آخرین اخبار

درسی که این بار دانش آموزان یاسوجی دادند+تصاویر

جمعی از دانش آموزان آموزشگاه سما یاسوج امروز /جمعه/ به همراه گروهی از دوستداران طبیعت و به همت تشکل زیست محیطی « نهضت سبز زاگرس» اقدام به کاشت بذر بلوط و شناسنامه دار کردن این درختان در ۲ منطقه شامل ذخیره گاه دنا و روستای گنجه کهنه شهرستان بویراحمد کردند.

اشتراک گذاری
30 December 2016
کد مطلب : 6291

 دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس در این زمینه اظهار اشت که این اقدام خداپسندانه و زیست محیطی در قالب طرح ملی «هرمدرسه یک نهالستان» و به همت این تشکل مردمی صورت گرفت.
امید سجادیان یادآور شد: ۳۵۰ دانش آموز به همراه ۲۴ معلم نیز در این طرح شرکت داشتند و علاوه بر ایفای نقش آنها در ترویج فرهنگ صیانت از جنگل ها و منابع طبیعی به عنوان همیاران و دوستداران طبیعت، آموزش های لازم را نیز در این راستا فرا گرفتند.
کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از ۸۷۱ هزار هکتار جنگل است که بلوط گونه غالب این سطح از جنگل‌ها محسوب می‌شود.
سجادیان تصریح کرد که این طرح به منظور حفاظت از رویشگاه های زاگرس اجرا می شود که بر اساس آن برای هر مدرسه منطقه ای در نزدیکی رویشگاه ها برای کاشت بلوط درنظر گرفته می شود.
مسئول این تشکل مردم نهاد بیان کرد: اقدام خلاقانه دانش آموزان به عنوان جنگل بانان و حافظان افتخاری عرصه های جنگلی در راستای حفاظت و صیانت از منابع زیست محیطی و انبوه درختان بلوط بوده است.
وی اظهار داشت: دانش آموزان در این طرح به عنوان وارثان منابع حیاتی و زیست محیطی در کنار سایر دوستداران طبیعت و برخی از اصحاب رسانه در این کار خیرخوانه سهیم شدند و شناسنامه هایی برای بذرهای کاشته شده توسط آنها در اختیارشان قرار گرفت.
سجادیان با بیان اینکه توضیحاتی درباره فواید جنگل ها، گونه های بومی منطقه و نیز روش کاشت صحیح بذرها توسط کارشناسان به دانش آموزان شرکت کننده ارائه شد، گفت: آنها همچنین تحت نظارت این کارشناسان اقدام به کاشت بذر و نصب شناسنامه درمحل کاشت می کنند.
دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس به آموزش کاشت بذر بلوط در گلدان به همراه گلدان وبروشور کاشت بلوط به دانش آموزان اشاره کرد و افزود: درخصوص اجرای این برنامه هماهنگی های لازم نیز با مدارس مربوطه انجام گرفت.
سجادیان خاطرنشان کرد: آموزش معلمان برای مراقبت از بذرهای کاشته شده تا زمان انتقال به عرصه از دیگر اقدامات موثردر طرح جنگل کاری است.
به گفته وی طرح هر «مدرسه یک نهالستان» تاکنون در ۶ مدرسه در منطقه ذخیره گاه دنا از جمله روستاهای دشت رز، خونگاه، آب سپاه، بن زرد علیاء، بن زرد سفلی ،کره و همچنین درمنطقه گنجه ای کهنه توسط دانش آموزان دبستان سمای یاسوج اجرا شده است.
دبیر اجرایی تشکل نهضت سبز زاگرس عنوان کرد: با اجرای این طرح نه تنها خسارات جنگلی ناشی از جاده سازی، توسعه زمین های کشاورزی و تخریب جنگل ها جبران می شود، بلکه در چندسال آینده شاهد افزایش رویشگاه های جنگلی در کشور خواهیم بود.
وی اضافه کرد: با تقویت احساس مسئولیت پذیری در دانش آموزان نیز می توان از ظرفیت های بالقوه آنها برای حفظ و نگهداری این میراث سبز بیش از پیش بهره برد.
یکهزار و ۲۶۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۴ براثر وقوع ۷۵ فقره آتش سوزی از بین رفت که این آتش سوزی‌ها در ۱۰ تا ۱۵ درصد عرصه‌های ارزشمند منابع طبیعی رخ داد.
کاهش سطح و پوشش جنگل‌ها در کهگیلویه و بویراحمد در حالی است که ذخیره گاه‌های جنگلی علاوه بر حفاظت از منابع آب و خاک و کاهش آلودگی‌های ناشی از ریزگردها، سبب ذخیره بیشتر آب می شود.
براساس نظر کارشناسان، میزان ذخیره آب در مناطق دارای پوشش گیاهی و جنگلی ۴۰ برابر زمین‌های بدون پوشش گیاهی است.
وی یادآور شد که تشکل زیست محیطی نهضت سبز زاگرس از قدیمی ترین و فعال ترین تشکل های استان با ایده ها و طرح های خلاقانه و تخصصی است، که به طور رسمی از سال ۷۸، داوطلبانه و به منظور نشر آگاهی و احقاق حقوق شهروندی و با ارائه آموزشهای عمومی(فرهنگی،اجتماعی وزیست محیطی) تاسیس شده است.
دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس حفظ، احیاء و توسعه طبیعت را از اهداف مهم این تشکل ذکر کرد و گفت: آموزش در مدارس با استفاده از بازی های آموزشی، رقابت های زیست محیطی، آموزش جوامع محلی، پژوهش، صیانت مناطق در معرض خطرانقراض گونه‌های گیاهی، احیاء گیاهان درمعرض انقراض در قالب کاشت و توزیع بذرگیاهان در حال انقراض، برنامه‌های کاشت بلوط و درختکاری در قالب جنگلانه و خیریه ‌های محیط زیست، کمپین‌های محیط زیستی و فعالیت های مشترک کشوری از جمله اقدامات انجام شده توسط این تشکل است.
سجادیان یادآورشد: تشکل مردم نهاد نهضت سبز زاگرس برای ادامه روند اقدامات موثر و تاثیر گذار خود نیازمند توجه و حمایت ویژه توسط نهادهای متولی و مسئولان اجرایی در سطح ملی و این استان است.

82367399-71288303 82367399-71288301 82367399-71288302

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *