آخرین اخبار

درخت ۲۷۷۰ ساله باشت در انتظار اعتبار برای معرفی و ساماندهی

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: درخت سرو روستای لار نیازمند یک میلیارد ریال اعتبار برای حصار کشی و نصب تابلوهای راهنمای معرفی به گردشگران است.

اشتراک گذاری
23 January 2017
کد مطلب : 7582

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: درخت سرو روستای لار نیازمند یک میلیارد ریال اعتبار برای حصار کشی و نصب تابلوهای راهنمای معرفی به گردشگران است.

رحیم خردمند افزود: درخت سرو لار که ۴۰ متر طول و هفت متر عرض دارد و پس از کاوش‌های باستان شناسی متخصصان و نمونه برداری آن در دانشگاه منابع طبیعی تهران به عنوان یکی از نادرترین و کهن‌ترین آثار طبیعی کشور معرفی شد جلوه‌ای از شکوه خلقت و قدرت لایزال الهی است.
این اثر طبیعی که در کنار آتشکده و گورستان در نزدیکی روستای لار از توابع کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، جلوه‌ای از هنرمندی انسان و طبیعت است.
درخت سرو لار که به همراه آبشار کمر دوغ ۲ اثر طبیعی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است جاذبه‌ای بی نظیر است که حیرت هر طبیعت دوستی را برمی انگیزد.
آتشکده و گورستان متعلق به دوره‌های کهن و یادگاری از آیین‌های زرتشتی است که پس از سال‌ها هنوز بقایای آن باقی مانده، شاهکاری از دست هنرمند نیاکان ایرانی ماست.
خردمند اظهار داشت: سالیانه تعداد زیادی از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در فصل بهار و زمستان از این منطقه بازدید می‌کنند که در صورت معرفی می‌تواند تبدیل به یک قطب گردشگری شود.
وی تصریح کرد: حصارکشی و نصب تابلوهای معرفی از برنامه‌های میراث فرهنگی برای جذب گردشگران به این منطقه است.
خردمند اظهار داشت: حصارکشی و تعیین حریم محوطه این درخت برای بقا و حفظ در برابر رویدادهای طبیعی مانند باد و ریزش کوه با توجه به بالا رفتن سن آن و عوامل تخریب انسانی ضروری است .
وی قطع درخت یا آسیب رساندن به آن به دلیل ناآگاهی برخی افراد یا حفاری‌ها را از تهدیدهای این اثر طبیعی منحصر به فرد دانست و گفت: حصارکشی اطراف درخت کهنسال باشت زمینه معرفی هرچه بیشتر آن را نیز فراهم می‌کند.
وی به وجود آثار تاریخی و باستانی شامل آتشکده کوه لار و گورستان به جا مانده از ایران باستان در کنار درخت کهنسال این شهرستان اشاره کرد و افزود: حفاظت و توجه به مجموعه این آثار می‌تواند آن را به جاذبه‌ای پررونق تبدیل کند.
وی ادامه داد: صیانت از درخت کهنسال باشت که یکی از ۲ اثر طبیعی ثبت ملی شده استان کهگیلویه و بویراحمد است می‌تواند بقای آن را برای نسل‌های آینده تضمین کند.
خردمند ابراز کرد: این درخت و محوطه تاریخی روستای لار در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسیده است.
وی تصریح کرد: ۶۰ اثر تاریخی در این شهرستان تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
خردمند از شناسایی ۳۰ اثر تاریخی دیگر برای ثبت ملی در این شهرستان خبر داد.
خردمند عنوان کرد: قشرهای مختلف مردم می‌توانند با گزارش هرگونه اقدام منفی شامل تخریب، تصرف، تجاوز، ساخت و ساز، حفاری غیرمجاز و یا قاچاق اشیای تاریخی به مسئولان اداره میراث فرهنگی این شهرستان نسبت به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی منطقه سهیم باشند.
شهرستان باشت با وسعت بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۱۵ روستا، یک شهر، دو بخش ۱۴ هزار نفر جمعیت روستایی و ۲۱ هزار نفر جمعیت است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *