آخرین اخبار

گم نیت ها؛تیغ دولبه در دستان کودکان

اوقات فراغت نوجوانان یک فرصت و یک تهدید محسوب می شود، فرصت برای این موضوع که که جوان های امروزی می توانند از فرصت های خود برای کسب دانش، مهارت های ورزشی آموزش و ارتقاع استفاده کنند ولی از طرفی تهدید محسوب می شود چون باعث سوخت و سوز این حرفه ها شود. و اگر […]

اشتراک گذاری
14 November 2016
کد مطلب : 3187

اوقات فراغت نوجوانان یک فرصت و یک تهدید محسوب می شود، فرصت برای این موضوع که که جوان های امروزی می توانند از فرصت های خود برای کسب دانش، مهارت های ورزشی آموزش و ارتقاع استفاده کنند ولی از طرفی تهدید محسوب می شود چون باعث سوخت و سوز این حرفه ها شود.

و اگر این فرصت هابه نحوی مورد استفاده خوب قرار نگیرند ممکن است به آینده نوجوانان و کودکان آسیب جدی وارد کند، بنابراین لزوم برنامه ریزی و فراهم سازی شرایط مناسب برای پر کردن اوقات فراغت آنان بسیار مهم است.

اهمیت پر کردن اوقات فراغت جوانان به این موضوع بستگی دارد که دستگاه‌های اجرایی مانند آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌های متولی این امر برای کودکان، نوجوانان و جوانان برنامه ریزی  و شرایط مناسب را فراهم سازند.

استان کهگیلویه وبویراحمد که امروز از دردی تاریخی و محرومتی کهنه رنج می برد نتوانسته است آنچنان که باید و شاید زیرساختهای خوبی در توسعه ورزش، توسعه علم و فناوری و نگاه ویژه به نخبگان و حتی توسعه ورزش های همگانی ایفا کند.

از طرفی دیگر رشد بی سابقه صنعت فناوری موبایلی و کامپیوتری و حمله های بی امان دشمن در جنگ نرم سایبری باعث شده که جوانان بازیهای کامپیوتری و دوست شدن با گیم نت ها را با بیشتر از گذشته به بازیهای بومی و محلی ترجیح دهند.

اگر یادمان باشد در زمانهای قدیم بازیهای بچه ها و بومی دوستی ها و نشاط هایی دیگری را به جوانان می داد اما امروزه متأسفانه بازیهای کامپیوتری و موبایلی بگونه ای شده که این دوستی ها رنگ باخته و جای نشاط جوانی و دوستی های مدرسه ای با گیم نت و بازهای خشن های غربی پیوند خورده است.

طبق آمار های بدست آمده بیش از ۸۰درصد از خردسالان و جوانان  کشور با بازیهای کامپیوتری و موبایلی عجین شده اند و این امر باعث شده تا شوق دوست داشتن پدر و مادر در نزد این خردسلان به کلی فراموش شود.

از طرفی دیگرالهام گرفتن جوانان و بویژه دانش آموزان با این بازیهای کامپیوتری باعث شده که اوقات فراغت آنان بعد از تحیصل وقت گذارندن در گیم نت ها و دوست شدن آنها با بازیهای خشن وسترن و باشد  و از شوق و ذوق جوانی خود بهره ای نبرند.

با این حال گیم‌نت‌ها نیز یکی از اماکنی هستند که همواره مورد استقبال بیشتر نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد.

در گیم‌نت‌ها هزاران ساعت از عمر نوجوان بدون خروجی و بازدهی به پای بازی‌های مروج خشونت و سبک زندگی غربی تلف می شود و مسئولین دستگا‌ه های فرهنگی بدون توجه به این موضوع بسیار خطرناک به آسانی از کنار این مسئله عبور می‌کنند.

پدیده بازی‌های دیجیتال مبحثی است که می توان ساعت‌ها در باب آن سخن گفت و از مشکلات رایج آن سخن به میان آورد.

 این بازی‌ها محصول کشورهایی هستند که آرمان و دیدگاه متفاوتی از کشور ما دارند؛ بنابراین این باز‌ها مروج آرمان‌ها و اهداف کشور تولید کننده خود هستند و معمولا پر از تصاویر خشونت‌آمیز و مستهجن نیز بوده اند.

معمولا بازی های رایانه ای ارایه شده در گیم نت ها، مبلغ خشونت، غرب گرایی و تبلیغ سبک زندگی غربی است و این برای کودکان و نوجوانان که در دوره آموزش و تاثیرپذیری قرار دارند بسیار خطرناک است.

از سوی دیگر محیط گیم‌نت‌ ها که اکثرا کمتر مورد نظارت قرار می گیرد، خود مسئله‌ای است که نمی توان به آسانی از کنارآن عبور کرد، این گیم‌نت ها که معمولا محل مراجعه انواع گروه‌های سنی کودک، نوجوان و جوان در کنار یکدیگر هستند که خود همین مسئله می تواند به دلیل آسیب ‌پذیری کودکان و نوجوانان لطماتی را به آنان وارد آورد.

بسیاری از مراجعه کنندگان به گیم نت ها، یک روز  را هم نمی‌توانند بدون گیم‌نت سپری کنند و این یعنی نوجوان جامعه ما به این کار اعتیاد پیدا کرده است و اکثر آن‌ها از روی بیکاری و نبود سرگرمی‌های مفید به آنجا می‌روند.

خشونت و ابتذال از مسائلی است که امنیت جامعه ما را به خطر می‌اندازد؛ بنابراین لازم است دستگاه‌های فرهنگی به خطرات این مسایل توجه کنند و والدین نیز برای پرورش و تربیت فرزندان شان وقت بیشتری بگذارند و کمتر آنها را به سمت بازی های رایانه ای سوق دهند.

بویر خبر

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *