آخرین اخبار

نام استان؛ اسیر تعصب

در اظهارنظرهای اخیرهم یک طرف تعصب و یک طرف منطق قرارگرفته است

اشتراک گذاری
19 November 2016
کد مطلب : 3380

بارها و بارها مطالبی را درمورد نظرات موافق ومخالف تغییر نام استان خوانده ام ولی دراین روزها مطالب  پرتعدادی دراین رابطه روی سایتهای خبری زبانه می کشند و هرکدام فردی یا شهری را میخواهد به آتش بکشد و چنان بی ملاحظه و بی نزاکت جولان می دهند که انسان احساس شرم می کند.

هرچند بعضی دوستان پاسخ هتاکان و حرمت شکنان را به خوبی دادند اما لازم است یادآوری شود هر انسانی با هر توهین نابجا و غیر متناسب  با رویداد و موضوع  وجایگاه و شخصیت واقعی مخاطبش فقط  و فقط  معرف بی ادبی و کم شعوری و بی ظرفیتی خود نسبت به ایفای نقش در رسانه ها می باشد و تعصب نشان دادن فقط  نسبت به یک شهر از شهرهای استان هم بیانگر میزان حقیقت جویی وعدالت گستری افراد است که درقیاس با مسایل کلان آنها را بهتر میتوان شناخت.

در رابطه با تغییرنام استان موافقان و مخالفان زیادی اظهارنظر کرده اند اما منطقی ترین اظهارات راسال گذشته خواندم که نویسنده ای طولانی بودن اسم استان را برای نگارش روی لوگوها یا کارتهای  تبلیغاتی غیرممکن یا بسیار سخت می دانست.danshvr

در اظهارنظرهای اخیرهم یک طرف تعصب و یک طرف منطق قرارگرفته است.باید پذیرفت که نام فعلی استان فقط معرف ۲شهر از ۸ شهر استان میباشد که این موضوع نارضایتی مردم دیگرشهرها را به دنبال داشته است.

و درطرف مقابل افرادی با تعصب صرف و بدون درنظر گرفتن حق وحقوق و احساس طبیعی دیگرمردم شهرهای استان دیگران را در صورت تغییرنام استان تهدید میکنند و در همان حال انتظار دارند اسراییل حقوق فلسطینیان را رعایت کند و آمریکا دست از پایمال کردن حقوق مظلومین در جهان بردارد! طولانی بودن و سختی تلفظ نام استان واقعیتی است که قابل کتمان نیست .این اسم نه در تلفظ و نه درنگارش نه تنها جذابیت ندارد بلکه سخت هم خواهد بود واین را بارها درکلام مسئولین بخصوص در سخنرانی دکتر روحانی رییس محترم جمهور در سفر به استان متوجه شدیم. بعضی ها هم شدیدا ازدکترتاج گردون خرده گرفته اند که چرا قبلا تغییرنام استان را رد کرده اند ولی الان حمایت می کنند؟

اولا واقعا متاسفم از واژه های  به کاربرده شده  توسط  یک  منتقد نسبت به دکترتاج گردون در متن ارسالی خود که ابتدای این نوشتار اشاره ای به آن داشتم .فقط چیزی که ازآن بیشتر میشود حس کرد این است که افرادی از هر فرصتی و موضوعی برای یورش  به تاج گردون وعقده گشایی سواستفاده می کنند که این حرکت کامل ابی ادبی و اخلاق گریزی آنها رانشان می دهد. اگر تاج گردون  گفته اند باید دیگران تمرین کنند نام استان ما را خوب  تلفظ  کنند این نشان از تعصب ذاتی ایشان است و یادم به ناوهای آمریکایی درخلیج فارس می افتد که پرسنل آن باید فارسی پیامهای رادیویی ارسال کنند وبه این زبان مسلط باشند.

اما شرایطی پیش می آید که ممکن است یک نماینده باید تسلیم در خواست گسترده ی موکلانش باشد وازآن گریزی نیست. دوم ممکن است با گذشت زمان وتجربه ی سخنرانی دکترروحانی وموارد مشابه درجلسات مهم کشوری یاجلسات خارجی بخصوص با سرمایه گذاران تاج گردون را به تجدیدنظر وا داشته باشد و الان تشخیص بدهد تغییرنام استان به صلاح همه میباشد.

آیا باید با بی ملاحظگی این واقعیت تلخ را رفتار منافقانه نامید؟! عده ای درزمین و آسمان جستجو میکنند یک حرف چپ و راست از تاج گردون بشنوند تا آ ن را علم کنند والا هیچ خیری درکلام این افراد نیست این موضوع را گذشته وحال ثابت کرده و آینده هم همینطورخواهدبود.

شاید بعضی ها نپذیرند ولی شاید یک سرمایه گذار چه داخلی و چه خارجی اسم  یک شهر یا استان و منطقه در تصمیم او نسبت به سرمایه گذاری درآن شهر یا استان و منطقه تاثیر بگذارد.

ما باید دست از تعصبات خشک برداریم همانطورکه اسم افراد درسالهای اخیر تغییرکرده و دیگرکسی برفرزندان خود برای مثال این نامها را نمیگذارد( کبوتر-خروس-کوگعلی-زبیده-قدم خیر-قشنگو ) بنابراین نه تنها نام استان بلکه نام خیلی از روستاها و احتمالا شهرها در استان جا دارد تغییرکند و این تغییر هیچ لطمه ای به هویت و تاریخ استان و اقوام نخواهد زد.

اتفاقا باعث وفاق و همدلی دربین مردم خواهد شد و عکس آن بدون تردید باعث اختلاف و چند دستگی و شاید فروپاشی استان و تمایل جمع زیادی ازمردم به شکل گیری استانی جدید باشد.

واقعا جای سوال است وقتی درسربرگها٬تابلو ادارات٬ لوگوهای تبلیغاتی و تلفظ آن توسط غیربومی ها اینقدر مشکل ایجاد میشود چه اصراری برماندن نام فعلی براستان میباشد؟!

آیا بعضی ها حاضر هستند یک استان و فرصتهای فراوان قربانی یک تعصب خشک شود؟! پس شایسته است با نهایت دقت دست آوردهای حفظ  نام استان با تغییرآن توسط مسئولین محترم و کارشناسان مورد مقایسه قراربگیرد و تصمیم عاقلانه گرفته شود.

ازفرصت استفاده میکنم و به تغییر ۲ نام در گچساران اشاره میکنم که بسیار احساسی و یکسویه این تصمیم و تغییر صورت گرفته است یکی تغییرنام فلکه سرباز به میدان نمازکه با ارزش به حرمت وجایگاه نماز این را بی حرمتی به نام و جابگاه سرباز میدانم و اینکه هیچ مکان جایگزینی به اسم سربازنام گذاری نشد!!  یک سوال از مسئولین دارم اگراین میدان به جای سرباز اسمش بسیج بودنام آن راتغییر می دادید؟

دوم  تغییرنام پارک مادر به پارک شهدای گمنام.

هیچ کس نیست که خود را مدیون شهدا نداند و امنیت وآرامش موجود را به دلیل ایثار و از خودگذشتگی شهدا نداند ولی آیا جایگاه مادر که به روایتی بهشت زیرپای اوست کم است؟ مگر این شهدا در دامان مادران شهیدپرور بزرگ نشده اند؟ و به قول حضرت امام (ره) از دامان زن مرد به معراج می رسد. آیا شایسته است برای ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و جایگاه نمازجایگاه و ارزش۲قدیس یعنی مادر و سرباز را نادیده گرفت؟!

پس در اینجا هم شایسته است مسئولین محترم بادقت نسبت به نام گذاری وتغییر نام اماکن عمل کنند تا شایبه ای درجامعه ایجاد نشود. با درود به شهدا وهمه ی مادران عزیز.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *