آخرین اخبار

تصمیم احمدی‌نژاد چیست؟/ کاندیداتوری یا انصراف؟

احمدی نژاد برای حضور در انتخابات ۹۶ با چند مسئله اساسی روبروست؛ اول اینکه هنوز معلوم نیست با توجه به برخی اقدامات خود در دوره دوم ریاست جمهوری، تایید صلاحیت شود یا خیر؛ دومین موضوع، موضع او در مورد خبر غیررسمی “نهی” رهبر معظم انقلاب است.

اشتراک گذاری
۲۹ شهریور ۱۳۹۵
کد مطلب : 501

به دنبال انتشار اخبار غیررسمی از عدم موافقت رهبر معظم انقلاب با کانداتوری محمود احمدی نژاد در انتخابات ۹۶، شایعات در مورد او روز به روز بیشتر می شود.

احمدی نژاد البته هنوز شخصا در این مورد اظهارنظر نکرده و حتی در مورد صحت اخبار منتشرشده در روزهای اخیر موضعی نگرفته است.

با این حال، شایعات در مورد او قوت گرفته و بسیاری از ناظران سیاسی منتظر اولین اظهارنظر احمدی نژاد هستند که بر اساس آن تصمیم آتی وی مشخص شود.

مهدی فضایلی فعال رسانه ای اصولگرا در مورد شایعات روزهای اخیر در مورد دیدار احمدی نژاد با رهبر معظم انقاب نوشته است: “چند روزی است محافل رسانه‌ای و سیاسی گوناگون از جمله کانال های نزدیک به دکتر احمدی نژاد، از ملاقات وی با رهبر انقلاب اسلامی خبر می دهند. دیداری مهم که به‌درخواست و پیگیری خود او انجام شده اما ظاهرا” نتیجه اش خلاف انتظار وی بوده‌ است! هرچند هنوز جزئیات این دیدار که چند هفته قبل انجام شده است منتشر نشده، ولی این مقدار قطعی است که وی با نهی صریح رهبر معظم انقلاب، برای ورود به میدان رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مواجه شده است!”

مهدی محمدی دیگر روزنامه نگار اصولگرا نیز تحلیل کرده است که نهی رهبر انقلاب در مورد کاندیداتوری یک فرد با بیانات متعدد ایشان در سال های گذشته مغایرتی ندارد. او نوشته است: “امروز دیدم برخی دوستان عزیز استدلال کرده اند انتساب نقلی درباره منع فلان کاندیدا از حضور در انتخابات به حضرت آقا، خلاف فرمایشات علنی ایشان است. هرچه گشتم جمله علنی از ایشان نیافتم که حق چنین مداخله ای را از خودشان سلب کرده باشند. استدلال دوستان یا مبتنی است بر جمله “نه می گویم بیایید نه می گویم نیایید و تکلیفی نمی کنم” که اساسا رفرنسی در هیچ یک از سخنان علنی رهبر معظم انقلاب ندارد. یا اینکه استناد می کنند به جملاتی از حضرت ایشان که دلالت بر نبود تناقض میان فرمایشات علنی و خصوصی شان دارد، یا جملاتی دیگر با مضمون عدم حمایت از هیچکدام از کاندیداها؛ که واضح است هیچ یک از آنها ربطی به این بحث ندارد.”

در همین راستا، شایعات در مورد تعطیلی سفرهای استانی احمدی نژاد نیز به اوج رسید. تا جایی که گفته شد گلستان، آخر سفر استانی او بوده است؛ این شایعات در متنی منتسب به عباس امیری فر رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در زمان احمدی نژاد به نوعی تایید شده است.

در متن منتسب به او آمده است: «طبق اخبار موثقی که دارم، کلا کاندیدا شدن احمدی‌نژاد منتفی است و طبق نظر ارشادی یکی از مقامات عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی ایران، سفر استانی هم به صلاح نمی‌باشد و طبق خبر موثقی که دارم، سفر استانی گرگان هم آخرین سفر استانی و بنا به اخبار غیر رسمی ۱۰ نفر از اعضای محترم شورای نگهبان در جلسه غیر رسمی که داشتند، نظرشان ردصلاحیت بوده است و دو نفر موافق ایشان بوده‌اند. خواهش می‌کنم غیر از این سوال نکنید که پاسخگو نخواهم بود.»
البته توضیحی نیز درباره این متن منتسب به امیری فر منتشر شده که در آن یادآوری شده: «عطف به مطلب ارسالی اینجانب درباره کاندیداتوری دکتر احمدی‌نژاد، جهت جلوگیری از هرگونه پیش داوری، یادآوری کرده اینجانب صرفا نظر خود را با توجه به اخبار کسب شده، بیان کرده و بنده سخنگوی دکتر نمی‌باشم. ضمن اینکه احدی نمی‌تواند ارادت اینجانب و خانواده‌ام را به شخص دکتر احمدی‌نژاد زیر سوال ببرد. متذکر می‌گردم من نیز آرزومند هستم که مشکلی نبوده و زمینه حضور در این مسند که به حق برای ایشون فقط جنبه خدمت به مملکت اسلامی را دارد فراهم شود.»

با اتفاقات روزهای اخیر، به نظر می رسد آنچه بیش از همه می تواند مسیر آینده احمدی نژاد و تصمیم او در مورد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را مشخص کند، اولین پالس از خود اوست.

این چالش جدید در مورد احمدی نژاد در حالی مطرح شده که برای حضور در انتخابات ۹۶ با چند مسئله اساسی روبروست؛ اول اینکه  هنوز معلوم نیست با توجه به برخی اقدامات خود در دوره دوم ریاست جمهوری، تایید صلاحیت شود یا خیر؛ دومین موضوع، موضع او در مورد شایعات اخیر است؛ اگر احمدی نژاد به صراحت در این خصوص اظهارنظر کند یا باید کل ماجرای “نهی” رهبر معظم انقلاب را تکذیب کند(!) و یا آن را تایید کند؛ در حالت دوم، او در آزمون ولایت پذیری دیگری قرار خواهد گرفت که یادآور آزمون اول و خانه نشینی ۱۱ روزه اوست؛ احمدی نژاد طبیعتا اگر در این آزمون نیز مردود شود، نه جایگاهی در نظم خواهد داشت و نه مردم.

صراط/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *