آخرین اخبار

یاسوج در تسخیر زمین‌خواران

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای زمین‌های بکر و طبیعی زیادی است که دل هر بیننده‌ای را می‌نوازد، اما متأسفانه منابع طبیعی این استان مورد دست درازی زمین‌خواران قر ار گرفته است.

اشتراک گذاری
30 May 2018
کد مطلب : 17633

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای زمین‌های بکر و طبیعی زیادی است که دل هر بیننده‌ای را می‌نوازد، اما متأسفانه منابع طبیعی این استان مورد دست درازی زمین‌خواران قر ار گرفته است.
حجت الاسلام مزارعی رئیس دستگاه قضای استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: مبارزه با زمین خواری، شجاعت و جسارت میخواهد و اگر مدیری ندارد یا می خواهد گوش به فرمان دیگرانی باشد و با سفارش همه چیز را پیش ببرند، مسئولیت قبول نکند.
حجت‌الاسلام مزارعی گفته بود: تنها در سال ۹۵  یک هزار و ۷۶۵ فقره پرونده درزمینهٔ تصرف اراضی ملی تشکیل شد و ۶۰۰ هکتار زمین پس از رفع تصرف به بیت‌المال بازگشت. ۱۵ پرونده دست‌درازی به حریم رودخانه‌ها در مراجع قضایی استان وجود دارد و ۵۰ هزار مترمربع از حاشیه رودخانه‌های استان در سال ۹۵ رفع تصرف شد.
سید حسین کاظمی در این باره، با اشاره به تأکید استاندار مبنی بر مبارزه جدی با زمین‌خواری گفت: احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه معاون امور عمرانی تأکید جدی بر مبارزه و برخورد با زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی دارند و  ما با کسانی که در این حوزه دخیل هستند به شدت برخورد می‌کنیم.
دبیر کارگروه مبارزه با زمین‌خواری کهگیلویه و بویراحمد از نقش برخی مدیران و معاونین دستگاه‌ها در زمین‌خواری‌ها خبر داد و گفت: جلسات کارگروه مبارزه با زمین‌خواری را هر ماه یکبار برگزار می‌کنیم و در فروردین ماه نیز نشستی در همین خصوص برگزار شد اما به فراخور جلسات بیشتری در این خصوص برگزار می‌کنیم.
این مسؤول ادامه داد: در نشست‌های مبارزه با زمین‌خواری جهاد کشاورزی موظف است از اراضی کشاورزی صیانت و جلوی ساخت و سازها را بگیرد که در این زمینه هم کارهایی شده اما کافی نبوده و نیاز به کار بیشتری است.
کاظمی با اشاره به تعرض به اراضی ملی و طبیعی استان گفت: تعرض به اراضی ملی و طبیعی زیاد است و جلساتی که گرفتیم در حوزه کشاورزی موثر بوده اما منابع طبیعی موثر نبوده و نیاز به کارهای بیشتری است.
دبیر کارگروه مبارزه با زمین‌خواری گفت: متاسفانه مکان‌های با ارزش شهرستان‌های دنا و بویراحمد توسط سودجویان تصرف شده است. در شهرستان بویراحمد شمال شهر یاسوج، منطقه دهنو، سروک و به صورت سرتاسری از پلیس راه یاسوج-شیراز تا پلیس راه یاسوج-اصفهان تصرف شده است.
وی تصریح کرد: اراضی در محدوده پلیس راه اصفهان، محدوده سپیدار، سرگچینه، منطقه سرنجل‌کل، محدوده روستای ده‌برآفتاب سی‌سخت و تل سیاه در سال‌های گذشته مورد تصرف سودجویان قرار گرفته که برای رفع تصرف این اراضی نیاز به همکاری دستگاه‌ها است.
این مسؤول در خصوص منطقه تل سیاه سی‌سخت گفت: این منطقه به دلیل وجود جنگل‌های انبوه به تل سیاه معروف بود اما تصرفات و زمین‌خواری اراضی باعث از بین رفتن این جنگل‌های انبوه شده و باید گفت تل سیاه به تل کچل تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی در تغییر اراضی کشاورزی و منابع طبیعی دخیل هستند، تصریح کرد: در جلسات کارگروه مبارزه با زمین‌خواری دستگاه‌ها از رفع تصرفات خبر می‌دهند در حالی که رفع تصرف اراضی کشاورزی و ملی باید مستند و مستدل باشد و گزارشی قابل قبول است که مستند باشد.

کاظمی عنوان کرد: در منطقه سرگچینه دو سال قبل ۱۰۰ هکتار تصرف شده اما هیچ اقدامی در این خصوص نشد، امسال هم خیلی از مکان‌ها و اراضی توسط سودجویان تصرف شد.
یکی از شهروندان سی‌سختی  اظهار کرد: «دشتک» سی سخت را ببیند که طی این سه و چهار سال چند هکتار زمین به اقوام و یا دوستان و لیدرهای برخی مسوولان واگذار گردیده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *