آخرین اخبار

نظر نماینده بویراحمد و دنا درباره منشور حقوق شهروندی

رئیس مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد تهیه و تدوین حقوق شهروندی را به عنوان میثاقی ارزشمند و از نیازهای اساسی ملت دانست و گفت: اجرای صحیح و مناسب آن می‌تواند زمینه ساز ایجاد تحول و توسعه همه جانبه در کشور شود.

اشتراک گذاری
25 December 2016
کد مطلب : 5905

 

 

 

غلام محمد زارعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ارتقای آگاهی‌های عمومی جامعه که در سایه تحقق قانون اساسی، آزادی‌های مشروع، خواسته‌ها و صیانت از حقوق شهروندان خلاصه می‌شود می‌تواند کشور را در مسیر توسعه یافتگی قرار دهد.
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت که بررسی اجمالی منشور حقوق شهروندی نشان می‌دهد این سند که برگرفته از قانون اساسی جمهوری اسلامی، مفاهیم دینی و با لحاظ کردن مبانی و ارزش‌های حاکم بر فرهنگ ایرانی – اسلامی تهیه و تدوین شده سرآغاز تحولی در فضای اجتماعی و حتی سیاسی جامعه خواهد بود.
وی دوراندیشی و احساس مسئولیت رئیس جمهوری را نسبت به شان اجتماعی و حقوق تک تک افراد جامعه در تدوین این منشور یادآور شد و افزود: تهیه این سند به مثابه آن است که هر شهروندی با آگاهی از حق‌وحقوق خود ناظر بر حسن اجرای قوانین شود و این مصداق عینی مردم سالاری دینی است.
وی ابراز داشت: همان‌گونه که رئیس جمهوری در آیین رونمایی از این منشور بر لزوم بازنگری و قابل انعطاف بودن آن تاکید داشت، باید با نگاه و رویکردی فراجناحی و حتی فرا دولتی زمینه اجرای صحیح و مطلوب این نیاز اساسی جامعه را فراهم ساخت.
زارعی با تأکید بر اینکه البته بهتر بود که برای تدوین و تهیه این منشور نیز از همان ابتدا با نمایندگانی از مجلس نیز هماهنگی‌های لازم صورت می‌گرفت، گفت: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد که برای پیاده سازی بسترها و زیرساخت‌های لازم قانونی این منشور دولت را یاری دهد.
منشور حقوق شهروندی روز دوشنبه هفته گذشته در ۲۹ ماده توسط رئیس جمهوری رونمایی شد.
در بندهای این منشور حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، کرامت و برابری انسانی، آزادی و امنیت شهروندی، مشارکت در تعیین سرنوشت، اداره شایسته و حسن تدبیر، آزادی اندیشه و بیان، دسترسی به اطلاعات، دسترسی به فضای مجازی، حریم خصوصی، تشکل، تجمع و راهپیمایی، تابعیت، اقامت و آزادی رفت‌وآمد، تشکیل و برخورداری از خانواده، برخورداری از دادخواهی عادلانه، اقتصاد شفاف و رقابتی، مسکن، مالکیت، اشتغال و کار شایسته، رفاه و تأمین اجتماعی، دسترسی و مشارکت فرهنگی، آموزش و پژوهش، محیط زیست سالم و توسعه پایدار و صلح، امنیت و اقتدار ملی مورد تأکید قرار گرفته است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *