آخرین اخبار

نقدی بر سخنان رئیس تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد / هدف ، وسیله را توجیه نمی کند / منطق “رابین هودی” در اسلام مترود است

این منطق معروف است به منطق “رابین هودی” که با یک اقدام خلاف به مبارزه با خلافکاران برویم! چرا که رابین هود از ثروتمندان می دزدید تا به فقرا بدهد؟ در صورتی که اسلام چنین منطقی را کاملا نهی می کند.

اشتراک گذاری
22 October 2018
کد مطلب : 21926
یکی از معظلات و دردهای بی درمان در شهر یاسوج ، موضوع وانت بارهای میوه فروش است که هم نظم شهر را به هم ریخته اند و در بعد اقتصادی هم باعث نوعی بی نظمی و اخلال در سیستم اقتصادی شهر شده اند. به گونه ای که موضوع عرضه و تقاضا را به حاشیه برده اند و نظارت بر کار آن ها هم به نوعی دچار اخلال می شود چرا که در صورت تخلف امروز ، تضمینی برای مواخذه فردا در محل نیست و حتی تضمینی برای بازخواست یک ساعت پس از جرم هم وجود ندارد. اما گویا رئیس تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد در حمایت از این وانت بارها منطق دیگری دارد که به نظر می رسد قابل نقد است.

رضا زیرایی در گفت و گو با امید زاگرس ابراز داشت: علیرغم بی نظمی هایی که توسط وانت بارهای میوه فروش در سطح شهر یاسوج و دیگر شهرهای استان وجود دارد اگر وانت بارهای فروش نبودند سیب زمینی و پیاز هم نمی توانستیم بخریم زیرا در تعدیل قیمت ها نقش دارند.
وی از نبود میدان میوه و تره بار در شهر یاسوج انتقاد کرد و گفت: چرا قیمت میوه هایی که در این استان به مردم فروخته می شوند از قیمت میوه در سایر استان های کشور گران تر است؟! این در حالی است که برخی از میوه ها در خود استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می شوند .
وانت هایی میوه فروش در شهر یاسوج علاوه بر ترافیک و بی نظمی مشکلاتی را نیز در تردد مردم بوجود می آوردند و سالهاست  مسئولان کهگیلویه و بویراحمد با برگزاری جلسات مختلف در صدد هستند تا این وانت بار ها را ساماندهی کنند اما تاکنون این موضوع محقق نشده است .
از سوی دیگر راه اندازی میدان میوه و تره بار در یاسوج نیز از جمله موضوعاتی بوده که همواره در نشست های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در زمان محمد علی جاوید شهردار پیشین یاسوج مکانی برای این منظور در نظر گرفته شد و مورد بهره برداری قرار گرفت اما به دلیل برخی مشکلات سرانجام تعطیل شد.
اینکه چرا مسئولان کهگیلویه و بویراحمد توان ساماندهی وانت بارهای میوه فروش و راه اتندازی میدان میوه وتره بار در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد را ندارند سوالی است که تاکنون به ان پاسخ داده نشده است و مشخص نیست جلسات متعددی که در طول این سالها برگزار کرده و می کنند چه خروجی دارد.
نقدی بر سخنان رئیس تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد
چند نکته در سخنان رئیس تعزیرات حکومتی وجود دارد که لازم است به آن ها توجه شود! البته بخش هایی از سخنان وی احتمالا چندان در حوزه ی فعالیت وی نیست و نیازی به نقد آن نیست .
مهمترین نقد بر سخنان رئیس تعزیرات حکومتی مربوط به حمایت از وانتبارها به بهانه تعدیل قیمت ها است !
اولا آقای زیرایی باید بداند که یکی از عوامل مهم در اداره هر حکومت موضوع مالیات و عوارض دریافتی از مشاغل است که در خصوص وانت بارها این عوارض و مالیات طبق قانون خاص و قاعده ای منظم نیست و هر گونه تخلفی در این مورد به راحتی امکان پذیر است. و احتمال اینکه با توجه به وضعیت قوم گرایی در استان ، یکی مالیات و عوارض بدهد و دیگری نه ، بسیار زیاد است.
دوما ، تکیه بر بازار غیر رسمی ، بی نظم و بدون حساب و کتاب ، خروجی آن می شود ، کمک به رانت خواری برای عده ای که از پشتوانه بهتری برخوردارند.
ثالثا بسیاری از مشکلات سطح شهر بر اثر راهبندان های وحشتناک ایجاد شده توسط همین وانت بارها است . توصیه می شود آقای زیرایی عصر ها در دو بلوار شصت متری و بلوار قرنی رانندگی کند تا متوجه وضعیت اسفباری که این وانت بارها به وجود آورده اند ، شود.
رابعا ، برخی مواقع این افراد که چندان با حرفه فروشندگی آشنا نیستند ، با ادبیات نچندان مودب و غیرحرفه ای خود و به کار بردن الفاظ ناشایست به گونه ای آزار دهنده بر فرهنگ عمومی شهر تاثیر منفی می گذارند.
خامسا این افراد که اکثرا قومیتی در کنار هم هستند به نوعی رعب و وحشت هم ایجاد می کنند تا جایی که به ماموران سد معبر شهرداری و حتی نیروی انتظامی هم حمله می کنند.
هدف ، وسیله را توجیه نمی کند
در هر جهان‌بینی، ایدئولوژی و فعلی وسیله باید همیشه متناسب با هدف باشد. مثلاً کسی نمی‌تواند بگوید: «من برای رفع گرسنگی یا عالم شدن در علم شیمی» سعی می‌کنم روزی ۲ ساعت فوتبال بازی کنم. چون با این وسیله به آن هدف نمی‌رسد.
نتیجه‌ی فلسفی و عقلانی این می‌شود که «چون هر وسیله‌ای انسان را به هدف نمی‌رساند، پس هدف وسیله را توجیه نمی‌کند»، اگر کسی نیز بگوید: «برای رسیدن به هدف به هر وسیله‌ای که تشخیص دادم مرا می‌رساند متوسل می‌شوم»، آن گاه به تفاوت اهداف بر می‌گردد. مثلاً در جهان‌بینی توحیدی و ایدئولوژی اسلامی، کسی نمی‌تواند بگوید: «من دزدی می‌کنم، تا پولدار شوم و به فقرا کمک کنم». چرا که در این فرهنگ، هدف از کمک کردن نیز قرب به خداوند است، یعنی کمک کردن خودش یک وسیله‌ای است برای قرب. و دزدی انسان را از خدا دور می‌کند. پس این وسیله کارآیی ندارد و آن هدف این وسیله را توجیه نمی‌کند.
پس، ایجاب عقل این است که اولاً کمال درست تشخیص داده شود و ثانیاً هدف درست انتخاب شود و ثالثاً برای رسیدن به کمال و هدف درست، وسیله‌ی متناسب انتخاب شود.
منطق “رابین هودی” در اسلام مترود است
در موضوع وانتبارها حقیقتا با هیچ منطقی وضعیت فعلی قابل توجیه نیست چرا حمایت از اقدامات اینان با منطق جلوگیری از گرانفروشی سیب زمینی و پیاز کاملا غیر منطقی است. و این سوال پیش می آید که کار بازرسان در ابتدا و تعزیرات حکومتی پس از اقدام بازرسان در کنترل گرانی چه می شود؟
آقای زیرایی فرض را بر این بگذارد که وانت بار میوه فروشی در شهر نباشد ! چه کسی باید با گرانفروشی بازار مبارزه کند. آیا منطقی است که از یک اقدام خلاف برای مبارزه با اقدام خلافی دیگر حمایت کنیم ؟!
این منطق معروف است به منطق “رابین هودی” که با یک اقدام خلاف به مبارزه با خلافکاران برویم! چرا که رابین هود از ثروتمندان می دزدید تا به فقرا بدهد؟ در صورتی که اسلام  چنین منطقی را کاملا نهی می کند.
به هر جهت آقای زیرایی باید بداند که اکنون یکی از امیدهای مردم برای مبارزه با متخلفین در بازار خود وی است و هر گفته ، بیان و مصاحبه ای از وی می تواند تاثیر بسزایی در سطح جامعه و بازار داشته باشد!

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *