آخرین اخبار

سوگواری عاشقان ثامن‌الحجج(ع) در حرم حضرت بی بی حکیمه(س)

دارند غربتی به وسعت تاریخ و به عظمت اشک‌هایی که در سوگ شهادت برادرش ثامن‌الحجج(ع) می‌جوشد زیرا سوگوار معین الضعفاء مسلمانان جهان است.

اشتراک گذاری
30 November 2016
کد مطلب : 4135

گزارش و تصویر از یاسرمرادی

دلدادگان امام رضا علیه السلام از استان های جنوبی ایران با دیدگانی اشکبار در قالب کاروان های مختلف از روزهای گذشته تاکنون به سمت حرم بی بی حکیمه سلام الله علیها حرکت کرده اند تا همزمان باسالروز شهادت برادر این بانوی بزرگوار همنوا به سوگ بنشینند.

در سالروز شهادت امام رضاعلیه السلام، حرم مطهر بی بی حکیمه(س)درگچساران مملو از عاشقان و شیفتگانی است که برای عرض تسلیت با چشمانی بارانی و ملتمس به این مرقد شریف آمده اند تا بوی امام غریبشان را درمرقدمطهر خواهرش استشمام کنند.

این روزهاحرم بی بی حکیمه سلام الله علیها در گچساران شاهد اجتماع عظیم دلداگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)است.اینک دل های زائران بی بی حکیمه (ع) فارغ از آمال دنیوی در کوی حرم رضا علیه السلام در حال پرواز است.

سالروز شهادت سلطان خراسان، ارادتمندان کوی سخاوت و مهربانی را در حرم بی بی حکیمه(س) غرق در ماتم و عزا کرده است. امروزاوج این دلداگی همزمان با مرثه سرایی و عزاداری ذاکران فرزند غریب زهرای اطهر به اوج خود رسیده است.

بارگاه منور این بانوی بزرگوار مملو از مریدانی است که در سوگ مولای مهربانی ها با مرثیه سرایی عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بر سر و سینه می زنند. اینک قلب اندوهگین عاشقان اهل بیت (ع)شکسته است، دیده ها در سوگ ثامن الحج (ع) اشکباراست و دست ها برای ظهور ولی عصر صاحب الزمان (عج الله) به آسمان گشوده شده است.

امروز حرم مطهربی بی حکیمه سلام الله علیها در گچساران غربتی بزرگ را آینه‌دارند غربتی به وسعت تاریخ و به عظمت اشک‌هایی که در سوگ شهادت برادرش ثامن‌الحجج(ع) می‌جوشد زیرا سوگوار معین الضعفاء مسلمانان جهان است.

بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه(س) که طبق اسناد و روایات مختلف، از دختران حضرت امام موسی بن جعفر(ع) است در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان گچساران در موقعیت خاص جغرافیایی در میان کوههایی صعب العبور و درکنار چشمه ای جوشان قرار دارد.

برای مشرف شدن به این امامزاده واجب التعظیم  باید از راهی پر و پیچ خم در بین سه استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر گذشت و از میان تپه ماهورهای جنوب گچساران عبور کرد.زائران بی بی حکیمه به عشق اهل بیت راه پر پیچ و خم و ناهموار این زیارتگاه را می پیمایند تا از این چشمه گوارای معرفت و حقیقت جرعه ای بنوشند و مست از عطر سحر انگیز رضوی شوند.

این بقعه متبرکه در حدفاصل گچساران و بندر گناوه، همانند مرواریدی در دل کوه می درخشد و همچون مشهد الرضا بهشتی است که همه ساله پذیرای هزاران زائر از سراسر کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

در زمان حکومت بنی عباس که ظلم به سادات فزونی گرفت، گروه هایی از اهل بیت علیهم السلام در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج شدند و خود را به ایران رساندند. یکی از این گروهها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی شاهچراغ(ع) بود که به قصد عزیمت به خراسان به ایران آمدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند.

برخی افراد کاروان شهید و برخی متواری می شوند و به کوه ها پناه می برند.بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود، همراه کنیزش به تنگه ای در این منطقه پناه می برد و درون غاری مخفی می شود و در همانجا بر اثر بیماری جان می سپارد.

در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این امامزاده به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته شد و در دوره های مختلف این کار ادامه یافت.در دوره صفویه هم این بقعه متبرکه به دستور شاه عباس نوسازی می شود و در سال ۱۰۹۹ توسط حسن علی خان زنگنه و پس از آن عطا الله بیک مرمت و تعمیر شد و در نهایت به دستور امیر سلطان اویس والی بهبهان بازسازی شد.

این زیارتگاه در سال ۶۶ تحت مدیریت اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان ارائه خدمات عمرانی به آن آغاز شد. فاز دوم عملیات احداث بقعه متبرکه در سال ۷۱ در ۱۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا انجام شد و در سال ۷۲، فاز سوم آن ادامه یافت.

طرح جامع آستان بی بی حکیمه تا آبانماه ۸۰ ادامه یافت و طی آن شبستان، صحن، رواقها ایجاد و گنبدی به ارتفاع ۳۰ متر ساخته شد که نیمی از آن در داخل کوه است.اما این امامزاده یکی از مقصد های مهم توریست مذهبی در جنوب کشور است و مردم مناطق مختلف به ویژه در فصلهای پاییز، زمستان و اوایل بهار به پابوس این امامزاده شریف می روند.

سالانه یک میلیون زائر از مناطق مختلف کشور و کشورهای های حاشیه خلیج فارس به زیارت خواهر امام هشتم مشرف می شوند.حرم بی بی حکیمه(س) به عنوان یک کانون فرهنگی و مذهبی به دلیل قرار گرفتن بین استانهای بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد می تواند به قطب مهم و تاثیرگذار فرهنگی در جنوب کشور بدل شود. اما توسعه خدمات رفاهی آن نیازمند حمایت ملی، سرمایه گذاری بیشتر دولت و کمک خیرین است.

هم اکنون دو جاده دسترسی به این بقعه وجود دارد که یکی از آنها از محور گچساران به گناوه منشعب می شود و دیگری از مسیر روستای باباکلان به سمت این امامزاده می آید اما هردو این جاده ها به خاطر عبور از تپه ماهورها و کوههای صعب العبور از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

 این در حالی است که این جاده ها جزء جاده های دسترسی به چاههای نفتی مناطق نفتخیز جنوب نیز محسوب می شوند و این مهم هم نتوانسته مسیر دسترسی زوار به بی بی حکیمه(س) را هموار کند.

با این حال هزینه یک ثانیه از نفت استخراجی از چاه های سایت استخراج نفت بی بی حکیمه(س) در جنوب گچساران می تواند این منطقه را آباد کرده و از رنج زوار در پیمودن مسیر سخت و ناهموار این بقعه متبرکه بکاهد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *