آخرین اخبار

دو رتبه اول برای کهگیلویه و بویراحمد در کشور

کهگیلویه وبویراحمد رتبه نخست نرخ معلولیت در کشور مدیرکل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد در مراسمی در یاسوج که به مناسبت روزجهانی معلولان برگزار شد گفت : این استان با ۱۸ هزار و پانصد معلول در جایگاه نخست نرخ معلولیت در کشور قرار دارد که از این تعداد  ۶ هزار نفر زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند . […]

اشتراک گذاری
04 December 2016
کد مطلب : 4509

کهگیلویه وبویراحمد رتبه نخست نرخ معلولیت در کشور

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد در مراسمی در یاسوج که به مناسبت روزجهانی معلولان برگزار شد گفت : این استان با ۱۸ هزار و پانصد معلول در جایگاه نخست نرخ معلولیت در کشور قرار دارد که از این تعداد  ۶ هزار نفر زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند .

موسوی امجد علت نرخ بالای معلولیت در این استان را ناشی از عوامل ژنتیکی و نبود یا کمبود مراکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک در استان  دانست و افزود : برای پیشگیری از تولد کودکان دارای معلولیت ، برای نخستین بار در کشور ، انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج درکهگیلویه وبویراحمد اجباری شده است .
وی گفت : این استان طی دوسال اخیر ، از نظر مناسب سازی محیط برای معلولان در بین استانهای کشور جزو رتبه های آخر بود که با اقدامات انجام شده و مناسب سازی شهرها و ادارات ، جایگاه کهگیلویه وبویراحمد به رتبه های نخست ارتقاء یافته است .
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد به کمبود مراکز مشاوره ژنتیک و نبود آزمایشگاه ژنتیک در استان هم اشاره کرد و گفت : طبق  قانون حمایت از معلولان، دستگاه های اجرایی مکلف به اختصاص ۳ درصد از سهمیه استخدامی خود به معلولان شده اند .
درپایان این مراسم از ۱۵ معلول نمونه در زمینه های مختلف و دستگاه های برترکهگیلویه وبویراحمد در زمینه ارائه خدمات به معلولان تجلیل شد .

کهگیلویه و بویراحمد رتبه اول در اهدای عضو در ایران

مسئول هماهنگی و رابط پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می‌گوید که این استان در سال جاری رتبه اول پیوند عضو را در کشور کسب کرده است.

ساسان عباسی روز یکشنبه به ایرنا گفت: با توجه به نسبت جمعیت و اهدای عضو تعداد بیماران مرگ مغزی به ازای هر یک میلیون نفر از ابتدای سال جاری تاکنون کهگیلویه و بویراحمد توانسته است که رتبه اول کشور را به‌دست آورد.
کهگیلویه و بویراحمد کمتر از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
این استان در سال گذشته در کشور همین رتبه را کسب کرده بود.
عباسی تصریح کرد: به طور متوسط ۸۲،۵ درصد خانواده بیماران مرگ مغزی در استان برای اهدای اعضای بیماران خود رضایت داده‌اند که این رقم در کشور ۷۶ درصد است.
وی گفت: در چهار سال گذشته ۱۰۰ بیمار مرگ مغزی در استان اعضای ۵۷۰ عضو خود را اهدا کردند که ۹۵ درصد اعضا پیوند شده است.
اهدای عضو بیماران مرگ مغزی شده در استان کهگیلویه و بویراحمد، اینک به یک فرهنگ عمومی در بین مردم این استان تبدیل شده است.
با رواج فرهنگ پیوند عضو در میان مردم این استان، خانواده بیماران مرگ مغزی شده خود با واحد هماهنگی پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هماهنگی و زمینه اهدای اعضای بدن فرزند خود را فراهم می‌کنند.
افزون بر ۱۹۸ مورد اهدای عضو در پنج سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته که در این میان افزون بر ۵۵۰ عضو از این بیماران مرگ مغزی به بیماران نیازمند پیوند زده شد.
واحد فراهم آوری پیوند اعضا از سال ۱۳۹۰ در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شده است.
۱۹ مورد اهدای عضو در سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته که از این تعداد افزون بر ۶۵ عضو به بیماران نیازمند پیوند زده شده است.
پارسال ۲۸ مورد اهدای عضو در استان صورت گرفت که از این تعداد ۱۱۰ عضو به بدن افراد نیازمند پیوند زده شد.
جوان‌ترین اهدا کننده عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد کودک ۱۹ ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو فردی ۷۱ ساله بوده است.
انجمن اهدای عضو در روزهای اخیر در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد با هدف ترویج بیشتر فرهنگ اهدای عضو تشکیل شده است.
ساسان عباسی گفت: بیش از ۵ هزار نفر از مردم نوعدوست و نیکوکار استان فرم اهدای عضو بعد از مرگ را تکمیل کرده‌اند.
قرار است توسط انجمن اهدای عضو استان ‘جشن نفس’ با شرکت خانواده‌های اهدا کننده عضو در یاسوج برگزار شود.
براساس آمار سالانه بین پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در ایران رخ می‌دهد و روزانه بین هفت تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو جان می‌سپارند.
این آمار حاکی است که روزانه ۲۰ بیمار مرگ مغزی در کشور بدون اهدای اعضای بدن خود می می‌میرند.
براساس گزارش‌های انجمن اهدای عضو ایران در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار دریافت عضو اضافه می‌شود، در هر ۷۰ دقیقه یک نفر در کشور با مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهد، در هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد و در هر ۱۲ ساعت یک بیمار در ایران موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی بازمی‌گردد.
این آمارها نشان می‌دهد فرهنگ اهدای عضو باید بیش از پیش گسترش یابد تا شمار بیشتری از هموطنان بتوانند شانس دوباره‌ای برای زندگی داشته باشند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *