آخرین اخبار

همایش الگوی مصرف بهینه در گچساران برگزار شد

 اولین همایش الگوی مصرف بهینه در سالن آزادی نفت گچساران توسط دانشگاه علمی کاربردی شماره ۲  گچساران برگزارشد

اشتراک گذاری
02 August 2018
کد مطلب : 19359

اولین همایش الگوی مصرف بهینه در سالن آزادی نفت گچساران توسط دانشگاه علمی کاربردی شماره ۲  گچساران برگزارشد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمددر این همایش  با اظهار نگرانی خود از روند روبه رشد مصرف برق در برخی از استان های کشور، خاطرنشان کرد: اگر خوب و بهینه از حامل‌های انرژی از جمله آب و برق استفاده نکنیم در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

وی میزان نیاز کنونی کشور به تولید برق آبی را بین چهار تا پنج هزار مگاوات عنوان و تصریح کرد: سالیانه چهار تا پنج هزار مگاوات افزایش مصرف برق در کشور نیز داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: اکنون ۹ هزار مگاوات برق در کشور کمبود داریم که راهی جز مدیریت مصرف با اعمال خاموشی‌های با برنامه نداریم.

راهزادی، مهمترین راه و بهترین روش برای جبران کمبود تولید برق در کشور را الگوی مدیریت مصرف ذکر و اظهارداشت: بیشترین مصرف برق در سه ماهه تابستان شکل می گیرد که برای جبران کمبود برق در ۹ ماهه دیگر از سال پنج هزار مگاوات برق باید تولید کرد.

وی از رشد شش درصدی مصرف برق در کشور هم اظهار نگرانی کرد و ادامه داد: در کهگیلویه وبویراحمد هم ۱۰ درصد افزایش مصرف برق وجود دارد که با برنامه‌ریزی و اعمال خاموشی بابرنامه برق این روند افزایش مصرف خوشبختانه کاهش داشته است.

کاهش ۵۰ درصدی سطح مخزن آب سد کوثر

در این همایش آرش مصلح  قائم مقام آب منطقه ای استان  با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد دارای یک درصد جمعیت کشوری و از نظر مساحت نیز یک درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد، اظهارکرد: اما این استان کوچک دارای منابع طبیعی خدادادی بسیاری و جز استان‌های اول از نظر منابع طبیعی به شمار می‌رود.

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد افزود: این استان دارای پتانسیل آبی یک هزار و ۱۲۲ میلیارد مترمکعب بارندگی است که بیش از هشت میلیارد و ۸۰۰ ملیون مترمکعب دارای روان آب است.

وی افزود: آب‌های موجود در کهگیلویه وبویراحمد نه تنها برای استان بلکه آب دیگراستان‌های همجوار را نیز تامین می‌کند.

مصلح با اشاره به سدکوثر در شهرستان گچساران گفت: گنجایش مخزن سد کوثر ۵۸۰ میلیون متر مکعب است که این سد آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تعدادی از شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد را تامین می‌کند.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصد سطح آب مخزن سدکوثر بیان کرد: اولویت اصلی مدیریت آب سد کوثر تامین آب آشامیدنی کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های جنوبی است و نیازهای زیست محیطی، کشاورزی و صنعت در مراحل بعدی قرار دارد.

مصلح با بیان اینکه نرمال تراز این مخزن بتونی با سطح دریا ۶۲۵ متر است گفت: هم اکنون تراز این سد ۵۹۷٫۵۰ متر که نسبت به مدت مشابه ۱۰ متر کاهش داشته است.

این مسوول با بیان اینکه هم اکنون سد شاه قاسم یاسوج در حال خشک شدن است، ابراز کرد: با توجه به خشکسالی، کاهش بارندگی در استان و استفاده از آب‌های زیرزمینی تعداد ۳۵۰۰ حلقه چاه در کهگیلویه وبویراحمد سطح آب آنها دچار افت شده است.

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد: دبی رودخانه‌های موجود در سطح استان از جمله مارون، زهره، خیرآباد و بشار، چشمه‌ها و قنات‌های موجود براثر کمبود بارش و خشکسالی سطح آب آنها خشک و یا کاهش یافته است.

مصلح اذعان کرد: براثر کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی‌های چند سال اخیر و کمبود آب نیروگاه برقابی سی‌سخت از مدار خارج شده است.

وی بیان کرد: عدم رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان و مصرف بیش از حد آب شرب در صنعت و کشاورزی یکی دیگر از چالش‌های این مشکلات است.

این مسوول ابراز کرد: برای عبور از این معضل نیاز به حمایت بزرگان فرهنگ و هنر، ریش سفیدان و تعادل بخشی در مدیریت آب ، استفاده از الگوی کشت بومی و استفاده از روش‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی می‌توان از هدررفت آب جلوگیری به عمل آورد.

این مسوول ابزار کرد: تعداد ۸ شبکه آبیاری وزهکشی، تعداد ۵ نیروگاه برقابی، ۵ طرح تغذیه مصنوعی و دارای ۷۰ ایستگاه هواشناسی در سطح استان موجود است.

مصلح در ادامه به پروژه‌های در دست اقدام آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد اشاره و خاطرنشان کرد: احداث تنگ سرخ، تکمیل شبکه آبیاری نوین در دشت لیشتر، اجرای طرح آبیاری نوین در اراضی تنگ انگشترک و آبرزی، طرح تامین آب در دشت مور، امامزاده جعفر و خان احمد در گچساران، طرح آبرسانی به لیکک از سدکوثر، طرح آبرسانی به دهدشت، سوق، چرام و لنده از سد کوثر از طرح‌های در دست اقدام آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *