آخرین اخبار

گزارشی دیدنی از کشاورز گچسارانی+ تصاویر

“به لیمو” گیاهی است که امروزه به وفور در گچساران کشت و کار می شود. این محصول در معالجه سوء هاضمه، نفخ، دردهای عصبی، سردردهای یک طرفه، سرگیجه و علائم سرماخوردگی به کار می رود و دمنوش آن از بهترین نوشیدنی های روی زمین به شمار می رود .

اشتراک گذاری
13 November 2016
کد مطلب : 3079

در میان گروه های مختلف هر جامعه ، بدون تردید نقش کشاورزان به دلیل تامین یکی از مهمترین نیازهای بشری یعنی غذا ، نقشی کاملا متمایز و برجسته ای است، از این رودر تاریخ کهن دیاربام نفت ایران جایگاه و نقش طبقه کشاورز همواره مورد اهتمام خاصی بوده است .

“کردی پوساعد” ۵۳ ساله در زمین۲ هکتاری اش دردشت امامزاده جعفر(ع)گچساران به کاشت ۸۰هزار نهال” به لیمو” پرداخته است و برای ۵۰ نفر به طور مستقیم وغیرمستقیم و به صورت فصلی اشتغال زایی کرده ومحصول سالم و ارگانیک او در استانهای مختلف همچون تهران،اصفهان ،قم و دیگر استان های کشور نیز خریدار دارد.

 “کردی” از ۱۹ سال گذشته تا امروز به کشاورزی مشغول است وحدود ۳ سال است با توجه به اطلاعاتی که از طریق دیگرکشاورزان، نمایشگاه‌ها، رسانه ها و نهاد جهاد کشاورزی به دست آورده است، به تولید محصول سالم و ارگانیک “به لیمو” در گچساران اقدام کرده‌ است.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی که در کنار دیگر کشاورزان این خطه دردشت امامزاده جعفر(ع)گچساران به پرورش گیاه دارویی و معطر “به لیمو” پرداخته است در این خصوص می گوید:از سال ۷۶کشاورزی را شروع کردم، زمینی داشتیم  بالغ بر۵ هکتار که سالها به کشت گندم ،جو و ذرت در آن مشغول بودیم.

وی می افزاید:از سال ۹۲به دلیل هزینه های بالا و بروز برخی مشکلات و با توجه به امکاناتی که در اختیارمان بود ، با انجام تحقیقات لازم در زمینه کشت به لیمو و نیزبا اخذ تسهیلاتی از صندوق کارآفرینی رو به کشت این گیاه دارویی آوردیم.

این کشاورز گچسارانی اظهارکرد:هزینه های جانبی کمتر نسبت به برخی از دیگر محصولات کشاورزی ، موجب شده است تا در تولید این محصول ثابت قدم باشیم.در حال حاضر۲هکتاراز۵هکتارزمین کشاورزی ام رادر کنارکشت دیگر محصولات  به تولید “به لیمو” اختصاص داده ایم.

پورساعد تصریح کرد: دراین مزرعه با تعدادی از اعضای خانواده ام به طور ثابت مشغول به کار هستیم و در زمان برداشت تعداد کارگران به ۴۰ الی ۵۰ نفر هم می رسد. زمان برداشت نیزهر ۲ماه یکبار است و این فاصله برداشت بیش از ۲هفته به طول می انجامد که میزان برداشت از هر هکتار در هر سال بیش از ۲و نیم تن خواهد بود.

وی با اشاره به زمان کاشت و برداشت این محصول پرخاصیت گفت:اسفندماه مناسب ترین زمان کاشت این محصول به شمار می رود و زمان برداشت این محصول از خردادماه و هر دو ماه یکبار انجام می شود که به نوعی اواخر آبان ماه در این شهرستان خواهد بود.

به گفته این فعال عرصه اقتصادمقاومتی آخرین برداشت محصول به لیمو تا قبل از سردی هوا انجام می شود و درهر سال سه مرتبه برداشت خواهند داشت و این کار تا حدود ۵سال ادامه دارد.

این تولید کننده به لیمو،درادامه  بازار فروش این محصول را بسیار نامناسب و سخت برشمرد و گفت: هر کیلو به لیمو حدود ۳۰ هزار تومان در بازار(دلال) به فروش می رسد. اگر حدود ۱۰ هزار تومان را بابت دیگر هزینه ها محاسبه کنیم که حدود ۳۳ درصد می شود مابقی آن که ۶۷ درصد محسوب است، سود کشاورز می شود.

پورساعد در ادامه با اشاره به موانع پیش روی فروش محصولات خود می گوید:متاسفانه ارزان فروشی تولیدات کشاورزان یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان گچسارانی است. کشاورزان زحمت کش هر سال در فصل برداشت بعضا به دلیل فراوانی عرضه و نبود بازار مناسب فروش، مجبوربه فروش محصولاتشان به قیمتی نازل به دلالان هستند که در حقیقت سود اصلی نصیب همان دلالان می شود.

وی وجود دلالان ، واسطه ها و نابسامانی بازار فروش را از مهم ترین مشکلات خود می داندو می افزاید:مسئولان باید کشاورزان را حمایت کنند و مشکلات مربوط به سختی فروش تولید کنندگان “به لیمو” را مرتفع کنند تا محصولشان تنها محدود به فروش در عطاری های شهرستان ختم نشودو در تلاش برای عرضه تجاری آن نیز باشد.

پور ساعد می گوید :سختی کار به لیمو در سال اول کشت است.  بازدهی این کار پس از گذشت ۴ماه به بعد آغاز خواهد شد،در سال اول و دوم هر کیلو به لیمو حدود ۶۰هزار تومان به فروش می رفت و امروز متاسفانه با باز شدن پای دلالان به این عرصه قیمت این محصول امسال تا ۳۰هزار تومان هم نزول کرده است.

وی درآمد سالانه خود را در سال های فراوانی و فروش خوب محصول ۶۰تا۷۰ میلیون درهر هکتارعنوان می کند و می گوید: اگر مردم از خواص درمانی گیاه به لیمو اطلاع یابند، بازار فروش آن در منطقه و استان های همجوار نیزبالاخواهد رفت.

 این فعال عرصه اقتصادمقاومتی گفت:با گذشت رنج ها و سختی های زیاد ونیز ضرر و زیان این محصول امروز توانسته ایم به تولید بالایی برسیم. به لیمو نیاز به هرس ندارد و این باعث می شود که به کارگر دائم هم نیازی نباشد. این محصول یک گیاه خشکباری است و می توان آن را خشک نمود و در بازارعرضه کرد ، این محصول ارگانیک است و ازسم و کود برای پرورش این محصول استفاده نمی شود.

“به لیمو” نام گیاه دارویی معطری است که بوی خوشایندی شبیه به بوی لیمو دارد. این گیاه دارای برگ‌های ساده سرنیزه‌ای به طول ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر با قاعده گره‌ای و عموما به‌صورت دسته‌های سه تایی در هر گره است.در ایران این گیاه در استان‌های شمالی و برخی استان های جنوبی نیز کشت می‌شود.

 

به لیمو،این گیاه معطر دارویی چند سالی است که در شهرستان گچساران کشت می شود وخواص آن در درمان سوء هاضمه، نفخ، سردردهای یک طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علائم سرماخوردگی کاربرد به سزایی دارد.به لیمو در تقویت حافظه و ایجاد آرامش نیز مفید است و همچنین به عنوان ادویه در مصارف خانگی نیز کاربرد دارد، از سویی اسانس به لیمو دارای خواص باکتری کش و حشره کش بوده و همچنین در صنعت عطرسازی نیز از آن استفاده می شود.

 برگ و اسانس به لیمو را باید دور از نور، در جاى خنک و در ظروف در بسته نگهدارى کرد دمنوش به لیمو نوعی دمنوش پرخاصیت است که به آن چای جادویی و چای آرام بخش می گویند ،به نوعی از بهترین نوشیدنی های روی زمین به شمار می رود چرا که  دم کرده آن فوق العاده آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاب است .

طرز تهیه چای به لیمو:

یک قاشق غذاخوری برگ به لیمو را در قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل به شیرین کردن دمنوش، می توانید از نبات یا عسل استفاده کنید.

خواص چای به لیمو :

طبیعت گرم ، خواب آور شب ، آرامبخش، ضد میگرن ، ضد سردرد ، ضد تپش قلب ، تقویت حافظه ، ضد نفخ ، تقویت معده و ضد آسم.

 این دمنوش به رفع تپش قلب کمک می کند واسترس و خستگی های روحی را کاهش داده و برای درمان بی خوابی مناسب است.

گزارش از یاسر مرادی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *