انتظارات مردم از منتخبان شوراهای شهر و روستا
برای رسیدن به هدف بزرگ باید گامهای بزرگ برداشته شود و کوچکنگری و کوچکانگاری، آفت رشد و بالندگی است. ارائه خدمات شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد، نیازمند تغییر نگرش و بینش، تغییر ساختار و تغییر در تعاملات چندجانبه است. پتانسیلها و ظرفیتها و استعدادهای طبیعی و انسانی این استان بیش از اندازه است.
اگر بخواهیم یکی از ویژگی های مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که نظامی است مبتنی بر رای مردم.
انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به معنای واقعی کلمه، نماد مشارکت مردم در سرنوشت خویش است.
ملت شریف ایران در ۲۹اردیبهشت، باخلق حماسه ای دیگر و لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور حداکثری، آگاهانه در صحنه حاضر شدند و دوست و دشمن را به تحسین واداشتند.
حضور پرشور مردم در دو انتخابات «دوازدهمین دوره ریاست جمهوری» و «پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا» بار دیگر حمایت از آرمانهای امام راحل عظیمالشأن و مقام معظم رهبری در دفاع از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت.
این بنده، ضمن سپاس و قدردانی از حضور حماسی مردم و تقدیر و تشکر از مجریان و ناظران برگزاری این انتخابات،
به بیان مطالبی در مورد انتظارات مردم از شورای اسلامی شهر و روستا خواهم پرداخت.
انتخابات با همه ی فراز و نشیب ها و شور و هیجانات به اتمام رسیده است، آنچه از شورای شهر انتظار میرود، کاربست تجربیات خوب و بد بهدست آمده در دورههای قبلی شورا و کمک به پیشرفت همهجانبه و ارائه سطح برتر و بالاتر از خدمات اجتماعی به شهروندان است. مدیریت شهری موفق نیازمند همکاری، هماهنگی و همدلی شورا و شهرداری خواهد بود.
یکی از شروط اصلی خدمتگزاری صادقانه به مردم پرهیز از تمایلات جناحی و حزبی است. توجه به نیازها و دغدغههای جاری شهروندان از مقدمات یک تحول بزرگ شهری است.
بدون شک؛ “دخالت جناح بندیها و انگیزه های حزبی و گروهی و شخصی و طایفگی در این وظیفه ی مهم، زهر مهلکی است که شوراها را از کار می اندازد و آن را کم سود و گاه، زیانبخش می سازد”
از این روی، استفاده از خرد جمعی و همفکری در جهت پیشبرد سریع برنامه های اقتصادی ،اجتماعی ،عمرانی و بهداشتی و جلب مشارکت های مردمی از جمله اهداف اصلی تشکیل شوراها بوده است. چنانکه ماده یک قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراها ،رسالت اصلی شوراها را تلاش درزمینه پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی ،اقتصادی ،عمرانی و بهداشتی و دیگر امور رفاهی شهر از طریق جلب مشارکت های مردمی با توجه به مقتضیات محلی می داند.
سلامت همه جانبه ی مدیریت شهری باید یکی از برنامه های مهم شورای شهر باشد
همانطور که تامین سلامت جسم و روان وظیفه ی وزارت بهداشت است، محیط زیست سالم ، معابر سالم و شهری بدون خشونت وتوام با آرامش نیز به مدیریت شهری سالم دارد.
باید با نگاه سلامت مدیریت شهری چالش های شهری را مرتفع و برای نیازهای شهروندان برنامه ریزی کنیم.
شورای شهر به عنوان چشم و گوش مردم باید بر عملکرد مدیریت و برنامه و بودجه ی شهری نظارت داشته باشد ،طبیعتا بحث شفافیت مالی و گزارش آن به مردم جزو اولویت های شورای پنجم خواهد بود.
تصمیم سازی و تصمیم گیری باید در شورای شهر و شهرداری نهادینه و جاری شود تا شورا بتواند از تصمیمات خلق الساعه و هزینه تراشی و رفتارهای غیرقانونمند در شهرداری مراقبت کند.
پس از تشکیل شورا،بدون فوت وقت،تعیین “شهردار” بعنوان اولین و مهمترین مساله برای پارلمان محلی بشمارمی آید همچنانکه شورای اسلامی شهرها،نقش پارلمان محلی راایفا می کند ،”شهردار”درنقش دولت محلی، مجری تصمیمات ، طرح ها وبرنامه های شورای اسلامی شهر به شمار می آید و به راستی هرچه انتخاب شهردار هوشمندانه و بر اساس لیاقت و توانمندی و تخصص باشد بر کارآمدی یا ناکارآمدی پارلمان محلی تاثیر گذاراست.
اعضای شورا برای انتخاب بهترین گزینه ممکن و شایسته باید با مطالعه و بررسی گزینههای برتر براساس یک چارچوب و اصول تعریف شده اقدام کنند و بهدور از نگاههای حزبی، سیاسی و محلی براساس توانمندیهای ذاتی افراد و برنامه وی دست به انتخاب شهردار بزنند.
*ویژگیهای شهردار آینده*
۱- پاکدست، پرانرژی، مبتکر، خلاق و اجرایی باشد.
۲- توان بالای مدیریت اجرایی توأم با برنامه قوی برای مدیریت شهری داشته باشد.
۳- شهرداری را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد خدماتی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل نماید.
۴- برنامه عملیاتی درختواره شهرداری را منطبق با احکام در حوزه حمل و نقل، ترافیک، ایمنی و مدیریت بحران، خدمات شهری، شهرسازی، مدیریت هوشمند را با CPM تنظیم و کنترل مدیریت نماید.
۵- در حوزه فنآوری اطلاعات با ایجاد دفاتر الکترونیک، خدمات و سرویس مناسب به شهروندان ارائه دهد.
۶- در حوزه شهرسازی و بر اساس طرحهای فرادستی نظیر طرح تفصیلی، مدیریت خویش را اعمال نماید و از آنان تخطی نکند.
۷- کوچک سازی، منطقی سازی و چابک سازی را در راستای مدیریتهای شهری انجام و واگذاری پارهای از امور را به بخش خصوصی دنبال نماید.
۸- برنامه پنج ساله شهرداری را در سه ماهه اول آغاز به کار خویش با اتصال به اسناد فرادستی طرحهای جامع تفصیلی، طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع درآمدهای پایدار و پیوست فرهنگی طراحی و تدوین و در معرض عمومی برای نظرخواهی قرار دهد و پس از اصلاحات، آن را برای تصویب تقدیم شورای شهر نماید.
۹- متمم بودجه سال جاری و تنظیم بودجه سال آتی را در زمان مقرر و بدون تأخیر و تعلل تقدیم شورا نماید.
۱۰- برنامه عملیاتی را در یک افق پنج ساله بر شش محور فرهنگی، حمل و نقل خدمات شهری، شهرسازی و معماری و مدیریت هوشمند، ایمنی و بحران با همکاری دانشگاهها و مراکز علمی تهیه و عملیاتی نماید.
۱۱- برنامه پنج ساله باید به گونهای تهیه و تنظیم شود که هر سال یک برش یک ساله که بودجه از دل آن بیرون آید و با درآمد و هزینه شهرداری انطباق داشته باشد.
۱۲- کارنامه عملکرد محوله شهرداری را بر اساس برنامه پنج ساله و برش یک ساله هر سه ماه یک بار در معرض قضاوت شهروندان قرار دهد.
*انتظار رأیدهندگان از اعضای شورا*
۱- شورای جدید باید در زمان مشخص طی ۶۰ یا ۹۰ روزه آنچه را که تحویل گرفته است، بهصورت کمی و آماری طی یک گزارش جامع و تفصیلی به شهروندان اعلام نماید.
۲- تدقیق نقشههای طرح تفصیلی شهرداری را با هدف ارتقاء کیفیت و رسیدن به پیشرفت و رشد رونمایی و در سایت شهرداری بارگذاری کنند.
۳- انتخاب شهرداری را هدفمند و بر اساس پیشنهاد حداقل دو عضو در دستور کار قرار دهند و آنگاه برنامه مکتوب فرد یا افراد کاندیدا را با رزومه و برنامه تفصیلی برای مدیریت شهری به جلسه شورا دعوت و با حضور تمامی اعضاء، مورد پرسشگری و گزینش قرار دهند و ظرف زمان تعیین شده ، شهردار منتخب را با شاخصها، الگوها و برنامه ارائه شده به شهروندان معرفی نمایند.
۴- پیشنهاد مشخص بنده به همه ی اعضای شورای استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص کهگیلویه ی بزرگ این است که سعی شود حداقل شهردار شهرستان ها، فردی باتجربه، کاری ،مدیر ، مدبر و پاک دست که خارج از استان(ترجیحا از کلان شهری مثل تهران یا اصفهان و…) باشد که از قدرت چانه زنی بالا برخوردار بوده و ارتباط وسیع با دستگاه های اجرایی کشوری داشته باشد .
وقتی یک فردی خارج از استان و در یک کلان شهر زندگی کرده باشد، به این استان میاید بهتر متوجه می شود که چقدر غبار محرومیت بر چهره ی این شهرستان ها نشسته است.
۵- مردم انتظار دارند مهمترین تصمیمات شورای شهر بر مدار نظام فنی و اجرایی و اسناد بالادستی باشد و از پراکنده کاری و تصمیمات مقطعی و خلقالساعه در حوزههای مختلف پرهیز شود.
۶- مردم از شورای پنجم، شهری توسعهیافتهتر از سالهای قبل طلب میکنند.
۷- رأیدهندگان خواهان شهری با فضاهای سبز و بوستانهای زیبا، گردشگاهها و مکانهای ورزشی درخور و شایسته، هستند
۸- انتخاب شهرداری را هدفمند و بر اساس پیشنهاد حداقل دو عضو در دستور کار قرار دهند و آنگاه برنامه مکتوب فرد کاندیدا، و یا سایر داوطلبان و معرفیشدگان را با رزومه و برنامه تفصیلی برای مدیریت شهری به جلسه شورا دعوت نموده و با حضور تمامی اعضاء مورد پرسشگری و گزینش قرار دهند و ظرف زمان تعیین شده، شهردار منتخب را با شاخصها، الگوها و برنامه ارائه شده به شهروندان معرفی کنند.
۹- مردم انتظار دارند مهمترین تصمیمات شورای شهر بر مدار نظام فنی و اجرایی و اسناد بالادستی باشد و از پراکنده کاری و تصمیمات مقطعی و خلقالساعه در حوزههای مختلف پرهیز شود.
۱۰- مردم از شورای شهر خویش انتظار دارند شهردار آینده صرفاً بر اساس توانمندیهای حرفهای، ذاتی و مدیریتی انتخاب شود و انتخاب شهردار بر اساس سهمخواهی سیاسی و محلی را برنمیتابند.
۱۱- مردم انتظار دارند مهمترین تصمیمات شورای شهر بر مدار نظام فنی و اجرایی و اسناد بالادستی باشد.
۱۲- مردم از شورای چهارم، شهری متفاوت از سالهای قبل و دورههای مدیریتی گذشته طلب میکنند. ۱۳- رأیدهندگان خواهان شهرستانی هستند؛ توسعهیافته، کوچه و خیابان آسفالت شده و بدون چاله چوله، فضاهای سبز و بوستانهای زیبا، گردشگاهها و مکانهای ورزشی درخور و شایسته، حمل و نقل عمومی منظم و ترمینال اتوبوسرانی استاندارد.
۱۴- مردم انتظار دارند بدانند: پروژههای درحال مطالعه، ایجاد و یا نیمه تمام چه مقدار و با چه میزان اعتبار است؟
۱۵- مبلغ کمکها و اعانههای دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی چه مقدار است؟
۱۶- مردم انتظار دارند شهردار براساس توانمندیهای حرفهای و مدیریتی انتخاب شود و انتخاب براساس سهمخواهی سیاسی را برنمیتابند.
۱۷- تسهیلات بانکی دریافتی چه میزان و با چه نرخی و برای کدام پروژه صرف شده است؟
۱۸- سرفصلهای منابع درآمدی قابل اتکاء شهرداری، و حرکت به سمت اقتصاد پایدار مدیریت شهری به منظور جبران کمبود اعتبار کداماند؟
*نمایهای از شورای شهر کارآمد*
۱- داشتن برنامه اجرایی معقول، کارآمد و قابل اجرا و ارزشیابی و پایش مستمر اقدامات انجام شده.
۲- همکاری و هماهنگی با سایر مسئولان و دستگاههای دولتی
۳- بررسی مشکلات و آسیبهای شهر و ریشهیابی آنها و برنامهریزی جهت رفع عقبماندگیهای شهر
۴- تلاش جهت ارتقای جایگاه فرهنگی و سیاسی شهر
۵- تعامل مستمر با اساتید، روشنفکران و جوانان اهل فکر و نخبگان
۶- توجه خلاقانه به زیباسازی شهر
۷- استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات موجود
۸- توجه جدی به بهداشت روانی در شهر با زیباسازی مناسب و…
۹- ایجاد و توسعه مراکز فرهنگی و ورزشی
۱۰- ارتباط مستمر و کارآمد با شوراهای شهر موفق دنیا
۱۱- تلاش در جهت ایجاد منابع پایدار درآمدی برای شهر.
*فرجام سخن آنکه*
برای رسیدن به هدف بزرگ باید گامهای بزرگ برداشته شود و کوچکنگری و کوچکانگاری، آفت رشد و بالندگی است. ارائه خدمات شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد، نیازمند تغییر نگرش و بینش، تغییر ساختار و تغییر در تعاملات چندجانبه است. پتانسیلها و ظرفیتها و استعدادهای طبیعی و انسانی این استان بیش از اندازه است. شورا و شهردار باید ریسکپذیری توأمان با ظرفیتهای قانونی و همچنین ارتباطگیری را با برنامه بومی خویش تلفیق نمایند تا پس از دوره چهار ساله، تصویر زیبایی در مرکز شهر به یادگار بگذارند.
اینکه عاشق رفاه و آبادانی شهرتان باشید، قابل ملامت نیست؛ گفتن یا نوشتن و عمل کردن وظیفه همگانی است. کاشکی انسان چیزی را نشناسد و نفهمد؛ اگر فهمید، این فهمیدن مسئولیت میآورد. فهم شما فهمیدگان را میستایم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید