آخرین اخبار

انقلابی بودن عین اعتدال است/ کسی که انقلابی نیست عدول گراست نه اعتدال گرا

ستار هدایتخواه دیشب در جمع دانشجویان شرکت کننده در دوره خط امام کهگیلویه و بویراحمد در قم، بهسبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: لازمه ایجاد تمدن اسلامی ترویج سبک زندگی اسلامی است . وی به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص سبک زندگی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در عرصه اقدام و عمل […]

اشتراک گذاری
15 September 2016
کد مطلب : 341

ستار هدایتخواه دیشب در جمع دانشجویان شرکت کننده در دوره خط امام کهگیلویه و بویراحمد در قم، بهسبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: لازمه ایجاد تمدن اسلامی ترویج سبک زندگی اسلامی است .

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص سبک زندگی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در عرصه اقدام و عمل نسبت به سبک زندگی، هیچ اقدام جدی در کشور صورت نگرفت و این در حالی است که سبک زندگی عرصه عمل است نه نظریه پردازی.
مسئول قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا (عج) در استان افزود: رهبر معظم انقلاب اشاره کردند که همه در ایجاد تمدن اسلامی و تحقق آن مسئولیت دارند وما حد اقل در حوزه زندگی شخصی این سبک زندگی را شروع کنیم.
وی سبک زندگی ما در خیلی از عرصه ها را غربی دانست و گفت: ما برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی باید از سبک زندگی غربی عبور کنیم.
هدایتخواه افزود: اگر قرار است در عرصه مبارزه با استکبار ه و مبارزه با مظاهر شیطانی غرب نقشی ایفا کنیم، باید به این موضوع توجه کنیم و مصادیق و نمونه و جلوه های سبک زندگی غربی را نفی کنیم و سبک زندگی اسلامی را جایگزین نماییم.
وی در ادامه به بیان شش ویژگی مهم سبک زندگی اسلامی پرداخت و گفت: توحید محوری که روح عمل انسان مسلمان است، مهم ترین ویژگی سبک زندگی اسلامی است و ر وح زندگی مسلمان را باید توحید محور تعریف کینم.
این استاد اخلاق توحید محوری در زندگی اسلامی را به دو معنا تفسیر کرد و گفت: یک معنای این مفهوم این است که تمام اوامر در زندگی دینی از امر خدا سرچشمه میگیرد، مثلا در پوشش، لباسی که خدا می پسندد و در خوراک غدایی که مورد نفی پرودگار نباشد، مورد نظر است.
وی افزود: ملحد برای کارهاش می گوید دوست دارم که این جوری غذا می خورم و لباس می پوشم و رفتار می کنم؛ ولی این پاسخ انسان موحد نیست، پاسخ انسان موحد این است که چون خدا این گونه می پسندد. و انسان مومن در همه عرصه ها خواست خدا  را مد نظر قرار می دهد.
هدایتخواه معنای دوم توحیدی بودن سبک زندگی را رسیدن به خدا دانست و گفت: سبک زندگی توحید محور است یعنی در خلال همین کارهای خوردن و خوابین و پوشیدن و … است که به قرب الاهی می رسید.
وی دومین ویژگی سبک زندگی اسلامی را کمال طلبانه بودن آن دانست و گفت: هیچ رفتاری در زندگی دینی، از پست ترین کارها تا مقدس ترین آنها عبس و بیهوده نیست بلکه تمام عرصه های زندگی می خواهند ما را به کمال برسانند؛ به عنوان مثال در رساله های عملیه چندین مسأله فقط در خصوص شیوه دستشویی رفتن که به ظاهر امری پست است داریم.
هدایتخواه جامعیت سبک زندگی اسلامی را سومین ویژگی سبک زندگی اسلامی دانست و گفت:این جامعیت به چهار معنامورد توجه قرار می گیرد؛ اول به این معنا که هم به نیاز های فردی توجه می شود و هم به نیاز های اجتماعی؛ دوم به این معناست که هم به دنیا و نیاز های دنیوی توجه دارد و هم به نیازهای اخروی؛ معنای سوم توجه به نیاز های مادی و معنوی به طور همزمان است و معنای چهارم جامعیت سبک زندگی اسلانی توجه به نیاز های غریزی و فطری استو هیچ غریزه ای در اسلام تعطیل نمی شود بلکه تعدیل می گردد.
وی واقع بینانه بودن و دارای قابلیت اجرا را چهارمین ویژگی سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: چون این سبک زندگی واقع بینانه و مبتنی بر نیاز های حقیقی انسان هستند و آرمانگرا و دست نیافتنی نیستند، قابلیت اجرای آن از سبک زندگی غربی و مشرکانه آسان تر است.
هدایتخواه مسئولانه بودن را پنجمین ویژگی سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: این مسئولانه بودن به این معناست که در زندگی اسلامی، انسان یله و رها نیست و نسبت به خدا، خود، دیگران و طبیعت مسئولیت دارد و اجازه ندارد حقوق هیچ کدام از این ها را ضایع کند.
اعتدال گرایانه بودن، ششمین ویژگی است که ستار هدایتخواه به عنوان ویژگی های سبک زندگی اسلامی مطرح و تصریح کرد: اعتدالی که در سیاست کنونی مطرح است به معنای عدول است و عین انحراف است.
وی به اعتدالی بودن آموزه های دینی اشاره کرد و گفت: خود اموزه های دینی ما اعتدال گرایانه طراحی شدند و ایین ما اییین اعتدال است و این آموزه ها نیازی به معتدل کردن ما ندارند.
وی کوتاه آمدن از دین را عدول دانست و گفت: انقلابی بودن عین اعتدال است و کسیکه انقلابی نیست عدول گراست نه اعتدال گرا.
هدایتخواه در ادامه به موضوع ازدواج در سبک زندگی اسلامی پرداخت و به سوالات دانشجویان پاسخ گفت.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *