آخرین اخبار

بی‌سرانجامی جاده کمربندی گچساران/ پروژه‌ای که قرار است تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد

جاده کمربندی گچساران که به طول هفت کیلومتر از سال ۹۱تاکنون کلنگ زده شده همچنان با نزدیک شدن به اتمام دولت وتاکید دولت به بهره‌برداری از این پروژه اما همچنان این محور بلاتکلیف مانده است. سمیرا نصاری،  جاده‌های  ارتباطی به عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر دارای اهمیت فراوانی هستند، به گونه‌ای که […]

اشتراک گذاری
03 December 2020
کد مطلب : 57392

جاده کمربندی گچساران که به طول هفت کیلومتر از سال ۹۱تاکنون کلنگ زده شده همچنان با نزدیک شدن به اتمام دولت وتاکید دولت به بهره‌برداری از این پروژه اما همچنان این محور بلاتکلیف مانده است.

بی‌سرانجامی جاده کمربندی گچساران/ پروژه‌ای که قرار است تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد

سمیرا نصاری،  جاده‌های  ارتباطی به عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر دارای اهمیت فراوانی هستند، به گونه‌ای که برای توسعه یک منطقه، باید راه مواصلاتی ظرفیت و گنجایش لازم برای اتصال به سایر مناطق را داشته باشد.

در این زمینه برای توسعه مناسب شهرها خصوصا در اطراف معابر برون شهری که شکل دهنده ساختار اجتماعی هر شهری است، تدوین یک برنامه بلند مدت ضروری است

یکی از مهم ترین مشکلات موجود در حوزه راه این استان وبه تبع شهرستان گچساران غیراستاندارد و فرسوده  بودن مسیرها است که با توجه به گذر زمان و متعاقب آن کاهش ایمنی و خروج از وضعیت استاندارد است که البته در این بین گاهی اجرای غیراستاندارد در برخی مسیرها مزید بر علت شده و بر این مشکلات می‌افزاید.

 اما علاوه بر آنچه که بیان شده به کما رفتن برخی از پروژه‌های راه و شهری  از ابتدای دولت تاکنون بوده است.

 پروژه‌ای که امروز به آن خواهیم پرداخت، فاز دوم پروژه کمربندی جاده گچساران به طول ۷ کیلومتر است که  در سال ۱۳۹۱ با حضور مسوولان کلنگ‌زنی شده بود و قرار بود ابتدای جاده آب‌شیرین را به تقاطع بهشت‌ زهرا گچساران متصل کند که متاسفانه این کار تاکنون سرانجامی نداشته و این پروژه با اما و اگرهای فراوانی به کما رفته است.

علی‌رغم چندین گزارش از تعطیلی فاز دوم تکمیل جاده کمربندی گچساران به طول ۷ کیلومتر که در این خبرگزاری درج شده متاسفانه بعد از گذشت چندین سال و نزدیک شدن به اتمام دولت هنوز شاهد هستیم این پروژه به صورت راکد در این شهرستان مانده است.

 پروژه‌ای که سالهای سال است کلنگ‌زنی شده است و بارهای بار گزارش‌هایی حاکی از آن بوده است که این پروژه دارای معارضینی است و ….

اینکه چگونه بزرگترین پروژه‌ها در کشور با معارضین بزرگتر کنار می‌رود اما در گچساران نمی‌شود، سوالی است که بهتر آن است مسوولان امر پاسخگو باشند.

این پروژه  که عملیات اجرایی آن از سال‌۹۱آغاز شده بود به دلیل کمبود اعتبار تا به  امروز و با گذشت بیش از هفت سال از آغاز طرح تا کنون تنها پیشرفت  فیزیکی ۴۰درصدی  را داشته است.

 از زمان شیوع ویروس کرونا در اسفندماه سال گذشته و برای جلوگیری از شیوع ویروس کروناو ایجاد طرح ممنوعیت  تردد خودروهای غیربومی به داخل شهرشهرداری دوگنبدان در اقدامی جهادی  کمتراز ۲ شبانه روز با فراخوانی  که ازسوی شهرداری دوگنبدان صورت گرفت برای  جلوگیری از تردد خودروها در سطح شهر دوگنبدان اقدام به تکمیل محور جاده کمربندی گچساران نمود.

 هر چند که این محور به طور موقت تکمیل شد اما گویی که  این پروژه  از نظر مسوولان به طور کامل  تکمیل شده است و دیگر هیچ کس به سراغ این پروژه نرفت.

 تاکید بر اتمام پروژه محور کمربندی گچساران تا پایان دولت

یادمان هست که فرماندار گچساران  در یک گفت‌وگوی اختصاصی در  تیرماه  امسال از تکمیل این پروژه و اختصاص ۵۰ میلیارد ریال به این محور خبر داد.

 علی خوانپایه اظهار کرده بود که  امسال مبلغ ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به فازدوم جاده کمربندی گچساران اختصاص داده شد.

خوانپایه ادامه داد: یکی از پروژه‌های شهرستان گچساران که به دلایل مختلفی در این چند سال اخیر راکد مانده است، پروژه فاز دوم جاده کمربندی گچساران است که امسال از محل اعتبارات ملی مبلغ ۵۰میلیارد ریال به این پروژه اختصاص داده شده و تاکید دولت بر اتمام این پروژه تا پایان سال است.

 فرماندار گچساران عنوان کرد: پروژه احداث و تعریض جاده کمربندی گچساران به طول ۷ کیلومتر از  ابتدای جاده آب‌شیرین  شروع  و به تقاطع بهشت‌زهرا  خاتمه می‌یابد که  احداث فاز دوم  این مسیر به دلایلی از سال ۱۳۹۱ تاکنون راکد مانده بود.

وی تصریح کرد:  فاز اول  پروژه بهسازی و تعریض جاده کمربندی گچساران به طول ۴٫۵ کیلومتر با اعتباری به مبلغ ۷۰ میلیارد ریال انجام و به بهره برداری رسیده است.

 خوانپایه در ادامه  اذعان کرد:  فاز دوم این پروژه در قالب  بهسازی و تعریض به طول ۲٫۵ کیلومتر باقی مانده است که  هم اکنون ۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی به این پروژه اختصاص داده شد.

فرماندار گچساران با بیان اینکه در طول این مسیر تعداد هفت دهنه پل بهسازی و تکمیل خواهد شد، گفت: بهسازی و تکمیل چهار دستگاه پل ۱۲ متری، تکمیل یک دستگاه پل ۸ متری و تکمیل ۲ دستگاه پل ۳ متری که بر روی لوله‌های نفت و گاز قرار گرفته احداث و بهسازی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با احداث و تکمیل فاز دوم جاده کمربندی موجب کاهش  بار ترافیک در این شهرستان می‌شود.

 اختصاص ۵۰میلیارد ریال به محور کمربندی گچساران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در بازدید از جاده کمربندی دوگنبدان، گفت: امسال ۵۰ میلیارد ریال اعتبار به جاده کمربندی دوگنبدان اختصاص یافته است.

 سلحشور افزود: این جاده مشکل اعتبار ندارد و همه اعتبارات آن تخصیص یافته است.

معاون توسعه استاندار نیز در این بازدید گفت: این جاده از طرح‌های مهم و پر اهمیت گچساران است.

صفایی با بیان اینکه باتکمیل این جاده ماشین‌های عبوری وارد شهر نمی‌شوند، افزود: با توجه به اجرای طرح ممنوعیت تردد؛ راه اندازی این جاده ضروری است.

به گزارش فارس،  محور کمربندی گچساران نقطه اتصال محورهای جنوبی – شمالی کشور بود چرا که هر خودرویی که برای عبور و رفتن به استان‌های همجواریی چون استان خوزستان ، فارس و دیگر استان‌ها برای رسیدن به مقصد بایستی  از محور گچساران  عبور کند.

 شهرستان گچساران به دلیل قرار گرفتن در محور مواصلاتی و اتصال استان‌ها به یکدیگر یکی از محورهای پرتردد در کشور به شمار می‌رود اما نبود جاده کمربندی موجب شده بود که خودروها و اتوبوس‌های مسافربری و دیگر خودروهای سنگین و سبک برای  رسیدن به مقصد از شهر گچساران عبور کنند و این امر موجب مشکلاتی از جمله تردد‌های شلوغ در طول شبانه روز ، خطر احتمال بروز تصادف و آلودگی هوا را در بر دارد.

 اما آنچه که تا به امروز مشاهده شده این محور همچنان به کما رفته  و با توجه به نزدیکی به اتمام دولت فعلی و نبود اعتبارات این محور تا پایان سال هم به بهره‌برداری نخواهد رسید.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *