکان سرمایه‌گذاری کارآفرینی و تولید درزمینهٔ‌های مختلف صنعت، کشاورزی، دامپروری و پرورش آبزیان را در این استان فراهم کرده است.

ظرفیت‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

وجود ۱۱ هزار خانوار عشایری با ۷۰ هزار نفر جمعیت با جاذبه‌های مردم‌شناسی، ۲۸۳ جاذبه طبیعی، ۷۰۰ اثر تاریخی و معنوی ثبت‌شده، داشتن ۲۹۶ امامزاده، جنگل‌های وسیع، چشمه‌سارها، رودخانه‌ها و قلل مرتفع کوه‌های دنا و خامی از ظرفیت‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است.

آب و هوایی مفرح و متنوع، چشمه‌سارها، آبشارها، طبیعت سرسبز و کوهپایه‌های رویایی تکمیل‌کننده این ظرفیت‌هاست.

کارشناسان جذب سرمایه‌گذار را برای کمپینگ های اقامتی ضرورتی برای توسعه گردشگری در این بخش می‌دانند.

وجود فراوان گیاهان دارویی

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از مستعدترین ترین استان‌های کشور در این زمینه است.

این استان دارای ۴۶ گونه گیاه آندومیک و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به‌وفور در ارتفاعات این استان یافت می‌شود.

بومادران، بیلهر، چاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاهدانه از جمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.

گیاه آنغوزه یکی از گیاهان دارویی با خواص بی‌شمار صنعتی و خوراکی است که بیشتر در ارتفاعات بالای هزار مترمربع می‎روید.

این گیاه با برنامه‌ریزی اصولی و علمی می‌تواند تجارت پرسودی برای مردم و سرمایه‌گذاران کهگیلویه و بویراحمد رقم بزند.

به گفته مسئولان، کشت گیاه دارویی آنغوزه در کهگیلویه و بویر احمد ظرفیت ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی را دارد.

قابلیت کشت گیاه دارویی آنغوزه در ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد نیز وجود دارد که بر اساس برآوردهای کارشناسی هر ۲۰ هکتار می‌تواند یک شغل ایجاد کند.

کارشناسان می‌گویند: سالانه در هر هکتار مراتع زیر کشت آنغوزه ۱۶۰ کیلوگرم شیرآبه آنغوزه تولید می‌شود.

وجود منابع سرشار نفت و گاز در گچساران

روزانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز و ۶۰۰ هزار بشکه نفت در گچساران تولید می‌شود.

شرکت نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت بهره‌بردار بزرگ در ایران است که ۲۰ درصد نفت کشور را تولید می‌کند.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران مجهز به ۱۰ واحد بهره‌برداری، ۱۳ ایستگاه تقویت فشار، سه مجتمع گاز مایع، ۷۵۰ حلقه چاه و ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خطوط انتقال لوله است.

این منابع خدادادی امکان سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را نیز فراهم کرده است.

نیازمند ۱۸ هزار میلیارد برای توسعه و کارآفرینی کهگیلویه و بویر احمد

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی  گفت: توسعه و کارآفرینی در کهگیلویه و بویر احمد نیازمند ۱۸ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است.

غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: کنترل آمار بیکاری ۱۷ درصدی در این استان جز با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه میزان آبیاری تحت‌فشار در کهگیلویه و بویراحمد بسیار کمتر از میانگین کشوری است، تصریح کرد: اجرای آبیاری‌های نوین در ۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی مستعد این استان یکی از راهکارهای ایجاد فرصت‌های شغلی است که به سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه سه طرح پتروشیمی در گچساران با ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مجوز احداث دارند بیان کرد: بهره‌وری از منابع خدادادی کهگیلویه و بویراحمد نظیر نفت، گاز، جنگل‌ها و صنعت گردشگری از طریق منابع دولتی و بخش خصوصی از دیگر راهکارهای شتاب بخشی به توسعه این منطقه است.

توجه ویژه دولت تدبیر و امید به کهگیلویه و بویر احمد

تاجگردون با تقدیر از توجه دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته برای توسعه راه‌های ارتباطی، عمران شهری، افزایش زیرساخت‌های ورزشی و بهبود رفاه مردم مناطق روستایی و شهری کهگیلویه و بویر احمد افزود: کاهش بیکاری تکمیل‌کننده خدمات ارزنده دولت به مردم این استان است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: واگذاری طرح‌های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی راهکار دیگری برای توسعه و آبادانی کهگیلویه و بویر احمد است.

تاجگردون افزود: یکهزار و ۸۰۰ طرح نیمه تمام در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و تکمیل این طرح‌ها گره‌گشای توسعه این استان است.

وی بیان کرد: برای اتمام طرح‌های نیمه تمام کهگیلویه و بویراحمد به ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تامین این مبلغ از بودجه دولتی دهها سال زمان نیاز دارد.

دولت و مجلس پیگیر سیاست های تشویقی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

تاجگردون گفت: دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی پیگیر اجرای سیاست های تشویقی برای واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی است.

وی افزود: وزارتخانه‌هایی که موفقیتی در واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی داشته باشند بیشترین بودجه سالانه را نیز دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به مخالفت‌هایی که در گذشته با واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی شده گفت: یک اجماع خوبی در حال حاضر با این طرح در کشور به وجود آمده است.

اختصاص ۱۴۰۰ میلیارد ریال یارانه سود بانکی به سرمایه‌گذاران

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: اختصاص یکهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال یارانه سود بانکی فرصت خوبی برای ترغیب سرمایه‌گذاران در این استان است.

سید موسی خادمی اظهار داشت: مصوبه پرداخت یارانه ۵۰ درصد سود بانکی به متقاضیان سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد یکی از اقدام‌ها و مصوبه‌های ارزنده سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به این استان است.

وی به ظرفیت‌های بکر اقتصادی این استان برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری اشاره کرد و گفت: مشوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله کاهش بهره بانکی و معافیت مالیاتی پیش‌بینی‌شده فرصت خوبی را برای سرمایه‌گذاران در این منطقه فراهم کرده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فراخون سرمایه‌گذاران به همکاری برای اجرای طرح‌های بزرگ اشتغالزایی و تولیدی گفت: وجود ۱۰ درصد منابع آبی و امکان اجرای طرح‌های بزرگ در بخش آب‌وخاک، آبزی‌پروری، دام و طیور و گلخانه شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: امکان اجرای طرح‌های بزرگ آبزی‌پروری با ظرفیت یکهزار تن در برخی مناطق استان وجود دارد.

خادمی انعقاد سه تفاهم‌نامه مهم اقتصادی بین استانداری کهگیلویه و بویراحمد و سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران، پست بانک ایران و کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) در سفر هیات دولت به این منطقه را یادآور شد و افزود: این امر بیانگر وجود ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری کلان دراین استان است.

وی گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها سازمان اقتصادی کوثر متعهد به سرمایه‌گذاری افزون بر هشت هزار میلیارد ریال در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات در کهگیلویه و بویر احمد شده است.

وی اظهار داشت: امکان‌سنجی و مطالعه طرح فسفات چرام، پرورش مرغ گوشتی و اجرای طرح پرورش ماهی در شهرستان چرام از مهمترین تعهدات سازمان اقتصادی کوثر در انجام این تفاهم‌نامه است.

وی اظهار کرد: این سازمان همچنین متعهد شد که در هر یک از شهرستان‌های هشت گانه استان کهگیلویه و بویراحمد یک تا ۲ طرح در بخش‌های کشاورزی و صنعت سرمایه‌گذاری کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بر این اساس کمیته امداد نیز با تامین اعتبار حدود یکهزار و ۷۰ میلیارد ریال برای ساخت مسکن مددجویان در نقاط مختلف استان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

حمایت دولت برای اتمام طرح‌های عمرانی با مشارکت بخش خصوصی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح‌های تجاری در کنار پروژه‌های نیمه تمام از برنامه‌های دولت برای افزایش درآمدزایی بیشتر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

حسن نوروزی اظهار داشت: تضمین کالا یا خدمت از سوی دولت برنامه‌های حمایتی دیگر دولت در واگذاری‌های طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی است.

وی افزود: براساس این برنامه در صورتی که کالای تولیدشده پس از تکمیل طرح با استقبال روبه‌رو نشود دولت خریدار آن خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تسهیلات بانکی نیز از سوی دولت برای تامین بخشی از اعتبار موردنیاز طرح‌های نیمه تمام به سرمایه‌گذاران پیش‌بینی‌شده است.

نوروزی گفت: پس از تکمیل طرح و درآمدزایی تا بازگشت کامل سرمایه بخش خصوصی در اختیار صاحب سرمایه خواهد بود.

وی بیان کرد: براساس تفاهم‌نامه درآمد طرح پس از بازگشت سرمایه براساس میزان هزینه‌های صرف شده تقسیم می‌شود.

وی ابراز کرد: هدف دولت از واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی به هیچ وجه درآمدزایی نیست و این برنامه برای شتاب بخشی به توسعه اجرا می‌شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *