آخرین اخبار
اشتراک گذاری
29 August 2018
کد مطلب : 20162

 

احسان دری /شب گذشته نخستین همایش استانی امنیت غذایی و سلامت پایدار به همت انجمن تغذیه استان و با همکاری معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی با حضور نماینده گچساران و باشت و جمعی از متخصصان و فعالان عرصه سلامت و امنیت غذایی در سالن شبکه بهداشت و درمان گچساران برگزار شد.

بحث سلامت و امنیت غذایی جامعه موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه طی سالیان اخیر زیر سایه هیاهوهای سیاسی و اقتصادی مغفول مانده است.متاسفانه برخی افراد و شرکت ها برای سود بیشتر توجه لازم را به کیفیت و سلامت مواد غذایی نشان نمی دهند،بارها در خصوص استفاده از روغن پالم در فراورده های لبنی و روغنی ساخت داخل خبرهای نگران کننده ای منتشر می شود.وجود برخی عناصر در برنج های وارداتی و برخی افزودنی های مورد استفاده در صنایع غذایی نگران کننده است.

اما بیشترین نگرانی ها حول محصولات کشاورزی است.طی سالیان اخیر ورود انواع سموم و مواد شیمیایی کشاورزی به کشور و عدم آگاهی کشاورزان از میزان و نحوه استفاده و خطرات این مواد و سموم و همچنین ضعف نظارت و آموزش از سوی دستگاه های مربوطه باعث گردیده امروز میوه و صیفی جات تولیدی خطری بالقوه برای افزایش بیماری از جمله سرطان باشد.

بارها در خصوص میزان بالای سموم به کار رفته در دو محصول پر مصرف یعنی گوجه و هندوانه از سوی مسئولان کشاورزی استان خبررسانی شده اما با تحقیقی ساده پی خواهیم برد همچنان برخی یا اکثریت کشاورزان استان در این زمینه رعایت نمی کنند.
سایر محصولات کشاورزی نیز بدلیل استفاده از سموم و مواد شیمیایی در خطر آلوده بودن هستند که هر چه سریعتر باید از سوی سازمان کشاورزی و شبکه های بهداشت استان فکر اساسی کرد.

نقدهایی به ناظران سلامت مواد غذایی وجود دارد و برخورد بدون اغماض با متخلفان از جمله فروشندگان و مصرف کنندگان سموم خطرناک کشاورزی یک دغدغه و مطالبه جدی از سوی مردم است.

تهدید سلامت جامعه علاوه بر اقدامی ضد بشری،افزایش هزینه های درمانی بهمراه خواهد داشت و کشاورزان محترم باید این نکته را در نظر داشته باشند که برخی سموم مورد استفاده جان و سلامت همنوعان خود را بشدت تهدید می کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

One response to “تردید ها نسبت به امنیت غذایی”

  1. کارشناس says:

    ضمن تشکر از برگزار کنندگان محترم به استحضار می رساند که موارد گفته شده مربوط به ایمنی مواد غذایی است امنیت مواد غذایی مقوله دیگری است گرچه سلامت می تواند با امنیت در ارتباط باشد بسادگی بگوییم امنت ارتباط به حجم غذا وسیر کردن شکم مردم دارد ولی ایمنی است که از کیفیت صحبت به میان می آورد

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *