آخرین اخبار

مرکزی علمی-صنعتی در گچساران که قربانی زیاده خواهی مسئولان شد

احیای هنر فراموش شده رنگرزی در مرکز تحقیقات سربیشه گچساران قربانی تمامیت خواهی مسئولانی شد که دوماه نشده پا در گلویش فشردند تا خفه شود.

اشتراک گذاری
25 November 2016
کد مطلب : 3827

در سالیان اخیر به دلیل فراوان شدن دست  واسطه‌ها  در امر تولید دست بافته‌ها،  رنگ‎های شیمیایی یا اصطلاحا جوهرهای صنعتی  که به مراتب ارزان قیمت تر بودند جای رنگرزی طبیعی را گرفت.

صنایع دستی رنگرزی از رشته‌های فراموش شده‌ کهگیلویه و بویراحمد بوده غافل از اینکه ارزش افزوده یه دست بافته  با رنگرزی طبیعی چندین برابر رنگرزی با جوهرهای شیمیایی است.

پیگمنت‌های موجود در عصاره طبیعی گیاهان قابلیت نشست روی الیاف را دارند با پوست بدن  هیچ نوع حساسیتی بوجود نمی آورند  در حالی که الیاف رنگ شده توسط جوهرهای شیمیایی یا سایر اقسام رنگرزی غیر گیاهی  حساسیت پوستی ایجاد می‌کنند و در برخی حتی علائم آسم را نشان می‌دهد.

مرکز بزرگ رنگرزی و ریسندگی الیاف که در تابستان گذشته پیرو تفاهم نامه بین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در سربیشه گچساران دایر شد با استفاده از کادر علمی و آکادامیک توانستند ۱۵۸ آیتم گیاهی برای اولین بار در کشور عصاره گیری کنند.

به گفته شرکت پیمانکار مربوطه یعنی “رنگین کمان احساس و اندیشه” با مدیریت یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه با سابقه ۲۰ سال تدریس در رشته‌های هنری و فعالیت پژوهشی در عرصه رنگرزی، عصاره‌های به دست آمده قابلیت استفاده در وسایل آرایشی  مانند رنگ موها و لاک ناخن بانوان را دارند و از طرف دیگر قابلیت رنگرزی در صنایع سنگین مانند نساجی را خواهند داشت.

این اقدام بسیار میمون ومبارکی بود برای هم استانی‌ها و حتی صنایع نساجی،  دست بافته‌ها و حتی تولید کنندگان لوازم آرایشی بوده و گفته می‌شود این مهم سبب شگفتی برای کارشناسان و پژوهشگران صنایع دستی کشور شد.

در حالی فعالان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد چشم امید به راه‌اندازی مراکز رنگرزی و ریسندگی الیاف  سایر مناطق بودند مرکز سربیشه گچساران به دلایل واهی توسط مسئولان متولی در شهرستان گچساران در حالی کمتر از دوماه از عمر این هنر تازه احیا شده گذشته بود، تعطیل شد.

تابلوی بزرگترین مرکز تحقیقات رنگرزی الیاف و منسوجات استان پایین کشیده شد

مرکز بزرگ رنگرزی و ریسندگی الیاف که در تابستان گذشته پیرو تفاهمنامه بین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد دایر شده بود، به دستور  سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی گچساران تعطیل و تابلوی آن در هم شکسته شد.

این مرکز با هدف خدمت به تولید کنندگان دست بافته‌های استان تشکیل و در همین مدت کوتاه با تحقیقات وسیع از ۱۵۸ آیتم گیاهی برای اولین بار در کشور  عصاره رنگین جهت رنگ آمیزی الیاف و استفاده در رنگ مو  و  لاک ناخن بانوان  و همچنین رنگ آمیزی و تغییر رنگ البسه و منسوجات کاربرد داشت، تعطیل شد.

مرکز تحقیقات رنگرزی الیاف و منسوجات کهگیلویه و بویراحمد موفق شد با استفاده از دانه‌های بنک یا درخت سقز عصاره‌ای را به‌دست آورد که دوام و ثبات رنگی آن بسیار بالاتر از نیل بوده و این شگفتی دست اندر کاران و  کارشناسان  را در پی داشته است.

۲۸ مهرماه امسال هومن عنایی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران از احیای هنر رنگرزی سنتی در این شهرستان خبر داد و گفت: امیدواریم با تجهیز و راه اندازی این کارگاه‌ها گام مهمی در زمینه احیاء هنر زیبای رنگرزی و استفاده از رنگ‌های طبیعی به جای رنگ‌های شیمیایی برداشته شود.

آنگونه که عنایی گفته بود استفاده از رنگ‌های شیمیایی در سال‌های گذشته ضربه جبران ناپذیری به فرش دستباف کشور وارد کرده و با راه اندازی دوره‌های مختلف آموزش صنایع دستی در سطح گچساران این شهرستان بیش از پیش رونق یافته و به اقتصاد منطقه کمک می‌کند.

اما هیچی نشده هومن عنایی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گچساران که از تابلوی نصب شده بر سر در این مرکز که نامی از این اداره برده نشده نگران می‌شود و دستور پایین کشیدن تابلو را می‌دهد و بنا را بر تعطیلی مرکز می‌گذارد.

هومن عنایی مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گچساران با وجود پیگیری‌های مکرر خبرنگار تسنیم حاضر به پاسخگویی نمی‌شود.

اما فیض الله‌ افرازی پژوهشگر مرکز رنگرزی گچساران با تایید خبر تعطیلی این مرکز به تسنیم می‌گوید: فعالیت‌های مطلوبی برای اولین بار در این مرکز در حال انجام بوده که ناتمام ماند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه که سابقه ۱۷ سال تدریس در رشته‌های هنری را دارد به تسنیم گفت: مرکز رنگرزی و ریسندگی گچساران که خدمات خود را رایگان در اختیار ذی‌نفعان خوشه‌های دست بافته‌ها و هنرمندان قرار می‌داد از طرف مسئول میراث فرهنگی و صنایع دستی گچساران تعطیل شد.

سهراب بنام مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در گفت وگو با تسنیم از تعطیلی این مرکز اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: به طور حتم موضوع را به جد پیگیری می‌کنم.

راه اندازی دو سایت تخصصی ریسندگی و رنگرزی در کهگیلویه و بویراحمد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام شده بزودی دو سایت تخصصی ریسندگی ورنگرزی در استان راه اندازی می‌شود.

روح‌الله وحدتی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: کمک به بومی‌تر شدن محصولات دست بافته‌های داری، بالا بردن  ارزش افزوده تولیدات  دست بافته‌ها، کمک مستقیم به تولید کنندگان دست بافت‌های داری، ایجاد اشتغال پایدار، توسعه وترویج صنایع دستی و احیای هنرهای اصیل منسوخ شده استان از جمله اهداف راه اندازی این دو سایت است.

وی تصریح کرد: از دیگر اهداف راه اندازی دو سایت تخصصی ریسندگی و رنگرزی در استان پایین آوردن  هزینه‌های تولید  دست بافته‌ها، شناسنامه‌دار نمودن دست بافته‌ها، تلاش در جهت استاندارد سازی محصولات، پر کردن خلع سیکلی  و حلقه‌های  مفقود شده در پروسه تولید و تهیه مواد اولیه مرغوب با قابلیت صادرات محصولات صنایع دستی است.

در پایان به مسئولان و متولیان امر صنایع دستی یادآوری می کنم صنایع دستی صنعتی آمیخته از فرهنگ، هنر و بیانگر تاریخ، هویت و آداب و رسوم نیاکان است که به دست ما رسیده و وظیفه داریم از آن پاسداری کنیم تا منسوخ نشود.

تسنیم.نوبهار

این مطلب بدون برچسب می باشد.

One response to “مرکزی علمی-صنعتی در گچساران که قربانی زیاده خواهی مسئولان شد”

  1. سربیشه says:

    این واحد فعال صنعتی بدون دلیل تعطیل شده.مسئولین به جای کمک به اینچنین مرکزی آن را نابود می کنند وجای تاسف دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *