آخرین اخبار

خودکشی در استان از منظر مدیران

احمد میدری- معاون رفاهی وزیر کار، رفاه و تعاون مسائل اجتماعی حالت اپیدمی دارد و اگر جلوی آن گرفته نشود از کنترل خارج می‌شود. این را معاون رفاهی وزیر کار عنوان کرد و افزود: برای اینکه جلوی خودکشی‌های سریالی در این استان را بگیریم نیاز است همه با هم بسیج شوند. میدری اضافه کرد: نظام […]

اشتراک گذاری
۲۴ شهریور ۱۳۹۵
کد مطلب : 303

احمد میدری- معاون رفاهی وزیر کار، رفاه و تعاون

مسائل اجتماعی حالت اپیدمی دارد و اگر جلوی آن گرفته نشود از کنترل خارج می‌شود. این را معاون رفاهی وزیر کار عنوان کرد و افزود: برای اینکه جلوی خودکشی‌های سریالی در این استان را بگیریم نیاز است همه با هم بسیج شوند.

میدری اضافه کرد: نظام اداری ایران دستوری و آمرانه است و نمی‌تواند با مردم ارتباط بگیرد درحالی‌که با دستور نمی‌توان کار فرهنگی انجام داد.

وی ادامه داد: شیوع خودکشی را نیز نمی‌توان تنها به یک یا چند عامل ربط داد اما به‌هرحال باید هرکس در حوزه خود عوامل را بررسی کند.

میدری تأکید کرد: قبل از هر کاری باید معضل بیکاری را حل کنیم اما می‌بینیم که پول‌ها را در اختیار کارآفرینان بزرگ می‌گذارند که به‌جای کارآفرینی می‌روند در تهران خانه می‌خرند و اینکه بگوییم چقدر به کارآفرینانمان پول داده‌ایم هنر نیست بیشتر به یک رانت شبیه است.

حسین اسدبیگی- رئیس فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور

با وجود آسیب‌های اجتماعی وضعیت خودکشی در کشور نگران کننده نیست و وضعیت کشور ما نسبت به سایر کشورها بهتر است.
این مسئول در ادامه تصریح کرد: با وجود فضای مجازی و آگاهی مردم از رسانه‌ها، تصور می‌شود که آمار خودکشی زیاد شده است. ناامیدی بیشتر است ولی خودکشی در وضعیت نگران کننده نیست.
وی با بیان اینکه در ایران از هر صد هزار نفر، شش نفر اقدام به خودکشی می‌کند، افزود: البته این آمار دقیق نیست و بعضی از اقدام‌ها که منجر به مرگ نمی‌شود، ثبت نمی‎شوند. نیازمند سیستم سامانه‌ای برای ثبت آسیب‌های اجتماعی به صورت مستند هستیم.
اسدبیگی گفت: برای برای پیشگیری جدی از آسیب‌های اجتماعی و خودکشی توجه به سرمایه گذاری، حمایت و اعتبارات لازم است. دولت و سازمان مدیریت برای آسیب‌های اجتماعی سرمایه گذاری می‌کنند، ولی بودجه‌ای برای پیشگیری و مهارت‌های زندگی به کودکان و دانش آموزان داده نمی‌شود.
وی اضافه کرد: در سطح کشور کارگاه‌های آموزشی در حوزه آسیب‌های اجتماعی برای مقابله و پیشگیری برگزار می‌شود. اختلالات روحی روانی، افسردگی و عدم تحمل در برابر مشکلات از عوامل عمده خودکشی است که ۹۰ درصد خودکشی‌ها به دلیل اختلالات روحی و روانی است.
رئیس فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: از هر صد هزار نفر ۱۲ نفر در کشور ما اقدام به خودکشی می‌کنند و استان کهگیلویه و بویراحمد از هر صد هزار نفر ۱۸ نفر اقدام به این کار می‌کنند. استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از استان‌های ایلام و چهارمحال بختیاری رتبه سوم خودکشی را دارد.
وی افزود: فقر اقتصادی، بیکاری، عدم آموزش و تصمیم گیری خانواده و والدین برای کنترل خود، چشم هم‌چشمی و مقایسه خود با دیگران در جامعه عوامل تاثیرگذار در خودکشی است. بیشترین آمار خودکشی در بین اقشار متوسط به پایین اتفاق می‌افتد.

خادمی- استاندار کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به لحاظ آسیب‌های اجتماعی جز استان‌های پاک کشور هستیم اگرچه باید مواظب باشیم اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم که یک‌دفعه با شیوع یک آسیب روبرو نشویم.

موسی خادمی تأکید کرد: خودکشی به لحاظ تعدادی رقم بزرگی نیست اما باید قبل از اینکه اپیدمی شود جلوی آن را بگیریم.

خادمی پرداختن به خودکشی را مهم‌تر از بی‌حجابی دانست و گفت: الان خود شما بگردین ببینید شما بیشتر روی خودکشی بیشتر فکر کرده‌اید یا بی‌حجابی؟ و اگر بیشتر به حجابی فکرکردهاید یعنی اینکه از اصل مسئله امر به معروف و نهی از منکر غافل شده‌اید.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد پرداختن به افزایش خودکشی در استان را مهم‌تر از بی‌حجابی توصیف کرد و گفت: خودکشی خیلی مهم‌تر از بی‌حجابی است، مثلا ۵۰، ۶۰ و یا ۷۰ نفر به یک نقطه‌ای از زندگی رسیده‌اند که چاره‌ای جز خودکشی ندارند، آیا روی این مهم فکری، صحبتی و یا بحثی انجام شده است.

 

فتاح محمدی – معاون سیاسی امنیتی کهگیلویه وبویراحمد

هنوز دلایل مشخصی از دلایل افزایش خود کشی در استان در دسترس نیست، عنوان کرد: وقتی به خانواده ها مراجعه می کنیم دلایل متعددی از جمله بیکاری،فقر مالی و فرهنگی،عدم موفقیت در ازدواج و روابط  زناشویی و شکست عاطفی از مهمترین دلایل خودکشی بیان می شود .

فتاح محمدی بیان کرد:بخشی از افزایش خودکشی ها به فقر فرهنگی بر می گردد که باید ارتقاء فرهنگی در استان صورت بگیرد و فرهنگ سازی شود که آخرین راه مقابله با مشکلات خود کشی نیست .

این مسئول استانی  اضافه کرد:راهها و ظرفیت های متعددی در نظام وجود دارد که می شود با اقدامات دیگری آسیب ها و مشکلات را که با آن روبه رو هستیم برطرف کنیم که در این زمینه آگاهی سازی و فرهنگ سازی  می تواند  بسیار  موثر باشد.

محمدی افزود:ماهواره وشبکه های مجازی آثار مخرب زیادی در کشورهای در حال توسعه بخصوص کشور ما  بر جای می گذارد که یک سری مباحثی که در دنیا نهادینه  شده است و در کشور ما تازه گی دارد آثاری مثل پوچ گرایی ،بی هویتی و بی تفاوتی  را در جامعه بر جای می گذارد.

 

حجت‌الاسلام سید علی فتح میرمحمدی -مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه وبویراحمد میزان خودکشی در این استان را بویژه طی یک سال اخیر رو به افزایش و نگران کننده اعلام کرد. کهگیلویه و بویراحمد در ردیف استان های دارای آمار بالا در زمینه معضل و آسیب مهم اجتماعی خودکشی است و در کنار استان های ایلام و چهارمحال و بختیاری بیشترین میزان خودکشی را نسبت به جمعیت دارد.

فتح الله میر محمدی می افزاید: به طور میانگین از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کهگیلویه و بویراحمد ۱۸ نفر اقدام به خودکشی می کنند که ممکن است موفق و یا ناموفق باشد.

وی همچنین از کاهش سن خودکشی در این استان خبر می دهد و روند رو به رشد خودکشی در بین دانش آموزان را نگران کننده می داند.

حجت‌الاسلام سید علی فتح میرمحمدی افزود: میزان سن خودکشی نیز درکهگیلویه وبویراحمد کاهش یافته و به حدود ۱۴ سال رسیده است.

وی میزان خودکشی های منجربه فوت در سال گذشته را ۶۴مورد دانست که نسبت به سال ۹۳که۲۱موردبوده ۳۴درصد افزایش داشته است.

میرمحمدی تنش و اختلال های روانی را یکی از شایع ترین و مهمترین دلایل بروز خودکشی در این استان بویژه در بین جوانان و حتی نوجوانان دانست.

وی گفت: فقر و بیکاری و مشکلات اقتصادی در کنار ضعف ها و خلاء های فرهنگی و دینی در خانواده ها نیز از دیگر دلایل مهم در افزایش روزافزون بحران خودکشی در این استان است.

وی با اشاره به اهتمام ویژه و اولویت مهم دولت یازدهم در سال ۹۵ برای تدوین برنامه های راهبردی و عملیاتی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی نیز گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی یکی از این برنامه ها است.

وی یادآور شد: شناسایی مناطق در معرض خطر آسیب های اجتماعی ، ساماندهی مناطق حاشیه ای شهرها و احصا دلایل اصلی در بروز معضلات اجتماعی نیز از دیگر برنامه های مهم متولیان امر در حوزه اجتماعی در این استان است.

میرمحمدی بر ضرورت برنامه ریزی های صحیح و اثرگذار و مشارکت جدی نخبگان و نهادهای فرهنگی و مرتبط و نیز سازمان های مردم نهاد در زمینه کاهش بحران های اجتماعی تاکید کرد.

 

وی ادامه داد:با وجود ماهواره ها  فقر فرهنگی هم باعث می شود فرد احساس کمبود و خود را با همسن وسالهای خود در کشورهای دیگر مقایسه کند واحساس بی هویتی به او دست دهد که احساس بی هویتی کم کم فرد را به بن بست می رساند وفرد اقدام به خودکشی می کند.

علیرضا موسوی‌امجد – مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سکونت‌های غیر رسمی، حاشیه‌نشینی به دلیل فقر و بیکاری بالا باید پیشگیری شود. خطر تنش در خانواده و جامعه، روابط با همسر، والدین و دیگران، ضعف در تصمیم‌گیری از جمله مواردی هستند که نیاز به آموزش مهارت‌های زندگی و حل مسئله برای رفع مشکلات روانی دارد.

وی با اشاره به  گارگاه دو روزه تکنیک‌های مداخله در بحران به منظور پیشگیری خودکشی با حضور استان‌های فارس، چهارمحال بختیاری، اصفهان، بوشهر، خوزستان، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد با میزبانی این استان برگزار شد.
موسوی‌امجد افزود: در این دوره کار‌شناسان مراکز مداخله درمانگر از جدید‌ترین تکنیک‌ها جهت مداخله آموزش خواهند دید و این آموزش‌ها بیشتر به صورت عملی خواهد بود.
وی با اشاره به شعار سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، افزود: جهت پیشگیری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی درصدد برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مداخله گران جهت بالا بردن سطح دانش علمی و تجربی است.

وی بر مقابله با معضل خودکشی از طریق فرهنگ‌سازی تأکید کرد و بیان داشت: در گام اول مقابله با خودکشی ابتدا باید آمار و اطلاعات دقیقی جمع‌آوری شود.

موسوی امجد افزود: رشد این آسیب‌ تهدید بزرگی برای جامعه محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: افرادی که تمایل به خودکشی دارند، ممکن است احساساتی مانند ترس، ناامیدی، ناتوانی، سردرگمی و افسردگی داشته باشند که باید درمان شود.

وی بیان کرد: افراد بسیاری هستند که در کش‌وقوس ناملایمات و مشکلات تلاش را برمی‌گزینند و بدون هراس از مشکلات، راه مقابله را بر حذف خود از زندگی ترجیح می‌دهند.

موسوی امجد بیان کرد:هنر ابزار و زبانی گویا، مؤثر و ماندگار است و نقش مهمی می‌تواند در سالم‌سازی جامعه و زیست بهتر داشته باشد.

سید علیرضا موسوی امجد افزود: تأثیری که یک فیلم، تئاتر و اثر هنری می‌تواند بر انسان داشته باشد، صدها سخنرانی ندارد.

موسوی امجد اظهار کرد: هنر می‌تواند با آگاهی بخشی به شهروندان، آن‌ها را در برابر آسیب‌های اجتماعی مصون نگه دارد.

 

شریف اسلامی- سرپرست حوزه هنری استان

هرروز در رسانه‌های استان حوادث و آمار تلخ مرتبط با این آسیب‌ها را می‌بینیم و این نشان می‌دهد که آسیب‌ها در حال گسترش هستند.

وی با بیان اینکه آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی منتظر بخش‌نامه و دستورالعمل نمی‌مانند، اظهار کرد: پیشگیری و مبارزه با اعتیاد، طلاق، خودکشی، نزاع، افسردگی و… نیازمند اقدام و عمل است.

اسلامی افزود: امروز هنرمندان به میان مردم آمدند تا با به تصویر کشیدن معضل خودکشی، جامعه را نسبت به رشد این آسیب حساس کنند زیرا تنها با اقدام و نسخه مردمی می‌توان این آسیب را ریشه‌کن کرد.

وی هنر را ازجمله ابزارهای تأثیرگذار برای رفع معضلات فرهنگی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: هنرمندان باید به رسالت خود و مسئولیت اجتماعی خود در قبال جامعه عمل کنند و با تولید آثار هنری دردهای فرهنگی جامعه را درمان کنند.

سرپرست حوزه هنری استان در این خصوص گفت:  جمعی از نقاشان مطرح استان در میدان هفت‌تیر یاسوج گرد هم آمدند تا با هنر به جنگ خودکشی بروند.

شریف اسلامی افزود: در این برنامه ۱۱ نقاش حوزه هنری زشتی‌های خودکشی و زیبایی‌ها زندگی وامید و نشاط را به تصویر کشیدند.

وی بیان کرد: در کنار این بنرهایی تعبیه شد تا مردم دغدغه‌ها و نگاه خود را نسبت به این معضل به نگارش درآورند.

اسلامی با ابراز نگرانی از رشد آسیب‌های اجتماعی در جامعه گفت: این آسیب‌های شاکله جامعه را هدف قرار داده‌اند و غفلت از آن‌ها جبران‌پذیر نیست.

هوشنگ سیاوش‌پور، معاون امور اجتماعی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد

متأسفانه شاهد رشد خودکشی در این هستیم و سال ۹۴ جایگاه سوم کشوری به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت.

سیاوش‌پور ادامه داد: پدیده خودکشی تنها توسط دولت کنترل نخواهد شد و باید رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و خود مردم برای مقابله با این پدیده شوم پای کار بیایند.

وی با تاکید بر اینکه همگان باید کمک کنند، تصریح کرد: مقابله با خودکشی، دستگاه متولی خاص ندارد و گاهاً شاهد موازی کاری هم بوده‌ایم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال‌های اخیر سازمان بهزیستی با آموزش‌های لازم و تربیت کارشناسان خبره گام‌های خوبی برای مقابله با پدیده خودکشی و کنترل و کاهش این پدیده برداشته‌ است.

استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون نقشه راهی برای مقابله با پدیده «خودکشی» نداشت و اکنون پروتکل و نقشه راه استان ترسیم شده است و برای اجرای این پروتکل منتظر تأمین اعتبار هستیم.

او اگر چه به این سئوال مبنی بر اینکه «اگر تأمین اعتبار نشود، تکلیف این پروتکل چه خواهد؟» پاسخ روشنی نداد، اما اظهار کرد: اکنون می‌دانیم که برای مقابله با پدیده شوم خودکشی چه کارهای باید انجام بگیرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد وزارت بهداشت را متولی اصلی مقابله با خودکشی می‌داند و گفت: دستگاه‌های مانند سازمان بهزیستی همکار هستند.

وی با اشاره به نقش مردم و مشارکت سایر دستگاه‌های فرهنگی، اظهار داشت: در هر جا مردم و دستگاه‌های فرهنگی همکاری کردند، شاهد کاهش خودکشی هستیم. بطور مثال در شهرستان لیکک با همکاری امام جمعه خوب این شهر خودکشی در این شهر به صفر رسیده است.

معاون امور اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد به آمارهای نگران کننده خودکشی در این استان اشاره کرد و گفت: خودکشی در این استان در حال افزایش است.

جنس خودکشی‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرده است سال ۸۳ بیشتر خودکشی‌ها مربوط به زنان این استان بوده و اکنون رفته رفته خودکشی‌ها به سمت مردان آماده است.
سیاوش‌پور ادامه می‌دهد: در گذشته خودکشی بین افراد کم‌سواد بوده، اما در حال حاضر شیب خودکشی‌ها به سمت افراد باسواد و تحصیل‌کرده‌ها است.
وی افزود: خودکشی‌ها در بین دانش آموزان و دانشجویان رواج یافته است و همه اینها هشداری است که والدین در کنار مسئولان با همکاری و تعامل از این پدیده شوم جلوگیری کنند.
این مسئول به ابزارهای خودکشی هم اشاره می‌کند و می‌گوید؛ دارو و سم قبلاًها بیشتر رواج بود، اما آقایان سلاح گرم و طناب را بیشتر برای خود انتخاب می‌کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد که دارای آداب و رسوم غنی است و مردمان سراسر کشور آنها را به مردمان شجاع، دلیر، مهمان‌نواز و سخت کوش می‌شناسند ولی اکنون دچار یک سری تغییرات فرهنگی و اجتماعی شده‌اند که بدون شک اگر مسئولان و مردم در این خصوص چاره‌اندیشی نکنند در آینده با مشکلات جدی‌تر روبرو خواهیم شد. در گذشته خانواده‌ها از اینکه فرزندانشان خودکشی کنند، شرم داشتند و بزرگان نیز به مراسم‌های ختم این افراد نمی‌رفتند اما اکنون مراسم‌هایی گرفته می شود که خود به نوعی ترغیب کننده است در حالی که خانواده ها برای کم کردن بار عذاب وجدان خود مراسم‌های آنچنانی می‌گیرند.

نباید از افرادی که خودکشی می کنند قهرمان بسازیم چرا که این افراد نتوانسته‌اند با مشکلات زندگی بجنگند و اقدام به خودکشی کرده‌اند و برای این کار نیاز به اقدامات فرهنگی داریم و باید از ظرفیت روحانیون و بزرگان در مراسم‌ها و مساجد برای تبیین و تشریح ابعاد شرعی و اجتماعی این مسئله استفاده کنیم.
در جمعیت شهری استان کهگیلویه و بویراحمد با ۵۹ درصد خودکشی‌ها روبرو هستیم و در روستاها این موضوع ۴۱ درصد است. به گفته سیاوش‌پور خودکشی درمیان مشاغل آزاد و بیکاران بیشتر از کارمندان است تاجایی که در میان کارمندان نزدیک به صفر و در افراد بالای ۵۰ سال تقریباً به صفر رسیده است.
جوانان توجه می‌خواهند و در واقع آنچیزی را که جوانان می‌بینند، والدین و جامعه نمی‌بیند و اگر نگاه شود می‌بینیم که خودکشی در بین سنین ۱۴ الی ۲۵ سال رشد زیادی داشته است.

بنابر این گزارش، حضور ریش سفیدان، بزرگان، نخبگان و دانشگاهیان در کنار مسئولان و دستگاه‌های متولی برای مقابله با این پدیده شوم الزامی به نظر می‌رسد و اگر در این خصوص چاره‌اندیشی نشود شاید همه ما روزی به نحوی گرفتار این قضیه شویم.

 

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *