آخرین اخبار

درختانی که “قطع” می شوند و ساختمان هایی که یک شبه “قد” می کشند

عدم نظارت دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد باعث شده است تا کار احداث ساختمان های غیر مجاز در یاسوج و سایر نقاط این استان شبانه و دور از چشم مسئولان بالا روند.

اشتراک گذاری
12 November 2016
کد مطلب : 3015

این روزها در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد ساختمان های سربه فلک کشیده ای ساخته می شود که به گفته مسئولان بدون اخذ هیچ گونه مجوزی یک شبه تا ثریا بالا می روند و در غفلت و بی توجهی دستگاه های نظارتی و اجرایی امکانات زیرساختی شامل آب، برق ، گاز و سایر خدمات نیز در اختیار این ساختمان های غیرمجاز قرار می گیرد.

ناهمگونی ساختمان ها، عدم خیابان کشی و اجرای طرح های شهری در زمین های اطراف شهر یاسوج نیز خود دلیل روشنی برای بی سروسامانی ساخت و سازها در شهر یاسوج است.

خرید و فروش زمین و ساخت و ساز بر اساس سلیقه شخص به ویژه در حاشیه شهر یاسوج نیز این روزها به چشم می خورد و به عنوان مثال در منطقه تل خسرو در مسیر حوزه آبریز ساختمان هایی احداث شده است که در هیچ کجای کشور چنین چیزی سابقه نداشته است به نحوی که کوچکترین بارش بارانی، این ساخت و سازها در معرض نابودی قرار می گیرند.

افزایش مهاجرت مردم و روستائیان از شهرها و روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به یاسوج در سالهای اخیر نیز به رشد پدیده زمین خواری و به تبع ان احداث ساختمان های تجاری و مسکونی بدون مجوز در این شهر منجر شده است.

نکته قابل توجه در موضوع ساخت سازهای غیر مجاز این است که بسیاری از این ساختمان های تجاری و مسکونی شبانه و بدون از هیچگونه نظارتی احداث می شود که برخی شائبه ها نظیر دست داشتن برخی مسئولان در این قضیه را به ذهن ها متبادر می کند.

هرچند که در نشست های دستگاه های اجرایی که با حضور مسئولان در استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود زوایای پنهان از زمین خواری مسئولان نیز آشکار می شود اما باز هم این مثال که ” رطب خورده کی منع رطب کند”  مصداق جالبی برای این موضوع است.

Image result for ‫ساخت و سازهای غیر مجاز در یاسوج‬‎

ساخت چندین باب مغازه در حوالی ترمینال شهرک امام حسین و چسبیده به دیوار بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به طور شبانه و کمتر از سه روز خود دلیل محکمی برای این مدعاست.

این تنها مشت نمونه ای از خروار است و در سایر نقاط این شهر و حتی زمین های منابع ملی نیز ساختمان های غیرمجاز چند طبقه ای قد برافراشته اند که احداث این ساختمان های دارای تمامی امکانات ، جای بسی سوال است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی دنا و بویراحمد صورت گرفته است،گفت : ساخت و سازهای غیرمجازی در اطراف رودخانه بشار صورت گرفته که امور آب منطقه ای در این زمینه باید پیگیری های لازم را انجام دهد.

سید حسین کاظمی به زمین خواری در شمال شهر یاسوج اشاره کرد و افزود: راه و شهرسازی متولی این رفع تصرف است که نیاز هست اقدامات لازم در این مورد هرچه سریع تر صورت گیرد.

فریادهای بی فایده مسئولان 

وی با اشاره به اینکه به دنبال تخریب کسی نیستیم، گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان بیشترین عامل ساخت و سازهای غیرمجاز هستند و هر چه فریاد می‌زنیم چرا ساختمانی که به صورت غیرمجاز در مرکز زمین‌های کشاورزی ساخته می‌شود دارای آب، برق و گاز است،‌ بی‌فایده است.

کاظمی بیان کرد: وقتی فرمانداری در وسط زمین‌های کشاورزی روبه روی گلستان شهدا طرح تفکیکی ارائه نکرده و خلاف مرتکب شده ساخت و ساز غیرمجاز انجام می گیرد که بعدبه همین بهانه  جلوی استانداری هم تجمع می کنند.

Image result for ‫ساخت و سازهای غیر مجاز در یاسوج‬‎

مدیر کل دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه ارائه خدمات توسط دستگاه‌هایی خدمات‌رسان مصداق زمین‌خواری است و خلاف محسوب می‌شود، گفت: تلاش ما این است که جلسات زمین‌خواری بازخورد خوبی داشته باشد اما شرکت‌های خدمات‌رسان به ساخت و سازهای غیرمجاز انشعابات غیرمجاز ارائه می‌کنند.

پشت بیمارستان شهید بهشتی یاسوج چند باب مغازه به صورت غیرمجاز ساخته شده

وی اظهار کرد: در وسط شهر یاسوج زمین‌خواری صورت گرفته و پشت بیمارستان شهید بهشتی چند باب مغازه به صورت غیرمجاز ساخته شد و حتی سقف این ساخت و سازهای غیرمجاز ساخته و احداث شده که باید سؤال کرد مگر امکان دارد این پیشرفت در یک شب و یا دو شب اتفاق افتاده باشد و شهرداری آنها را نبیند.

کاظمی عنوان کرد: شهرداری یاسوج برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز را رها کرده و در فرآیند ساخت ساختمان غیرمجاز پشت بیمارستان شهید بهشتی هیچ گونه برخوردی نکرده که این فرار رو به جلو است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری اضافه کرد: حاشیه رودخانه بشار جلوی پلیس راه از کارخانه‌های شن و ماسه پاکسازی و این کارخانه‌ها جمع‌آوری شدند اما شاهد تصرف همان اراضی توسط اشخاص هستیم .

وی افزود:حتی نگهبانی که برای محافظت از حاشیه رودخانه بشار موظف کرده اند در تصرف این زمین ها نقش داشته و دوهکتار از این زمین ها را تصرف وبه باغ تبدیل کرده که درختان آن الان ۸ ساله هستند.

این تنها بخش کوتاهی از قصه پرغصه ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر یاسوج است که این روزها دیگر مسئولان کهگیلویه و بویراحمد را وادار به تسلیم کرده است و فریادهایشان نیز به گوش فریادرسی نمی رسد.

به نظر می رسد اگر ساخت و سازهای غیرمجاز به همین منوال پیش برود شرهر یاسوج در آینده نزدیک شرایط بحرانی و اسف باری را در پیش خواهد داشت چرا که عدم نظارت و نبود قوانین و مقرارت جامع خود یکی از دلایل اصلی برای بروز این ناهنجاری در نقاط مختلف این استان به ویژه شهر یاسوج است.

هر چند بیکاری و فقر در کنار سایر عوامل افزایش آسیب های اجتماعی در حاشیه شهر یاسوج را به دنبال داشته است اما بخش اعظمی از این آسیب ها به ساخت و سازهای غیر مجاز و بدون امکانات که فاقد جانمایی مکان های فرهنگی و اجتماعی هستند، برمی گردد.

گزارش : ابراهیم عزیزی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *