آخرین اخبار

نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد به جای دعوا بر سر اعتبارات ناچیز نفت، میدان گازی مختار را فعال کنند

باید از نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خواست تا به جای دعوا به روی یک موضوع آن هم یک سوم و یک دوم نفت همگی با هم و با ظرفیتی که در عدل هاشمی به عنوان نماینده‌ای از استان و نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خواهیم داشت میدان گازی مختار را فعال کنند.

اشتراک گذاری
17 July 2018
کد مطلب : 18833
در طول سال‌های اخیر یکی از موضوعاتی که موجب ایجاد نگرانی و گاه اختلاف در میان مردم و مسؤولان شهرستان‌های مختلف استان و در اقلیم‌های مختلف چغرافیایی شده و تنور مباحث کور گرمسیری و سردسیری را گرم کرده موضوع تخصیص اعتبارات نفت در استان است.

قصه از این قرار است که شهرستان نفت‌خیز گچساران با دارا بودن بیش از ۲۵ درصد از منابع نفتی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

این منابع نفتی و گازی در قالب شرکت بهر‌ه‌برداری نفت و گاز گچساران است که زیرمجموعه شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب محسوب می‌شود.

به همین خاطر و به دلیل قرار گرفتن شهرستان گچساران در این حوزه نفتی اعتباراتی مختص همین شهرستان با عنوان یک دوم و یک سوم نفت به آن تعلق می‌گیرد.

در سال‌های اخیر در کل کشور و در مناطقی که نفت‌خیز است این مشکل وجود داشته که آیا باید اعتبارات نفت تنها به همان شهرستان نفت‌خیز داده شود و یا اینکه به صورت استانی باشد و به جای اینکه تنها به شهرستان گچساران اختصاص داده شود به کل استان که شهرستان گچساران جزئی از آن است اختصاص داده شود.

دعوا همیشه از همینجا بوده که اوج آن را طی هفته گذشته در شورای برنامه‌ریزی استان مشاهده کردیم و دلخوریی‌هایی نیز به همراه داشت.

در شورای برنامه‌ریزی اخیر استان شاهد بودیم که نماینده بویرحامد و دنا در مجلس شورای اسلانی نامه و دست خطی از علی لاریجانی رئیس مجلس را قرائت کرد مبنی بر این که باید اعتبارات نفت به صورت استانی تقسیم شود.

اما در سوی دیگر میدان برخی از اعضای جلسه از جمله دبیر شورای برنامه‌ریزی استان معتقد بود که باید این اعتبارات همچنان که سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده به صورت منطقه‌ای توزیع شود و سهمی به شهرستان بویراحمد به عنوان یکی از شهرستان‌های استان نمی‌رسد که همین محلی برای مناقشه نمایندگان مجلس و فرمانداران و برخی از اعضای جلسه شد.

 

از سوی دیر غلام‌محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی طی روزهای گذشته در نشستی اعلام کرده که مطالعات فاز دوم میدان گازی مختار در دستور کار قرار گرفته است.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شواری اسلامی که اصلی‌ترین منتقد توزیع اعتبارات یک سوم و یک دوم نفت به صورت منطقه‌ای است اعلام کرده که نشست‌هایی با وزیر نفت و مسؤولان آن وزارتخانه برای عملیاتی کردن این پروژه گازی داشته و مقدماتی را هم انجام داده است.

زارعی این را هم گفته که این میدان گازی که در اولویت ۱۴ وزارت نفت قرار داشته را با پی‌گیری‌های خود به اولویت چهارم رسانده است و در صورت عملیاتی شدن آن، سرمایه‌گذاری ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلاری در پی خواهد داشت.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی از قانع شدن وزیر نفت خبر داد تا که فاز دوم مطالعات این میدان عظیم گازی آغاز شود.

به گزارش فارس در صورت پی‌گیری این میدان گازی در شهرستان بویراحمد کل استان در زمینه تولید نفت و گاز یکپارچه خواهد شد و علاوه بر این که در شهرستان گچساران شاهد تولید و استخراج نفت و اشتغال‌زایی هستیم در شهرستان بویراحمد نیز همین روند را خواهیم داشت و مشکل بیکاری در استان با راه‌اندازی چنین میدان گازی تا حدود زیادی برطرف می‌شود.

حال باید از نمایندگان استان خواست تا به جای دعوا به روی یک موضوع آن هم یک سوم و یک دوم نفت همگی با هم و با ظرفیتی که در عدل هاشمی به عنوان نماینده‌ای از استان و نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خواهیم داشت این میدان گازی را فعال کرده و در پرونده خود گامی بلند برای توسعه استان ثبت کنند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

۲ responses to “نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد به جای دعوا بر سر اعتبارات ناچیز نفت، میدان گازی مختار را فعال کنند”

  1. Anonymous says:

    نفت و گاز دوماه دیگه تحریمه حالا مشتری کجا بود که بخان بیان اونجا روهم افتتاح کنن..خخخخ

  2. گوهرگان says:

    نفت و گاز دوماه دیگه تحریمه حالا مشتری کجا بود که بخان بیان اونجا روهم افتتاح کنن..خخخخ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *