در تداوم تنش بین لیتوانی و بلاروس ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) تیمی را به لیتوانی برای مقابله با هجوم مهاجران از بلاروس اعزام می‌کند.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» وزیر امور خارجه لیتوانی درخواست مداخله در این زمینه را از ناتو کرده و قرار است تیم پشتیبانی ناتو به تجزیه و تحلیل، ارزیابی خطرات و راهبردهای ارتباطی بپردازد. این تیم قرار است  ماه سپتامبر وارد لیتوانی شود.

دخالت ناتو در تنش بین لیتوانی و بلاروس

بر اساس این گزارش، حدود ۴۰۰۰ مهاجرعمدتا از عراق ، طی سه ماه گذشته از بلاروس به صورت غیرقانونی وارد لیتوانی شده‌اند  که 50 برابر بیش از سال 2020 است. منتقدان مدعی هستند که ورود به لیتوانی بخشی از راهبرد «آلکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس برای تلافی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه وی است.

وزیر خارجه لیتوانی با اتهام زنی به لوکاشنکو در این زمینه گفت، شرایطی که لیتوانی با آن روبرو است بحران مهاجرت نیست. این یک عملیات ترکیبی و منظم  است که لوکاشنکو در انتقام از حمایت اصولی لیتوانی از مخالفان دولت بلاروس اجرا می‌کند.

به گفته یک مقام ناتو، تیم اعزامی ناتو  به لیتوانی متشکل از شماری از متخصصان خواهد بود. دولت بلاروس بارهای ادعای برخی کشورهای همسایه در خصوص مهاجران را رد کرده است. 

لیتوانی از جمله همسایگان بلاروس که متحد آمریکاست با انگیزه‌های سیاسی مدت‌هاست با بلاروس درگیر است. پس از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس که به پیروزی الکساندر لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آرا منجر شد، کشورهای غربی برای مجازات این کشور تحریم هایی اعمال کردند. در بین کشورهای مخالف دولت بلاروس، لیتوانی بیش از دیگر کشورها وارد رویارویی سیاسی با مینسک شده و در واقع جلودار همه اقدامات ضدبلاروسی در اتحادیه اروپاست.