آخرین اخبار
اشتراک گذاری
27 February 2019
کد مطلب : 26152

سخنگوی وزارت کشور “دوم اسفندماه سال ۹۸” را تاریخ برگزاری انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرد.با این حساب کمتر از یک سال دیگر این انتخابات برگزار می شود اما ماه های پیش از روز انتخابات از حساسیت زیادی برای کاندیداها و جریانات سیاسی برخوردار است.فضای رسانه ای و سیاسی شهرستان گچساران مدت هاست رنگ انتخاباتی به خود گرفته است.

روز گذشته همزمان با هفتم اسفند که یادآور انتخابات مجلس دهم بود،نماینده گچساران و باشت در پیج اینستاگرامی خود بر عهدش با مردم تاکید کرد.

تاجگردون توانست در انتخاب مجلس دهم نظر هفتاد و سه درصد رای دهندگان را به خود جلب کند،این میزان بالای رأی مطالبات سنگینی از نماینده را بهمراه آورد که همه آنها محقق نشده و پیش بینی ها از ریزش بخشی ملموسی از آرای او حکایت دارد،گرچه خیلی تلحلیلگران ریزش و رویش در یک فرایند انتخاباتی را امری طبیعی قلمداد می کنند اما نمی توان نارضایتی هایی که در گچساران و باشت بوجود آمده را نادیده گرفت.

یک ساله باقی مانده تا انتخابات زمان طلایی برای تاجگردون است که بتواند به بخشی از نارضایتی ها پاسخ قانع کننده ای دهد،از سوی دیگر جریان رقیب نماینده گچساران و باشت در تدارک یک حضور قوی جهت رقابت با وی هستند.اگر شرایط به گونه ای پیش رود که تاجگردون احساس خطر کند این احتمال وجود دارد که او قید گچساران و باشت را زده و به سمت حضور در لیست های انتخاباتی در کلان شهرها از جمله تهران گرایش پیدا کند.عامل دیگری که می تواند در این تصمیم تاجگردون اثر بگذارد بحث بیماری چند ماه پیش وی است که بخواهد از حجم فشارها و مراجعات مردمی از خود بکاهد.

عملکرد تاجگردون به گونه ای بوده که او می تواند هم در یک لیست اصلاح طلب قرار بگیرد و هم در کنار اصولگرایان معتدل و نزدیک به جریان علی لاریجانی باشد.

گرچه برخی تحلیل گران از هم اکنون انتخابات مجلس آینده در گچساران و باشت را دو قطبی میان تاجگردون و سید قدرت الله حسینی اعلام می کنند اما به فرض حضور قطعی تاجگردون احتمال اینکه این انتخابات ضلع و قطب سومی داشته باشد زیاد است و آن کسی نخواهد بود جز اردلان زینل زاده.

حواشی رخ داده برای زینل زاده این ذهنیت را بوجود آورده که او نتواند در انتخابات حضور برساند اما بنظر می رسد خود وی این ذهنیت را نداشته و کماکان تحرکات سیاسی خود پیرامون انتخابات آینده را حفظ کرده و قصد حضور دارد.

ضلع چهارم انتخابات می تواند جریان قشقایی باشد که با توجه به شرایطی که بر این جریان حاکم شده مشخص نیست آنان به چه سمتی خواهند رفت.احتمال اینکه ارای قشقایی ها میان تاجگردون و رقبا تقسیم شود زیاد است.

برخی ها بر این باورند که حضور همزمان حسینی و زینل زاده یعنی پیروزی قاطع تاجگردون اما برخی نظر دیگری دارند. جلسات اصولگرایی پیرامون وحدت و اتخاذ تصمیمات نهایی هنوز شروع نشده اما حضور همزمان حسینی و زینل زاده در صورت عدم کارشکنی و دست یاری چهره هایی چون علیمراد جعفری،بیعت اصل و …چه نتایجی بهمراه خواهد داشت.

به نظر می رسد نظر و ایده آل برای علیمراد جعفری بر این است که خود و سیدقدرت کنار رفته و بر شخص سومی مثل زینل زاده اجماع کامل صورت بگیرد که بعید است این اتفاق رخ دهد و حسینی خواهد آمد.

برای تاجگردون با توجه به مجموعه نارضایتی ها، فعلا نمی توان کف رأی بیش از سی تا سی و پنج هزار نفری برای او در نظر گرفت. باید دید مابقی آرای شهرستان گچساران و باشت که حدود شصت هزار رأی است چگونه توزیع خواهد شد و این به نحوه و تعداد حضور کاندیداها با گرایشات منطقه ای بستگی دارد.

برخی تحلیل گران معتقدند سید قدرت در باشت رأی اول را نسبت به تاجگردون و زینل زاده به دست خواهد آورد و زینل زاده هم سهمی از سبد باشت دارد.اما در گچساران وضعیت جور دیگری است.

ادامه تحلیل در بخش دوم

این مطلب بدون برچسب می باشد.

۴ responses to “بررسی انتخابات آینده گچساران و باشت/ احتمال کوچ انتخاباتی تاجگردون”

  1. Anonymous says:

    تاجگردون دیروز تو سخنرانیش اعلام کرد آگه من نباشم من تایین میکنم کی باشه یعنی رای مردم و میزان رای ملت است را نقض میکند و دیکتاتوری محض رضا شاه هم چنین ادعایی نمی کرد یعنی ما مردم گچساران و طوایف مختلف و قشقاییها و بویراحمدی ها و بهبهانی ها و نورآبادی ها و لیشتر و دیل و کهگیلویه و بندری ها و اصفهانی ها و شرکت نفتی ها وبقیه اقشار و تفکرات و نخبه گان و باوی های مستقل اینقدر ذلیل و بدبخت و بی اثر شده ایم که بود و نبودمان فرق نمی کند باید در انتخابات آینده جواب این رجز تاجگردون را بدهیم و ثابت کنیم که وجود داریم و میزان رای ملت است

  2. باشتی says:

    با عرض سلام شما که معنی سخنان تاجگردون نگرفتی ونمیتوانی جای مردم تصمیم بگیر کارهای که تا مگردان تو این دو دوره انجام داد کسی تا حالا تو تهران هم نتونسته انجام بده اگه این استان از لحاظ بودجه پیشرفت کرده به همت او بوده پس از روی احساس حرف نزن خدایی هست فردا باید جوابگو باشی

    • Anonymous says:

      دوست من اصلا احساسی نیست چون اولا تمام مطالب سایت ها و مطالب را در این مورد بخوان تا متوجه شوی تفسیر نخبه گان را دوما ما نگفتیم کار نکر د میگوییم و میگویند جهت دار و پو پو لیستی و برای رای است سوما عوارض کارها و سیاستهایش بیشتر از منافعش هست افزایش اختلاف طبقاتی و افزایش تازه به دوران رسیدگان بیرحم و پول پرست و قوم گرا و پارتی باز و در مقابل افزایش بیکاری و تبعیض و کم کاری و ایجاد شهروند درجه دو و سه و به حاشیه رانده شدن ایل بزرگ قشقایی و بویراحمد و بختیاری و کهگیلویه ای و بقیه ساکنان شهرستان گچساران و باشت مانند خوزستانی ها و اصفهانی ها و………. و علنا میگوید یا خودم هستم یا یکی دیگر را تعیین میکنیم پس رای مردم چیه خوب آگه ۱۲۰ هزار غیر باشتی و بیست هزار باشتی غیر تاجگردونی رای ندهند چطور با چند هزار رای اطرافیان سرمایه دارش میتونه ربه مجلس یا کسی را بفرسته

    • Anonymous says:

      دوست من اصلا احساسی نیست چون اولا تمام مطالب سایت ها و مطالب را در این مورد بخوان تا متوجه شوی تفسیر نخبه گان را دوما ما نگفتیم کار نکر د میگوییم و میگویند جهت دار و پو پو لیستی و برای رای است سوما عوارض کارها و سیاستهایش بیشتر از منافعش هست افزایش اختلاف طبقاتی و افزایش تازه به دوران رسیدگان بیرحم و پول پرست و قوم گرا و پارتی باز و در مقابل افزایش بیکاری و تبعیض و کم کاری و ایجاد شهروند درجه دو و سه و به حاشیه رانده شدن ایل بزرگ قشقایی و بویراحمد و بختیاری و کهگیلویه ای و بقیه ساکنان شهرستان گچساران و باشت مانند خوزستانی ها و اصفهانی ها و………. و علنا میگوید یا خودم هستم یا یکی دیگر را تعیین میکنیم پس رای مردم چیه خوب آگه ۱۲۰ هزار غیر باشتی و بیست هزار باشتی غیر تاجگردونی رای ندهند چطور با چند هزار رای اطرافیان سرمایه دارش میتونه بره به مجلس یا کسی را بفرسته

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *