آخرین اخبار

کهگیلویه و بویراحمد،”مستعمره همسایگان”

اعظم کاظمی این روزها تیتر بسیاری از روزنامه ها بحران آب است. مساله ای که کم کم همه طبقات مردم-شهری و روستایی،فقیر و غنی و…. در مواجهه با ان دست و پنجه نرم می کنند! بی آبی آنقدر سخت و طاقت فرساست که در شهری چون یاسوج، با وجود داشتن منطقه پر آب آبشار و […]

اشتراک گذاری
08 August 2017
کد مطلب : 10494

اعظم کاظمی

این روزها تیتر بسیاری از روزنامه ها بحران آب است. مساله ای که کم کم همه طبقات مردم-شهری و روستایی،فقیر و غنی و…. در مواجهه با ان دست و پنجه نرم می کنند!

بی آبی آنقدر سخت و طاقت فرساست که در شهری چون یاسوج، با وجود داشتن منطقه پر آب آبشار و رودخانه بشار،مرتبا مردم ، از آب محروم می مانند و در روستاهای تابعه ی این شهرستان مردم همیشه با کم آبی دست به گریبان اند.

در شهرهایی مثل دهدشت و گچساران هم بدلیل کمبود ذخایر آب در فصلی چون تابستان ،مشکل کم آبی پا بر گلوگاه مردم گذاشته و لحظات گرم و طاقت فرسایی را برایشان رقم می زند. در این وانفسای بی آبی، با بی تدبیری مسئولان ذیربط«سد تنگ سرخ» کلید میخورد تا بیش از نیمی از آب رودخانه ی« بشار» را دو دستی تقدیم استان فارس کنند! سدی که از امروز وسایل و تجهیزات حفاری اش وارد شهرستان بویراحمد شده تا ذخایر آبی و از بین رفتن اکوسیستم های پایین تر از این سد در رودخانه بشار شده و همین امر باعث بیکاری صدها کشاورز و فقر آبی هرچه بیشتر شهرستان بویراحمد میشود !

مشابه این رخداد در شرق ایران(هیرمند)و غرب ایران(سدهای متعدد ترکیه)اسباب انتقاد شدید مقامات ایرانی از سران دولتهای همسایه شده است.

بیم آن می رود که آنچه موجبات نامگذاری یاسوج به نام«پایتخت طبیعت»گردیده،رفته رفته بسمت نابودی برود.

احداث این سد نه تنها باعث از بین رفتن چهره ی سرسبز این شهرستان شده بلکه باعث گرمای بیش از حد هوا می شود که روز به روز چهره ی این شهر را از پایتخت طبیعت بودن خارج کرده و به پایتخت بی تدبیری مسئولان بدل خواهد کرد! تمام این اتفاقات در حالیست که رسانه ها هرروز مردم را تشویق به صرفه جویی هرچه بیشتر در آب می کنند و اما هیچکس نیست که مسولین را کمی به فکر وادارد و در اتخاذ چنان تصمیماتی تجدیدنظر کنند .

بعد از سد کوثر و انتقال آب به خوزستان اینبار نوبت سد تنگ سرخ است و شبیه آن می ماند که استان کهگیلویه و بویراحمد مستعمره ی استان های مجاور است که هربار به هر بهانه ای سرمایه ی مردم که همانا مایه ی حیات است را به استان های همجوار سرازیر کنند.

آقایان مسولین.طبیعت ما،زندگی و هویت ماست.لطفا آنرا از ما مگیرید

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *