آخرین اخبار

راز سلامتی گل افروزگچسارانی ها

گل افروز محمدی که در سن ۸۵ سالگی در سلامتی کامل در حال فعالیت در زمینه طب سنتی است، زندگی سالم را راز سلامتی خود می‌داند.

اشتراک گذاری
03 January 2017
کد مطلب : 6560

 این طبیب محلی کهنسال، ۶۵ سال است که در زمینه‌های مامایی، نازایی، اطفال و بیماری‌های داخلی مانند دستگاه گوارش با استفاده از تجربه و تجویز گیاهان دارویی به مردم گچساران و حومه آن در کهگیلویه و بویر احمد خدمت می‌کند.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
وی مصرف غذاهایی با گوشت پرندگان و غذاهای سنتی مانند شله ماش، شله کنجد، آش ماست، آش کارده و آجیل‌های سنتی مانند مویز، کلخنگ، مغز بنه و کنجد را راز سلامت خود می‌داند.
وی که در سال ۱۳۰۵ در گچساران دیده به جهان گشود می‌گوید: با وجود رواج مصرف قلیان در این منطقه هیچ تجربه‌ای از مصرف هیچ نوع ماده دخانی و قلیان ندارد.
محمدی، پیاده روی و کوه‌پیمایی را از ورزش‌های مورد علاقه خود می‌داند که خاطرات زیادی از این ورزش‌ها در دوران جوانی دارد.
این طبیب محلی کهنسال کمک به تولد چندین سه قلو و ۲ قلو در منزل و بدون هیچ نوع امکانات درمانی را از مهمترین خاطرات دوران طبابت خود می‌داند.
این بانوی کهنسال با بیان اینکه بسیاری از بیماران و نوزادانی که مامای مادرشان در هنگام تولد بوده است پس از گذشت چهار دهه از عمرشان و با اینکه در استان‌های دیگر و حتی کشورهای دیگر زندگی می‌کنند هنوز با او ارتباط دارند گفت: همدلی و وجود ارتباط‌های صمیمی به جای پناه آوردن به دنیای مجازی نیاز جامعه امروز است که سلامت روانی انسان‌ها را تضمین می‌کند.
گل افروز محمدی که هم اینک هشت فرزند، ۲۲ نوه و ۱۰ نتیجه دارد، از کم شدن تعداد فرزندان خانواده‌ها انتقاد کرد.
وی با اشاره به اینکه کم شدن تعداد فرزندان سبب پیری جمعیت ایران شده از رسانه‌های ارتباط جمعی خواست برای ترویج فرهنگ فرزند آوری به جای تک فرزندی تلاش کنند.
این بانوی کهنسال احیای بازی‌های سنتی را برای نشاط جسمی و روحی مردم ضروری دانست.
گل افروز محمدی با اشاره به فواید داروهای گیاهی گفت: مصرف داروی های گیاهی باید با مشورت افراد صاحب نظر انجام شود.
**سلامتکده طب سنتی در یاسوج راه اندازی می شود
رئیس جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سلامت مردم با روشهای طب سنتی گفت: موسسه طب سنتی در یاسوج مرکز این استان راه اندازی می شود.
محمد سبحانی افزود: اقدامات اولیه با نهادهای مسئول، انتخاب مکان و رایزنی با متخصصان طب سنتی در استان فارس انجام شده است.
وی بیان کرد: با دریافت موافقت اصولی، سلامتکده طب سنتی در کهگیلویه و بویراحمد زیر نظر جهاد دانشگاهی این استان آغاز به کار خواهد کرد.
سبحانی بیان کرد: ایجاد مرکز فرآوری گیاهان دارویی نیز در دستور کار این نهاد قرار دارد و با تامین اعتبار، این مرکز نیز راه اندازی خواهد شد.
وی اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی مرکز فرآوری گیاهان دارویی استان را ۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: پیش از این تفاهمنامه تاسیس آن با استانداری کهگیلویه و بویر احمد منعقد شده بود و با تامین اعتبار آن، عملیاتی خواهد شد.
سبحانی گفت: این ۲ طرح در صورت راه اندازی علاوه بر جوابگویی به نیازهای سلامت استان، می تواند در زمینه اشتغالزایی نیز موثر باشد.ایرنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *