آخرین اخبار

سرگذشت مدرسه‌ای که همه رجل سیاسی گچساران در آن درس خوانده‌اند

در مقاله‌­ای تحت عنوان آشنایی با نسل اول و دوم فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره‌­ای به تاریخچه آموزش و پروش نوین استان و همچنین به اولین مدارسی از قبیل: حافظ سی‌­سخت، سعدی تل‌خسرو، اسدی باشت، اردبیهشت لنده، رودکی چرام، محمدی سوق، قاآنی بهمئی، منوچهری آبشرین گچساران و … شد.

اشتراک گذاری
19 February 2017
کد مطلب : 8317

سیدابوالحسن حسینی‌نیک

در مقاله‌­ای تحت عنوان آشنایی با نسل اول و دوم فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره‌­ای به تاریخچه آموزش و پروش نوین استان و همچنین به اولین مدارسی از قبیل: حافظ سی‌­سخت، سعدی تل‌خسرو، اسدی باشت، اردبیهشت لنده، رودکی چرام، محمدی سوق، قاآنی بهمئی، منوچهری آبشرین گچساران و … شد.

اما در نوشتار حاضر سعی بر آن است به نقش مدرسه کورش کبیر (ولایت) در تربیت و پرورش نخبگان علمی، سیاسی و اجرایی شهرستان گچساران پرداخته­ شود.

البته قبل از اینکه به این مهم بپردازیم باید به این موضوع اشاره شود که بنا به تحقیقات و روایت‌های محلی و تاریخی ظاهراً اولین مدرسه بین سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۰۶ در روستای آرو از توابع شهرستان گچساران راه‌اندازی شد. قضایا از این قرار بود که خان آرو در آبادان پیش فرد متنفذی به نام “کی غلامحسین” می‌رود و از وی درخواست معلم می‌نماید و نهایتاً ایشان با خان آرو موافقت می­کند و فردی با سواد به نام “ملا درویش بلوطی” که در آن زمان کارگر شرکت نفت آبادان بود را به همراه وی فرستاد.

 بعد از مدرسه آرو، مکتب‌خانه روستای گناوه لری و مدرسه شش کلاسه منوچهری (مهر) آبشرین گچساران قدیم را می­توان نام برد. البته گچساران قدیم حدود ۱۳ کیلومتر آن طرف‌تر آبشرین در نزدیکی تپه‌های قرق‌لو (گچی) واقع شده و حدود ۲۵ کیلومتر از گچساران فعلی فاصله داشت.

به هر حال با  توجه به اینکه تولید نفت از میدان نفتی گچساران، از سال ۱۳۱۸ شمسی با چاه شماره ۱۳ آغاز شد. این تاریخچه تولید از مخزن نشان می‌دهد انگلیسی‌ها برای اکتشاف و استخراج نفت، نیازمند به مکانی برای استراحتگاه و رفاهیات خود و خانواده‌هاشان بودند که منطقه (لین‌های) شرکت نفت فعلی گچساران را نهایتاً انتخاب و زیر ساخت‌های اولیه را برای استقرارشان راه‌اندازی کردند.

از این رو، اولین فروشگاه به نام “رشن” در بازار شرکت نفت (پارکینک فعلی ) گچساران، اولین درمانگاه و بهداری، اولین سینما و نهایتاً سه مدرسه ابتدایی نظامی، دیبرستان دخترانه پروین اعتصامی و دبیرستان پسرانه کورش کبیر در حدود سال ۱۳۳۳ همزمان راه‌اندازی شد.

         مدرسه ابتدایی نظامی گچساران    ۱۳۴۹                                                                                        مدرسه ابتدایی نظامی گچساران ۴۸-۱۳۴۷ 

دختران پیشاهنگ دبیرستان پروین اعتصامی گچساران    ۱۳۴۵                                              دبیرستان  پروین اعتصامی گچساران     ۱۶ آذر ۱۳۴۶                                                                    

به عنوان مثال، در سال ۱۳۳۸ فرمانداری کهگیلویه در چرام راه‌اندازی گردید و اولین شهرستان که در استان دایر گردید چرام بود که بعد از غائله ۱۳۴۲ به دهدشت منتقل شد، لیکن مدت اندکی از انتقال فرمانداری نگذشته بود که جهت تاسیس و دایر نمودن اولین ادارات (مسکن – عمران – فرهنگ و آموزش و پرورش) نیاز به ساختمان دولتی بود .

بر این اساس به گچساران که از نظر شهری پیشرفته‌تر بود و شرکت نفت در آنجا ساختمان‌هایی بنا نموده بود منتقل شد. در همین سال آقای ابوالحسن نخعی به عنوان اولین رئیس اداره فرهنگ در گچساران انتخاب شد. بعد از مدت زمان کمی در همین سال به اداره کل فرهنگ تبدیل شد و آقای ابوالحسن عاملی به عنوان اولین مدیرکل آموزش و پرورش منصوب و شروع به کار نمود.

این روند تا ۱۲/۱/۱۳۵۳ ادامه داشت و آقایان مصطفی لواسانی، حشمتی، عظیمی سجادی و رحیم شیوخ عنوان مدیرکل را در گچساران یدک کشیدند و از این تاریخ به بعد اداره کل آموزش و پرورش به یاسوج منتقل گردید .

بنابراین با توجه به مطالب مذکور می­ توان گفت: همان­ گونه که دبیرستان البرز، علوی، فیروز بهرام و … تهران نقش مهمی در پرورش رجل سیاسی، اجرایی و نخبگان علمی کشور در قرن معاصر داشتند، دبیرستان کورش کبیر هم این نقش را حداقل در نیم قرن اخیر شهرستان گچساران ایفا کرده است به گونه­ای که تعداد زیادی از پزشکان، سیاسیون و مدیران اجرایی شهرستان گچساران که به مناصبات استانی و حتی کشوری رسیدند، فارغ‌التحصیل دبیرستان کورش کبیر (ولایت) می‌باشند.

دبیرستان کوروش کبیر گچساران

به عنوان مثال: بهرام تاجگردون، غلام‌رضا تاجگردون، مرحوم محمدعلی نبی‌زاده، سید قدرت‌الله حسینی، علیمراد جعفری، دکتر بهادر غضنفری، دکتر زینل‌زاده، شهید خلبان ابراهیم امیدبخش و …  را می‌توان نام برد. کارنامه شهید امیدبخش توسط فردی به نام جوکار رئیس وقت دبیرستان کورش کبیر در سال۱۳۵۲  امضاء شده است.

       حاج علی مراد جعفری                                          حاج محمدعلی نبی زاده                             خلبان شهید امیدبخش

                          شهید حسین امینی                                                                                                        حاج بهرام تاجگردون

 دکتر بهادر غضنفری                                                                سید قدرت الله حسینی                                                    غلامرضا  تاجگرون

اولین انجمن اسلامی در این مدرسه تشکیل شد که شهید امینی یکی از اعضای این انجمن بود. همچنین معلمین و دانش‌­آموزان این مدرسه که به دو گروه مذهبی و غیر مذهبی تقسیم شده بودند نقش بسیار پر رنگی در تظاهرات و فعالیت‌­های سیاسی و انقلابی داشتند که اوج آن  به رهبری حاج بهرام تاجگردون در قیام خونین ۱۹ آبان سال ۱۳۵۶ به عنوان نقطه عطفی در تاریخ گچساران رقم خورد.

پس ثبت ملی بعضی از مدارس استان به خصوص مدرسه کورش کبیر گچساران به عنوان یکی از مدارس ماندگار لازم است و چه خوب می‌شد اگر مسئولین استان چنین موضوعی را پیگیری می­ کردند.

دبیرستان کورش کبیر دارای معماری خاص و منحصربفردی بود که مسئولین دبیرستان از اتاق مدیریت دبیرستان قادر بودند تا همه کلاس‌ها و فضای دبیرستان را رصد نموده و تحت نظارت خود داشته باشند. این دبیرستان را می‌توان اولین مدرسه‌ای دانست که سالن آمفی‌تئاتر(نمایش) داشته است.

در ضمن مدرسه کورش کبیر در اویل انقلاب به مدرسه شریعتی و بعد از مدتی در نوبت صبح به مدرسه امام خمینی (ره) و بعدازظهر آیت‌الله خامنه‌­ای تغییر کرد. سرانجام در سال ۱۳۹۱ با تصمیم مسوولین وقت آموزش و پرورش شهرستان گچساران با توجه به کاهش دانش‌آموز و ادغام این دو دبیرستان به اسم مدرسه ولایت نامگذاری شد

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *