آخرین اخبار

حیات وحش؛ ظرفیت مغفول اشتغال و سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد

 ایرنا – حیات وحش یکی از ظرفیت های مهم اشتغال و سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد است که تحقق آن ضمن صیانت از گونه های حیات وحش باعث جذب گردشگران نیز می شود. این استان با ۲۴۰ گونه پستانداران، بیش از ۲۰۰ گونه پرندگان ، ۳۹ گونه خزندگان، ۹ گونه ماهیان و سه گونه […]

اشتراک گذاری
07 September 2020
کد مطلب : 55891

حیات وحش؛ ظرفیت مغفول اشتغال و سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد

 ایرنا – حیات وحش یکی از ظرفیت های مهم اشتغال و سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد است که تحقق آن ضمن صیانت از گونه های حیات وحش باعث جذب گردشگران نیز می شود.

این استان با ۲۴۰ گونه پستانداران، بیش از ۲۰۰ گونه پرندگان ، ۳۹ گونه خزندگان، ۹ گونه ماهیان و سه گونه دوزیستان از زیستگاه های مهم حیات وحش منطقه زاگرس محسوب می شود.

کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ  از گونه های مهم حیات وحش در کهگیلویه و بویراحمد و کبک، تیهو، بحری و دلیجه جزو گونه های شاخص پرندگان در این استان محسوب می شود.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن هفت منطقه حفاظت شده  و پنج منطقه شکار ممنوع ظرفیت های خفته زیادی برای سرمایه گذاری در زمینه حیات وحش دارد.

دنا، دنای شرقی، خاییز سرخ ، خامی، دیل ، سولک و سیوک از جمله مناطق حفاظت شده این استان است.

پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش نیز جزو مناطق شکار ممنوع کهگیلویه و بویراحمد است.

با وجود این ظرفیت ها اما  هنوز سرمایه گذاری خاصی برای قرق مناطق مناطق حفاظت شده،پرورش گونه های حیات وحش،آموزش. برنامه های پژوهشی یا باغ وحش در این استان ایجاد نشده است.

کارشناسان حوزه گردشگری می گویند: با توجه به این نکته که کهگیلویه و بویراحمد سالیانه میزبان سه میلیون گردشگر است سرمایه گذاری در زمینه حیات وحش افزون بر پر کردن اوقات فراغت شهروندان نقش مهمی در معرفی جاذبه های طبیعی این استان به ایرانگردان و جهانگردان نیز دارد.

ظرفیت های سرمایه گذاری

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد معتقد است ظرفیت پرورش گونه های حیات وحشی مانند قوچ،میش،کل،بز در استان وجود دارد.

سید اسدالله هاشمی افزود: تاکنون تنها یک سرمایه گذار که از متخصصان دامپزشکی است برای پرورش گونه های حیات وحش مانند قوچ و میش اقدام کرده است که هم اکنون در مرحله اخذ مجوز است.

وی بیان کرد: در این طرح افزون بر پرورش گونه های حیات وحش برنامه های تحقیقاتی و آموزش نیز پیش بینی شده است.

هاشمی با اشاره به سختی های کار با حیات وحش تاکید کرد: علاقه به حیات وحش در کنار مشاوره گرفتن از نیروهای بازنشسته محیط زیست به سهولت کار برای سرمایه گذاران کمک می کند.

وی با یادآوری موفقیت های استان های دیگر در سرمایه گذاری حوزه حیات وحش گفت: سفر به این استان ها و مشاهده تجربیات آنان گامی سودمند برای بهره وری بهتر در این حوزه است.

هاشمی عنوان کرد:سرمایه گذاری در زمینه قرق و پرورش گونه های حیات وحش باعث اشتغالزایی برای جوامع محلی و به دنبال آن کاهش شکار گونه های حیات وحش می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ماهورهای مناطقی بی بی حکیمه در گچساران از مناطق مستعد برای قرق مناطق حفاظت شده در استان است.

هاشمی اظهار داشت: سرمایه گذاران در صورت پرورش گونه های حیات وحش با فروش گونه های نر درآمد قابل توجهی کسب می کنند.

راه اندازی باغ وحش

وی افزود: احداث باغ وحش راهکار دیگری برای بهره وری از این  ظرفیت هاست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به هزینه های بالای  راه اندازی باغ وحش در استان گفت: شهرداران با استفاده از منابع مالی و زمین های دولتی می توانند برای تحقق این امر پیشگام شوند.

هاشمی ابراز داشت: در صورت راه اندازی باغ وحش افزون بر جذب گردشگران،ایجاد فرصت های شغلی گونه های زخمی حیات وحش نیز در این مکان ها تیمار می شوند.

وی بیان کرد: محیط زیست به عنوان دستگاه نظارت کننده پس از بررسی اسناد متقاضیان به سرمایه گذاران مجوز اعطا می کنند.

هاشمی ابراز داشت: دولت نیز با اعطای تسهیلات بانکی متقاضیان سرمایه گذاری در زمینه حیات وحش را حمایت می کند.

پرنده نگری

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد پرنده نگری را از دیگر ظرفیت های حیات وحش دانست و افزود:تلسکوپ و دوربین شکاری از تجهیزات مورد نیاز برای پرنده نگری است.

هاشمی عنوان کرد:دریاچه پشت سد کوثر،مارون،حاشیه رودخانه هایی مانند بشار و زهره،کوه گل خاریدون و آب سیاه از مناطق مستعد پرنده نگری در استان است.

پرنده نگری شاخه ای از بوم گردی یا اکوتوریسم و یکی از پرطرفدارترین انواع  گردشگری محسوب می شود که در کشورهای مختلف جهان علاقه مندان زیادی دارد به طوری که تنها در کشور انگلیس بیش از ۳۰۰ هزار پرنده نگر حرفه ای وجود دارد.

پرنده نگری تفریحی بسیار جذاب است که تنها با رفتن به دامان طبیعت و به ویژه حاشیه تالاب ها با تماشای انواع پرندگان زیبا امکان پذیر است.

کارشناسان اکوتوریسم معتقدند که پرنده نگری در دنیا به عنوان یک تفریح سالم مطرح است به طوری که در کشورهای اروپایی  بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: توسعه صنعت پرنده نگری در استان نیازمند ثبت تالاب هاست.

هاشمی افزود: هنوز هیچ یک از تالاب های کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت نشده است.

وی بیان کرد:سه تالاب استان از جمله برم الوان و مورد زرد زیلایی قابلیت ثبت دارد.

هاشمی ابراز داشت: در صورت ثبت ملی این مناطق  در کنوانسیون تالاب های کشور امکان اختصاص اعتبار برای ایجاد زیرساخت ها فراهم می شود.

وی عنوان کرد: اختصاص خودروهای کمک دار برای جابه جایی گردشگران،جذب راهنماهای گردشگری و حفاظت از این مناطق از نیازهایی است که در صورت ثبت ملی می تواند با مشارکت میراث فرهنگی و گردشگری،بخش خصوصی و حفاظت محیط زیست انجام شود.

کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

این استان دارای دو منطقه سردسیری و گرمسیری است.

شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده‌اند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *