آخرین اخبار

افزایش پدیده قاچاق چوب نسبت به سنوات گذشته/ لزوم اقتصادی کردن طرح‌های منابع طبیعی

مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان جنگل‌ها با اشاره به افزایش قیمت چوب گفت: افزایش قیمت چوب منجر به افزایش قاچاق چوب شده است.

اشتراک گذاری
11 June 2021
کد مطلب : 63566

به گزارش پایگاه خبری ۱۹ آبان به نقل از فارس ، محمدرضا همتی در دیدار با مدیران منابع استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن گرامیداشت یاد البرز زارعی شهید عرصه منابع طبیعی گفت: کار در عرصه‌های منابع نوعی ایثار و از خودگذشتگی است.

مدیرکل بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان‌ جنگل‌ها با بیان اینکه منابع طبیعی مظلوم است و این مظلومیت باید به گوش مسئولان برسد، افزود: رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع شبانه‌روز دغدغه این سرمایه‌ها را دارد و دنبال راهکاری مختلف برای صیانت از جنگل‌ها و مراتع کشور است.

وی بیان کرد: به همین منظور طرح سه چهارده ۱۴۰۰ منابع طبیعی توسط رئیس این سازمان پیشنهاد شده که کهگیلویه و بویراحمد جزء استان‌های پیش‌رو در این زمینه است.

وی در ادامه با اشاره به سختی کار نیروهای منابع طبیعی آن را به مثابه کار در اتاق عمل دانست و گفت: مجوز استخدام ۲ هزار نفر در منابع طبیعی داده شده که ۹۶۰ نفر از آنان از خانواده شهدا و جانبازان است. این آزمون ظرف ماه‌های آینده برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پدیده قاچاق چوب گفت: بهره‌برداری از جنگل‌های شمال ممنوع شد از طرفی هم جلوی واردات چوب را گرفتیم و همین عوامل باعث افزایش قیمت چوب شده است،  متاسفانه پدیده قاچاق چوب نسبت به سنوات گذشته ۱۰ تا ۱۵ برابر افزایش داشته است.

همتی با بیان اینکه قبلا پدیده قاچاق چوب نداشتیم اما افزایش قیمت چوب موجب افزایش این پدیده شد، گفت: چوب از همین استان کهگیلویه و بویراحمد تا بندرعباس و بقیه استان‌ها قاچاق می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان جنگل‌ها  با بیان اینکه نمی‌توانیم در منابع طبیعی به عنوان ژاندارم عمل کنیم، افزود: راه‌های حفاظت از منابع طبیعی باید تغییر کند  یکی از راه‌هایی که رئیس سازمان جنگل‌ها، پیشنهاد داده جلب مشارکت مردم است و اگر بتوانیم مشارکت مردم را جلب کنیم موفق خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه برای منابع منافع تعریف کنیم، گفت: یکی دیگر از راه‌های حفظ منابع طبیعی این است که طرح اقتصادی برای مراتع و جنگل‌ها تعریف کنیم.

همتی بیانی شدن مراتع را خطر جدی برای منابع طبیعی دانست و عنوان کرد: طرح‌هایی که در راستای جلوگیری از بیابانی شدن اراضی بود اجرا نشد چرا که دولت متولی کاشت نهال و سایر برنامه‌ها بود اما منابع برای جلوگیری از بیابانی شدن اختصاص داده نشد.

همتی عنوان کرد: البته می‌توانیم از منابعی که بیابانی شدند استفاده و درآمدزایی کرد این مکان‌ها می‌توانند  موجب جذب گردشگر شوند همچنین برای ایجاد نیروگاه بادی و خورشیدی و سایر مسائل مورد استفاده قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی نیازمند اجرای طرح‌های اقتصادی است که تعریف و در اختیار مردم قرار دهیم.

در این دیدار‌ که بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها حضور داشت، غلام‌حسین حکمتیان‌اصل با اشاره به مشکلات منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای حفظ جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد با کمبود نیرو مواجه هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای اطفاء حریق و مراقبت از عرصه‌ها با کمبود نیرو و قرق‌بان مواجه هستیم که امیدواریم سازمان جنگل‌ها برای این مشکل استان چاره‌اندیشی کند.
انتهای پیام/۸۲۰۲۴


این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *