آخرین اخبار

ممنوعیت واگذاری زمین های اطراف روستاها برای کارگاه های تولیدی/ منتظر تحقق وعده آب منطقه ای هستیم

بخشدار مرکزی گچساران گفت: واگذاری زمین به تاسیس کارگاه های تولیدی در اطراف روستاها ممنوع است.

اشتراک گذاری
16 May 2022
کد مطلب : 99795

به گزارش پایگاه خبری ۱۹ آبان به نقل از فارس علی محمد آقایی در جلسه دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای این شهرستان اظهار کرد: دهیاران و شوراهای روستاها بخشی از مشکلات موجود روستاهای حوزه خود را مطرح خواهد کرد.

وی بیان کرد: تلاش می‌شود شود تا در حل مشکلات مطرح شده اقدامات لازم انجام شود.

 فریحی دهیار بخش لیشتر عنوان کرد: مردم این منطقه مشکل تامین آب از سد کوثر را دارند، اقدامات خوبی در این راستا انجام شده ولی بر اثر سوء مدیریت در گذشته همچنان مردم و کشاورزان دچار مشکلات بسیاری هستند.

وی بیان کرد: مدیریت اشتباه باعث بی بهره  بودن مردم روستاهای خیرآباد و لیشتر از آب سد کوثر است، به گونه ای که فقط حدود ۳۰ درصد از آب سد کوثر به مردم و ۸ هزار هکتار زمین های کشاورزی منطقه می رسد و کشاورزان تنها نظاره گر هستند.

 دهیار منطقه لیشتر عنوان کرد: آب در کنار دست ما وجود دارد ولی زمین های ما همچنان تشنه هستند، آبی که می تواند برای جوانان منطقه اشتغال و باعث رونق کشاورزی آنها شود بر اثر بی برنامه ای، تمام جوانان و کشاورزان لیشتر دچار ضرر شده اند، که امید می‌رود مشکل منطقه هر چه زودتر حل شود.

فریحی گفت: روستای شمس عرب، سعادت آباد و لیشتر بدون آب هستند، مسئولان چاره ای بیندیشید.

 حسن زاده دهیار آبریگون نیز در این جلسه تصریح کرد: با وجود فاصله بسیار کم این روستا با گچساران و وجود خانوار زیاد ولی هنوز اینترنت این روستا دچار مشکل است و با توجه به درخواست ها و مراجعات بسیار این مشکل برطرف نشده که امیدواریم مخابرات جوابگو این مشکل باشد.

قرقانی دهیار روستای تلخاب شیرین نیز بیان کرد: با وجود همکاری خوب اداره برق هنوز در اکثر روستاها مشکلات روشنایی وجود دارد، زیرساخت های روشنایی را آماده کرده ایم و فقط نیازمند لامپ هستیم.

وی افزود: در دهیاری ها برای خرید لامپ و تجهیزات روشنایی هیچ گونه ردیف اعتباری وجود ندارد و ما باید از جیب خود برای این مشکل هزینه کنیم.

 زمانی دهیار روستای باباکلا نیز مشکلات روستای خود را اینگونه مطرح کرد: مشکلات آب و برق و جدول کشی در بیشتر روستاها وجود دارد، ما آمده ایم تا بتوانیم با رفع این مشکلات تغییری در وضعیت ها ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: شبکه آب شرب داخلی روستای باباکلان دچار مشکل است که امید می‌رود مسئولین برای حل آن اقدام کنند‌

 نادری یکی از اعضای شورای عشایر گچساران در این جلسه اظهار کرد: سیاه چادر عشایر یک کارگاه تولیدی است، حوزه عشایر ما بیشتر روستایی هستند، حدود ۲ هزار خانوار عشایری وجود دارد که به آنها رسیدگی نمی شود.

وی اضافه کرد: عشایر از امکانات اولیه اعم از برق بی بهره هستند، این قشر پرتلاش از نعمت آب سد کوثر نیز بهره ای نبردند، بحران خشکسالی از یک سو و بی آبی از سوی دیگر مشکلات متعددی را برای این قشر مولد ایجاد کرده است.

 نظری دهیار دیل نیز خاطرنشان کرد: اختلاف بین دهیاران و شوراهای باعث شده برخی از ادارات پس از ساخت های بدون مجوز برای طرف پروانه ساخت صادر می کنند، که این خود باعث به وجود آمدن زمین‌خواری در روستاها شده است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات مردم روستای دیل وجود جانوران موذی مانند کک در دام ها است که باعث نگرانی مردم شده بود که با همت جهادی توانستیم با سمپاشی های بسیار این حشره موذی را از بین ببریم، متاسفانه هنوز بیشتر روستاها فاقد خانه بهداشت هستند.

 علی محمد آقایی بخشدار مرکزی گچساران اظهار کرد: در این شهرستان افزون بر ۱۱۰ روستا وجود دارد، که از این تعداد  ۴۵ روستا دارای دهیاری، ۵۶ روستا دارای شوار و ۸۱ روستا نیز فعال و دارای کد روستایی هستند.

 وی با اشاره به اینکه عمده ترین مشکل روستاها بیکاری جوانان و اشتغال است، بیان کرد: وجود دو سد بزرگ و رودخانه های دائمی در گچساران بارقه های امید را در دل مردم این شهرستان و روستاها ایجاد کرده است.

بخشدار مرکزی گچساران ادامه داد: اگر مشکلات آبرسانی به برخی از روستاهای این شهرستان برطرف شود کشاورزی رونق گرفته و زنگ اشتغال برای جوانان به صدا درمی آید.

 آقایی اضافه کرد: به برکت نظام مقدس انقلاب اسلامی خدمات خوبی به روستاها ارائه شده و این اقدامات باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده است.

وی افزود: پوسیدگی لوله های آب روستاها یکی دیگر از مشکلات مطرح شده است که حل آن نیاز به اعتبارات دارد.

 وی گفت: برای عشایر ۶ طرح تعریف شده که بودجه های لازم به آنها اختصاص داده می شود.

بخشدار مرکزی گچساران با اشاره به اینکه برخی روستاها فاقد محل دفن زباله هستند، تصریح کرد: به صورت کارشناسی باید محلی را برای دفن زباله ها نزدیک روستاها اختصاص داد، این اقدام برای روستاها مقرون به صرفه است.

 آقایی بیان کرد: زمین خواری در اطراف روستا هایک مقوله بسیار مهم است، در این خصوص کمیته فنی با حضور فرماندار تشکیل ومصوباتی تنظیم و اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه واگذاری زمین در اطراف گچساران ممنوع است، گفت: متقاضیان که قصد ایجاد اشتغال، تاسیس کارگاه تولیدی را در روستاها دارد باید اول بخشداری و کارشناسان آن زمین را بررسی و بعد مجوز دایر شدن آن صادر شود،  ایجاد کارگاه تولیدی باید به شهرک صنعتی هدایت شود و زمینی در اطراف روستاها به این امر اختصاص نخواهیم داد.

 بخشدار مرکزی گچساران ادامه داد : دردشت امامزاده جعفر که پایلوت کشوری است به دلیل افت بسیار آب های زیرزمینی با مشکل مواجه شده ایم به گونه‌ای که بر اثر آفت سفره های زیرزمینی آب این دشت کمی شور شده است.

آقایی اضافه کرد: پیشنهاد می شود بخشی از تخصیص آب سد کوثر گچساران را به روستاها به خصوص دشت امام زاده جعفر اختصاص داده شود تا مشکل این دشت پایلوت برطرف گردد.

 وی با اشاره به نزدیک شدن فصل تابستان و آتش سوزی های احتمالی در طبیعت افزود: اتاقی در روستای دیل به اتفاقات غیر مترقبه با تمام امکانات از سوی دهیاری این روستا تشکیل شده که در موقع نیاز تا رسیدن نیروهای مهار با کمک مردم روستا اقدامات لازم را آغاز کنند، جا دارد از زحمات دهیار روستا و مردم آنجا تقدیر و تشکر کرد، امید می رود روستاهای دیگر که در کنار کوه ها قرار دارند این اقدام را انجام دهند.

بخشدار مرکزی گچساران خاطرنشان کرد: در تردد بین راهی استان های دیگر آنتن دهی تلفن و اینترنت به خوبی وجود دارد ولی متاسفانه در گچساران هنوز برخی از روستاها فاقد آنتن دهی تلفن همراه هستند و اینترنت نیز ندارند که باید بر ای رفع این مشکل مسئولان مخابرات چاره ای بیندیشند.

 آقای بیان کرد: درخصوص افزایش نرخ دفترچه، منطقه انتخاب محل اسکان در دست خود شخص است هرچند بعد از ۵ سال افزایش نرخ یک امر طبیعی است.

 وی گفت: بهترین اقدام که می تواند چراغ رابرای آیندگان در روستاها روشن نگه دارد خدمات ثبت شده دهیاران و شوراها است.

 بخشداری مرکزی گچساران با اشاره به اینکه باید بازدید های متعددی از دهیاری ها و شوراهای روستاها و اقدامات آنها انجام شود، تصریح کرد: در این بازدیدها اسناد را بررسی کرده تا بدانیم در سال های گذشته چه خدماتی در روستا ها صورت گرفته است و دهیاران نیز با بودجه های اختصاص داده شده چه اقدامات را انجام داده اند.

 آقای اضافه کرد: طبق درجه دهیاریها به حساب آنها پول واریز میشود دهیاران باید یک ساختمان یا حداقل یک اتاق در روستاها داشته و ساعت کاری خود را بر روی بنر یا یک تابلو در دید عموم مردم قرار دهند دهیاران به نوعی نماینده شهردار در روستاها هستند.

 وی افزود:در بازدیدهای بعدی به دهیاران نمره داده و در پایان سال دهیاران نمونه معرفی و از آنها تجلیل می شود.

روانبخش دهیم خوب فرماندار گچساران نیز در این جلسه عنوان کرد: بازدید های متعدد با نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و بخشدار مرکزی این شهرستان از روستاها انجام شد و از نزدیک با مشکلات آنها را بررسی کردیم.

وی گفت: دهیاران رابط بین مردم و مسئولین هستند و با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و تلاش دولت انقلابی برای حل مشکلات باید مردم را از اقدامات انجام شده آگاه کنند.

فرماندار گچساران با اشاره به اینکه دولت انقلابی حل مشکلات روستاییان را جزو وظایف مهم خود میداند تصریح کرد: جای خوشحالی است که مهاجرت معکوس از شهر به روستا آغاز شده ولی می طلبد که مردم با کمی صبر اجازه دهند تا دولت بتواند کار خود را انجام دهد زیرا هنوز دولت انقلابی برخی نیروهای خود را تغییر نداده است.

 دیهیم خوب بیان کرد: در حال حاضر که کلاس ها حضوری است دانش آموزی از اینترنت استفاده نمی کند ولی باید همه روستاها از اینترنت بهره مند باشند.

 وی افزود: مشکل نبود اینترنت را در استان با حضور مدیر کل مخابرات پیگیری کرده‌ایم و قول‌های مساعدی نیز در این خصوص داده شده، در روستای آبریگون و گرمسیری برای بهبود وضعیت اینترنت نیاز به یک قطعه است که به خاطر تحریم در حال حاضر موجود نیست.

 فرماندار گچساران با اشاره به اینکه ما قول میدهیم که با تمام توان برای حل مشکلات تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: اکثر روستاها در خصوص روشنایی دچار مشکل هستند، اداره برق تلاش های بسیاری انجام می دهد، آبفای این شهرستان نیز پای کار بوده و برای تامین آب شرب پایدار روستاها تلاش ها و اقدامات لازم را انجام داده است.

دیهیم خوب اضافه کرد: طبق وعده مدیرعامل آب منطقه‌ای دکتر مصلح پروژه تامین آب تنگ انگشترک تا ۳ خرداد تکمبل و بهره‌برداری می رسد و امید می‌رود این وعده محقق شود.

 وی گفت: طرحی از سوی دولت اجرا شده که در آن معاندین و مخالفین بر روی این طرح مانور منفی بسیاری داده اند و به دنبال ناامید کردن مردم هستند، شما باید مزایای این طرح را به اطلاع مردم رسانده و آنها را آگاه کنید.

 فرماندار گچساران با اشاره به اینکه در این طرح افرادی که در قشر پایین جامعه قرار دارند و یا روستاییان بادهک های عادی جامعه در شهر از یک سطح بهره مند خواهند شد، اظهار کرد: این طرح بسیار بزرگ بوده و با علم کارشناسان آغاز شده و می تواند مزایای بسیار خوبی را برای مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه ایجاد کند، در این طرح به تولیدکنندگان در ایجاد اشتغال بسیار کمک خواهد شد.

انتهای پیام/


این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *