آخرین اخبار

تجلی شور حسینی در موکبهای گچساران

 استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل موقعیتی که دارد هم مانند بیشتر شهرهای ایران این روزها میزبان زائرانی از سراسر کشور هستند که  جهت نشان دادن وفاداری خود به راه امام حسین(ع) پیاده روی خود به سمت کربلا را آغاز کرده‌اند است و شهرستان گچساران این روزها حال هوایی دیگری دارد چه زیباست خدمت به […]

اشتراک گذاری
30 October 2017
کد مطلب : 12340

 استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل موقعیتی که دارد هم مانند بیشتر شهرهای ایران این روزها میزبان زائرانی از سراسر کشور هستند که  جهت نشان دادن وفاداری خود به راه امام حسین(ع) پیاده روی خود به سمت کربلا را آغاز کرده‌اند است و شهرستان گچساران این روزها حال هوایی دیگری دارد چه زیباست خدمت به زوار سید و سالار شهیدان چه زیباست…

 واژه‌ی موکب مفهوم آشناتری هم دارد که برای زائران کربلا آشناتر است در مراسم پیاده‌روی اربعین به سوی کربلا از ابتدای مسیر تا انتهای آن تقریباً تمامی طول مسیر به وسیله ی چادرها یا سازه‌هایی تقسیم‌بندی شده است که هیأت‌‌هایی از سراسر عالم مسؤولیت این چادر‌ها را بر عهده دارند و موکب‌ها مکانی برای خدمات‌رسانی به زائران پیاده بر پا می‌شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد را  از دیرباز به عنوان استان کاملا سیاسی می‌شناسند هر چند در این مقام قصد ندارم تا به این نکته بپردازم که  در همین استان به دلیل کوچکی و فضای قومیتی در آن جریان قومیتی‌اش بر جریان سیاسی‌اش غالب می‌شود.

چنان که بارها شاهد بوده‌ایم در پشت لابی‌ها برای فردی دو جریان سیاسی تضادهای سیاسی را فراموش می‌کنند و به یک نقطه می‌رسند آن هم نه بر اساس شایسته سالاری بلکه تنها به این دلیل فرد مورد نظر و دو جریان سیاسی مخالف به یک نقطه مشترک قومی می‌رسند.

از همه اینها که بگذریم این روزها شهرستان گچساران که در هشت سال دفاع مقدس معبر رزمندگان بوده است و بازماندگان آن دوران خاطرات بسیاری از این شهر و دیار دارند، معبر زائران کربلای معلی شده است.

مردمی که از گوشه، گوشه ایران و کشورهای همسایه می‌روند تا اجتماع عظیم میلیونی را در اربعین سیدسالار شهیدان رقم بزنند.

گچساران که در سال گذشته میزبان ۱۵۰ هزار نفر از زائرین امام حسین (ع) از شهرها و استان‌‌های مختلف کشورمان و حتی خارج از ایران بود، قرار است امسال میزبان ۴۵۰ هزار نفر از عاشقانی باشد که می‌روند تا حماسه میلیونی اربعین حسینی رقم بخورد.

بر اساس این گزارش در سال گذشته تنها موکب در کنار شهدای گمنام گچساران  در مرکز شهر شکل گرفت که موفق شد با دوری از فضای سیاسی با وحدت و همدلی کار خدمت به این زوار را انجام دهند و امسال نیز شاهد هستیم چندین موکب دیگر به میدان آمده‌اند تا خادمی زوار کربلای معلی را انجام دهند.

در بازدید میدانی که از موکب‌های گچسارانی داشته‌ایم حس وحدت و همدلی موج می‌زند.

چپ و راست و پولدار و فقیر، ترک و لر، بویراحمد و باوی در کنار هم و برای خادمی در کنار هم ایستاده‌اند و عاشقانه و دلسوزانه خدمت می‌کنند تا زواری که می‌روند خاطرات خوبی از گچساران داشته باشند و در دفترهای خاطرات موکب‌های گچساران از آنها به نیکی یاد کنند.

از ورودی شهر از سمت شیراز که به گچساران وارد شویم موکب بی‌بی حکیمه خاتون را مشاهده می‌کنیم که در ورودی شهر به استقبال زوار می‌روند و همه چیز خود را در طبق اخلاص گذاشته‌اند تا میزبان خوبی باشند.

موکب بی‌بی حکیمه خاتون توسط جهان محمدی مسوول هیئت عزاداری باوی و گودرز حکمتی مسوول هیئت دیلی‌ها و دیگر عزیزان مدیریت می‌شود، هر چند این دو خادم از باوی و دیل هستند اما این روزها به واسطه نوکری اهل بیت در کنار هم مشغول خدمت هستند.

از آنجا که عبور کنیم به بوستان شهدای گمنام و موکب طریقه الکربلا می‌رسیم که با تجربه سال گذشته خود آنها نیز میزبان زوار کربلا معلی هستند.

با نگاهی به فضای موکب طریقه الکربلا، آنجا مشاهده می‌کنیم چپ و راست و ترک و لر در کنار هم مشغول خدمت هستند و فراموش کرده‌اند همین‌ها در انتخابات در دو جریان در مقابل یکدیگر بوده‌اند.

حاج محمد رمضانی خادم موکب طریقه الکربلا در کنار پیشکسوتان و ورزشکاران شهرستان با هر تفکر سیاسی و دیگر یادگاران دفاع مقدس و صادق خادمی پر جنب و جوش در کنار هم فضایی را رقم زده‌اند که با دیدنشان فراموش می‌‌کنی اینان در فضای سیاسی و انتخابات در دو جبهه بوده‌اند.

از شهر که عبور کنیم موکب بچه‌های لیشتر نیز در حال پذیرایی هستند و هر آنچه از دستشان برآمده است را در طبق اخلاص گذاشته‌اند تا آنها نیز بتوانند با چای و آب و شربت از زوار امام حسین (ع) پذیرایی کنند و زیبایی این موکب وقتی زیباتر می‌شود که مشاهده می‌کنیم سعید کرمی بازیکن ملی پوش فوتبال کشورمان که چند روز پیش دروازه تیم ملی اسپانیا را باز کرد در حال خدمت کردن است و خود مشغول خادمی است.

کمی آن طرف‌تر موکب خیرآبادی‌هاست که آنها نیز امسال کمر همت بسته‌اند تا نشان دهند مردم گچساران از ابتدای ورودی از امام جعفر (ع) تا خروجی شهرستان که خیرآباد است همه برای خدمتگزاری به میدان آمده‌اند تا شکل‌گیری حماسه میلیونی اربعین حسینی سهم بی‌بدیلی داشته باشند.

و باید گفت: آری، اینجا گچساران جایی که این روزها به واسطه نوکری به اهل بیت چپ و راست و ترک و لر بی‌معنا شده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *