آخرین اخبار

فرودگاه دهدشت پرواز کرد ! / پروژه هایی که یکی پس از دیگری به مشکل برخورد می کنند!

[ad_1] متاسفانه بیش از ۱ سال است که خبرهای ناخوشایند پیرامون برخی پروژه های زیر ساختی و مهم کهگیلویه ، مخابره می شود ! در حالی که چند ماه پیش خبر تعطیلی و انتقال تجهیزات ساختمانی ، نیروگاه سیکل ترکیبی منتشر شد ، اکنون هم برخی گزارشات رسیده به پایگاه خبری ۱۹آبان ؛ ، و […]

اشتراک گذاری
11 August 2021
کد مطلب : 69313

[ad_1]

فرودگاه دهدشت پرواز کرد ! / پروژه هایی که یکی پس از دیگری به مشکل برخورد می کنند!
متاسفانه بیش از ۱ سال است که خبرهای ناخوشایند پیرامون برخی پروژه های زیر ساختی و مهم کهگیلویه ، مخابره می شود ! در حالی که چند ماه پیش خبر تعطیلی و انتقال تجهیزات ساختمانی ، نیروگاه سیکل ترکیبی منتشر شد ، اکنون هم برخی گزارشات رسیده به پایگاه خبری ۱۹آبان ؛ ، و بررسی های پس از دریافت این خبرها توسط تابناک نشان از وضعیت نامعلوم فرودگاه (باند اضطراری) دهدشت دارد !
سال ۹۷ بود که عدل هاشمی پور نماینده وقت شهرستان های کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی از اخذ مجوز و تامین باند اضطراری شهر دهدشت خبر داد و البته در توجیه تلاش برای احداث این فرودگاه گفت : با وجود بیش ار ۶۰ حلقه چاه نفتی فعال و صنایع ارزشمند دیگری چون پتروشیمی، سیمان سپو، زمینه  و ظرفیت ایجاد کارخانجات دیگری چون نیروگاه در دست احداث ۷۵۰ مگاواتی سیکل ترکیبی، فسفات چرام، سد مارون ۲ و موارد دیگر بازدید و حضور مسئولان کشوری و لشکری از شهرستانهای ۴گانه بیش از پیش ضرورت احداث این باند فرودگاه احساس می شد که با پیگیری های صورت گرفته مجوز و اعتبار آن اخذ شذ.(اینجا)
شهریور ۹۸ هم با حضور حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویر احمد،عدل هاشمی پور نماینده وقت کهگیلویه در مجلس و شورای اداری کهگیلویه پروژه باند اضطراری دهدشت با اعتباری بالغ بر ۴ ملیارد تومان در روستای چنگلوا حد فاصل دهدشت و سوق کلنگ زنی شد.(اینجا)
پس از کلنگ زنی و انتقال برخی تجهیزات از جمله دیواره های پیش ساخته که برخی به محل ارسال شده بود ، طی بیش از یک سال گذشته تقریبا هیچ گونه عملیات اجرایی در این خصوص صورت نگرفته است !
فرودگاه دهدشت پرواز کرد ! / پروژه هایی که یکی پس از دیگری به مشکل برخورد می کنند!
پیگیری های خبرنگار تابناک و تحقیقات میدانی از باند اضطراری دهدشت
فرودگاه دهدشت در زمینی به مساحت ۲۰۴ هکتار زمین که ۲/۴ کیلومتر آن مربوط به باند اضطراری فرودگاه است که در نزدیکی روستای چنگلوا از توابع شهرستان کهگیلویه در سال ۹۸ کد اجرایی آن گرفته شد و تجهیزات مربوط به دیوار و محوطه آن به محل پروژه منتقل گردید که هم اکنون بخشی از این تجهیزات در محل احداث فرودگاه و مقداری دیگر در محوطه ی اداره راه و شهرسازی کهگیلویه قرار دارند.
این طرح در شهریور سال ۹۸  با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و نماینده وقت کلنگ زنی شد و معارض مربوط به زمین های زراعتی که حدود ۱۲ هکتار از این زمین زراعی و مابقی آن ملی بوده برطرف شده است.
مشکلات مربوط به مهارآب های سطحی در این منطقه از سوی مشاور طرح  بررسی و تمهیدات لازم انجام شده است.
از نکات قابل ملاحظه و امکان پیگیری، ردیف دار شدن طرح، تخصیص بودجه و تاکید مسئولان خصوصا سردار هاشمی پور نماینده وقت، بر اجرای آن بنا بر ضرورت و اهمیت توسعه ای این پروژه مهم بود که امیدواری های زیادی را در مردم بوجود آورد.
بعد از آن به ناگاه خبر از رد شدن پایه های برق فشار قوی در محل احداث فرودگاه که نه اطلاعی از این مشکل و نهپاسخ و توضیحی از سوی مسئولان شهرستان و استان ارائه نشده است.
فرودگاه دهدشت پرواز کرد ! / پروژه هایی که یکی پس از دیگری به مشکل برخورد می کنند!
بخشی از تجهیزات در محل احداث فرودگاه و مقداری دیگر در محوطه ی اداره راه و شهرسازی کهگیلویه
گفتنی است که چندین جلسه در فرمانداری دهدشت با حضور فرماندار وقت ، رئیس اداره راه و شهرسازی ، رئیس اداره برق و مدیر اجرایی پروژه گرفته شده که بعد از این جلسات بازدید میدانی نیز با حضور مدیرعامل وقت برق استان صورت گرفت. اما خروجی این جلسات مشخص نیست و تنها خبر موثق ناشی از پیگیری های تابناک کهگیلویه  وبویراحمد این است که ادامه کار پروژه فعلا مبهم و احتمالا در محل مذکور امکانپذیر نیست چرا که پروژه انتقال برق فشار قوی و احداث پایه ای انتقال قطعی است !
نکته جالب این است که تغییر محل پایه های برق فشار قوی از مسیر های کنار این باند امکان پذیر است اما دلیل توجیهی عبور این پایه ها از باند فرودگاه قابل تامل است .
پیگیری های پایگاه خبری ۱۹آبان ؛ ماه ها قبل برای اولین بار از فرماندار کهگیلویه بود که ابتدا وی از چنین موضوعی اظهار بی اطلاعی کرد ولی در حضور خبرنگار تابناک با رئیس شبکه توزیع برق شهرستان ، از صحت موضوع اطلاع پیدا کرد و قرار بر پیگیری موضوع از طرف وی بود که مشخص نیست نتیجه آن به کجا رسید !
اخیرا هم خبرنگار پایگاه خبری ۱۹آبان ؛ ، با رئیس شرکت توزیع نیروی برق شهرستان کهگیلویه در این خصوص صحبت کرد که وی گفت : شرکت توزیع نیروی برق هیچگونه دخالتی در خصوص تولید و انتقال برق ندارد بلکه پس از تکمیل هر پروژه برق رسانی فقط به عنوان بهره بردار ، پروژه تکمیل شده را تحویل می گیرد .
تابش نژاد افزود : برای چنین پروژه های خطوط انتقال برق ، شرکت توزیع نه به عنوان مشاور و نه به عنوان مجری هیچ نقشی ندارد و نمی داند که شرکت انتقال چه اقداماتی انجام می دهد و در خصوص تلاقی خطوط انتقال برق و فرودگاه دهدشت هیچگونه اطلاعی یا نقشی نداریم.
لازم به توضیح است ، با توجه به روند اقدام در خصوص انتقال خطوط برق ، توضیحات شرک توزیع نیروی برق شهرستان قانع کننده است .
طبیعتا اجرای یک طرح ملی (برق رساتی) هرگز نباید به نابودی طرح دیگری (باند اضطراری) بینجامد و هنر مدیریت از جمله مقوله هایی است که اینجا می بایست به منصه ظهور برسد.
بی شک، هم شبکه انتقال برق نیاز مبرم است ضمن اینکه اگر همین شبکه برق به نتیجه نرسد مشکل تامین برق در سال های بعدی جدی خواهد بود هم باند اضطراری یک پروژه مهم و بسیار موثر در توسعه شهرستان های ۴ گانه خواهد بود لذا بی برنامگی و نداشتن اشراف بر چنین موضوعات مهمی از طرف مسئولین شهرستان و استان قابل قبول نیست !
ضمن اینکه نماینده فعلی مردم کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی هم می تواند به عنوان نماینده مردم همانند نماینده سابق در این خصوص مطالبه گر مسئولین باشد و اجازه ندهد زحمات کشیده شده به هدر رود و چنین پروژه مهمی با ندانم کاری و بی برنامگی مسئولین از دست برود!

[ad_2]
منبع خبر

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *