آخرین اخبار

طرح منابع طبیعی گچساران برای جلوگیری از یک بحران

در صورت تامین پنج میلیارد ریال اعتبار، طرح بیابان زدایی در شهرستان گچساران اجرا می شود.

اشتراک گذاری
18 June 2018
کد مطلب : 18210
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: ۴۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در این شهرستان وجود دارد که از این مقدار ۱۰ درصد تحت تاثیر فرسایش آبی است.
فرجام جلیلی با بیان اینکه ۴۰ هزار هکتار از منابع ملی جنوب گچساران به بیابان تبدیل شده است افزود: در صورت تامین پنج میلیارد ریال اعتبار طرح بیابان زدایی در این شهرستان اجرا می‌شود.
جلیلی ادامه داد: تاکنون هزار و ۵۰۰ هکتار مراتع گچساران زیر پوشش جنگل دست کاشت قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه سال گذشته با اجرای هلالی‌های آبگیر ۱۶۰ هکتار از زمین‌های بیابانی این شهرستان احیا شد اضافه کرد: احداث این هلالی‌های آبگیر موجب ذخیره ۸۰ هزار متر مکعب آب،اصلاح، تقویت و بارورسازی خاک این مناطق بود.
جلیلی گفت: از شرایط لازم برای اجرای این طرح، زمین باید بدون پوشش و یا حداقل پوشش و شیب کمتر از ۲۰ درصد و خاک دارای نفوذ پذیری باشد.اجرای طرح بیابان زدایی در گچساران
وی ادامه داد:میانگین هلالی‌هایی که تاکنون در شهرستان اجرا شده به قطر پنج متر(طول ۱۰ متر و ارتفاع پشته ۸۰ سانتی متر) است که هر هلالی آبگیر می‌تواند ۱۰ مترمکعب آب در خود جای دهد.
وی اضافه کرد: فرسایش خاک ناشی از باد یا آب، از بین رفتن پوشش گیاهی،افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی، خشک شدن قنوات، کم شدن میزان بارندگی، از بین رفتن یا کوچ حیات وحش، کاهش حاصلخیزی خاک، وجود ماسه‌ از جمله مشکلات ناشی از بیابان زایی است.
۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این مقدار ۷۰ (۳۲۰ هزار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار )درصد مرتع و جنگل است.
گونه‌های جنگلی بادام، بلوط و بنه بیشترین وسعت جنگل‌های این شهرستان را به خود اختصاص داده‌است.
بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل دست کاشت در گچساران وجود دارد که از این مقدار ۳۰۰ هکتار طی در سال اخیر ایجاد شده است.

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *