آخرین اخبار

سرزمین دردها و رنج ها

زریر حجتی/ همه دولت‌ها در زدودن غبار از چهره زنگار گرفته زیلایی نقشی ایفا کرده‌اند. شرکت آب و فاضلاب روستایی در امر تاسیسات گسترده آب رسانی، منابع طبیعی در حفظ ثروت‌های عمومی و نصب آبگرمکن‌های خورشیدی، آموزش و پرورش در برافراشته نگه داشتن پرچم تعلیم و تربیت، شرکت برق در برق رسانی، قرارگاه خاتم در […]

اشتراک گذاری
11 July 2017
کد مطلب : 9768

زریر حجتی/

همه دولت‌ها در زدودن غبار از چهره زنگار گرفته زیلایی نقشی ایفا کرده‌اند. شرکت آب و فاضلاب روستایی در امر تاسیسات گسترده آب رسانی، منابع طبیعی در حفظ ثروت‌های عمومی و نصب آبگرمکن‌های خورشیدی، آموزش و پرورش در برافراشته نگه داشتن پرچم تعلیم و تربیت، شرکت برق در برق رسانی، قرارگاه خاتم در زیر ساخت‌های ارتباطی و نیز تعامل آموزش و پرورش در عرصه مدرسه سازی و ساخت مسجد، راه روستایی در امر جاده سازی، امور عشایر در زمینه برنامه ریزی جهت توانمند سازی عشایر با ظرفیت دریاچه مورزرد، اوقاف با تبدیل کردن ظرفیت امامزادگان به قطب فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی با راه اندازی مراکز بهداشتی محسوس‌تر از سایر دستگاه‌های اجرایی در دهستان زیلایی است.

در مجموع امید به مهاجرت معکوس و تولید در پرتو همه خدمات دستگاه‌های دولتی کمی قوت گرفته تا زندگی در زیلایی با همه دردها و رنج‌ها جریان داشته باشد. قریب سه دهه و اندی قبل در کسوت معلمی به این سرزمین پانهاده بودم و امروزه زنگارهای محرومیت آن روز با خدمات شایسته نظام اسلامی تا سطح زیادی رفع گردیده ولی کافی نیست. هنوز برج‌های خشت و گلی دود آلود! با صدها و بلکه هزاران مشکل ناگفته و نانوشته پیام تعهد و همدردی می‌سراید. سیمای زیلایی با وجود همه خدمات متنوع نظام اسلامی با شعار توسعه یافتگی سنخیت ندارد.

به یقین هر کدام از دولت‌ها در باز گردن گرهی از مشکلات زیلایی سهیم بوده‌اند که ذخیره آخرت است ولی آنجا که خانواده شهیدی در آب گلی سیلاب کلوار از عدم اشتغال حتی یک نفر و علی الخصوص خانواده شهیدی با مدرک کارشناسی ارشد می‌نالد و چگونگی دریافت تسهیلات بانکی را جویا می‌شود چگونه از کنار ضابطه گریزی‌ها باید بی‌تفاوت بگذریم و چگونه انتظار توسعه در ابعاد مختلف این منطقه را داریم.

بیکاری مهم‌ترین عامل عقب ماندگی این منطقه است چرا که معدود تحصیلکردگان این قوم هنوز در حسرت پیداکردن شغل هستند و متاسفانه شغل یا منحصر به اداری گردیده و یا در زیر چرخ خط کشی‌های جناحی چپ و راست مدفون شده است و در نتیجه از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خدادادی زیلایی در بخش خصوصی غافل شده‌ایم. امروزه زندگی تجملاتی، اشرافی و چشم و هم چشمی هوش همه را ربوده است.

این پدیده و اصلاح طلب و اصولگرا ندارد. چه بسیارند اصولگرایان و اصلاح طلبانی از این استان که در قالب بازی با الفاظ، ظرفیت رأی این مردم را در بزنگاه‌های حساس به نردبانی برای رشد اعجاب گونه خود مبدل کردند ولی هیچگاه مرهمی بر زخم‌های عمیق و دردآور این قوم ننهاده‌اند که دیر یا زود در محکمه عدل الهی باید پاسخگو باشند. توجه به زیلایی یک فرصت است نه برای کمک به مردم چشم انتظار این دهستان که برج‌های باشکوه‌شان را باهمه هستی مدعیان معامله نمی‌کنند. بلکه برای رشد و تعالی روحی انسان‌های حقیقت طلب! زیلایی میدان عینی خدمت خالصانه و رفع محرومیت‌ها و توجه به توانمند سازی این دهستان به روحیه جهادی نیازمند است و روحیه جهادی شاخصه‌های خاص خود را دارد. زیلایی همان است که محمد رضا پهلوی در حالیکه روزی شعار «تمدن بازیافته» را برای ایران سر می‌داد دفعتاً با خبر کشف یک منطقه جدید به نام «زیلایی» در کهگیلویه و بویراحمد شوک زده شد و این شوک ناشی از رفاه مطلق و شهوت قدرت بود.

مراقب باشیم با رفاه طلبی و چشم و هم‌چشمی رمز آلود و سیاست بازی های فراگیر شده در کهگیلویه و بویراحمد از این مردم به عنوان اسباب امتحان الهی غافل نشویم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *